Anonym bruker Skrevet 1. juli 2007 #1 Skrevet 1. juli 2007 Flere enn meg som har spist mye av dette i svangerskapet og har litt dåelig samvittighet? Selv har jeg spist/drukke masse masse..
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2007 #2 Skrevet 1. juli 2007 Er diabetiker så for min del har jeg ikke noe valg. Men har heller ingen dårlig samvittighet for det ihvertfall.. Har mer enn nok kontroll over absolutt alt jeg spiser og og hvor mye sukker og karbohydrater jeg har i meg og måler blodsukkeret inntill 20 ganger om dagen. Har også snakket med ernæringsfysiolog ang kosthold og har aldri fått beskjed om at light produkter er skadelig på noen måte.. Nå som jeg er gravid drikker/ spiser jeg enda mer av slike ting enn ellers også.
tjorven 1 Skrevet 1. juli 2007 #3 Skrevet 1. juli 2007 Man vet jo ingenting sikker, de anbefaler jo ikke kunstige søtningstoffer til barn under tre år og det er sikkert en grunn til det. Men alt går som regel bra med måte. JEg for min del drikker heller et halvt glass rødvinn enn å drikke en halv liter pepsi max, Min grunn til det er at det er begrenset menge alkohol i et halvt glass rødvn og vi har enzymer i kroppen som kan bryte ned alkohol. Kunstige søtningstoffer har større sjanse for å blir i kroppen eller ikke bli spaltet. MEn man vet for lite og de fleste i dag drikker og spiser light produkter og ungene ommer da stort sett ut friske...
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2007 #4 Skrevet 1. juli 2007 Merkelig sammenligning. Alle leger og slikt anbefaler jo total avhold under svangerskapet fordi de vet at alkohol er veldig skadelig, men de vet ikke helt hvor grensa er.. Skadevirkningene av alkohol er jo variable, og ikke alltid tydelig. Men hvorfor ta den risikoen når man vet noe er skadelig.. Light produkter og slikt er det ingen som fraråder bortsett fra en del hysteriske innlegg på diverse babyforum. Så å velge noe man vet er skadelig framfor noe som noen tror er skadelig syns jeg var det merkeligste jeg noen gang har hørt..
tjorven 1 Skrevet 1. juli 2007 #6 Skrevet 1. juli 2007 Ja jeg gjør det , men det er meg. Jeg anbefaler langt i fra å drikke i svangerskapet men er av overbevisning om at et halvt glass rød vin ikke er skadelig. Jeg har ikke lyst på rødvin så det er ikke noe problem heller men JEG vet at et halvt glass ikke er skadelig, men det er vanskelig for folk å stoppe og da er totalt avholden het det tryggeste, Du skal ike lengre tilbake en til 1968 da de anbefalte gravide følgende: Fordi alkholdens virkning er usikker anbefales gravide og bytte ut brennevin med vin. Nå viser det seg at alkohol i svangerskapet ikke er sundt. De antar nå at ligth produkter ikke er skadelig men de vet det ikke og når det ikke er anbefalt til barn under tre år så synes jeg det også er en tanke vekker. Men når treåringen spiser epler f.eks blir det dannet små mengder alkohol i tarmene som kroppen har egne enzymer til å bryte ned. Så fysiologisk sett har vi enzymer til å bryte ned alkohol, men ikke til å bryte ned kunstige søtningstoffer. Dere unngår rødvin(jeg også i og for seg) men jeg holder meg una light produkter. Det værste jeg ser er gravide som røyker, men i en vennegjen rundt oss så røyket nesten 15 av 20 mødre når vi lå inni magene og INGEN har astma eller andre plager og ALLE var over 3,3 kg når de var født. Det samme hysteriet med spekemat ol. Norsk speke mat har vært FRYST før det spekes, Salt innholdet og PH gjør det ugunstig for bakterier. Klart serano skinke og parma skinke ville jeg IKKE gått god for. Toxoplasmose: 8% av kattene i norge har det mot 80% nedover i europa... Skylle grønnsaker og frukt som vi blir anbefalt, seriøst jenter når har kaldt vann vært en bakterie dreper, men det går bra for det-. De fleste har jo ikke blit smittet før svangerskapet og RISIKOEN er ikke større når vi er gravide (i norge) Men KONSEKVENSNE er større det er de. Listeria 20 smitte tilfeller i året i NORGE 20!!!!! 4,5 million som spiser i snitt 3 måltider hver dag. Sjansne for å dø i bil ulykkker er jo mange mange ganger større. De offentlige anbefalingene er felles for WHO og gjelder liksom alle land. Men norge er spesielt og heldig hva mat risiko angår, vi er ett av få land som kan spise kake deig uten å riskere salmonnella f.eks.. SÅ det ligger litt bakgruns info og undersøkelser bak det jeg sier og det er ikke BARE plukket ut fra løse luften. MEN ja JEG drikker heller et halvt glass rødvin enn en halv liter light brus.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2007 #7 Skrevet 1. juli 2007 Man anbefaler ikke kunsting søtningsmidler til barn under tre år, men ikke alkohol heller??? Dessuten blir det feil å si at man ikke kan drikke light brus av den grunn.. Til sammenligning skal ikke barn under 1 år spise honning. Gravide derimot kan spise så mye de vil!! Det har vært MYE forskning bla på aspartam uten at man har kunne se noen skadevirkninger.
Raych Skrevet 1. juli 2007 #8 Skrevet 1. juli 2007 Verken spiser eller drikker lightprodukter, så samvittigheten er ikke så veldig dårlig nei:)
tjorven 1 Skrevet 1. juli 2007 #9 Skrevet 1. juli 2007 NEI men frukt og epler blir til alkohol i tarmen så det er ikke ukjent for kroppen å hanskes med det. Et halvt glass vin er OGSÅ små mengder. Fysiologisk sett VET man da at kroppen kan bryte det ned små som store. Det VET man ikke om kunstige søtningstoffer. Og mye forskning som viser det motsatte ang kunstig søtning. Jeg tør i allefall å stå for det jeg vet og tror da jeg ikke bruker anonym knappen. Ang små barn man gir faktisk efidrin i hostesafta til små babyer og det er et ulovlig stoff utenom respt..
teila Skrevet 1. juli 2007 #10 Skrevet 1. juli 2007 Jeg drikker te med suketten min i, og mozell light og har overhodet ikke dårlig samvittighet, hvorfor i all verden skulle jeg ha det?
Kummin&Lillesel Skrevet 1. juli 2007 #11 Skrevet 1. juli 2007 Jeg tror ikke jeg hadde hatt dårlig samvittighet over å ha spist/drukket light-produkter.. Men, jeg spiser/drikker ikke slikt selv.. JEG tåler det ikke. Er det kunstig søtestoff i (eller knallfarger - som lyseblå og lysegrønn feks), så vrenger hodet seg i et kraftig migreneanfall, og de neste to dagene er ødelagte. Jeg ser på det som et tegn for at det ikke er sunt. Samtidig vet jeg at andre mennesker slett ikke er plaga av det, og ei heller kan smake at det er kunstige søtstoff i maten eller drikken de inntar. Jeg kan ta en slurk saft, og vite om det er søtstoff eller ikke i .. Kjæresten blir imponert hver gang :-P Jeg tror det går bra, uansett hva. Men jeg tror også at mange kunne ha godt av å tenke over hvilke kjemikalier de egentlig omgås i hverdagen.
aanonym Skrevet 1. juli 2007 #12 Skrevet 1. juli 2007 "Du skal ike lengre tilbake en til 1968 da de anbefalte gravide..." Men kjære vene, det er nesten 40 år siden. Forskningsmessig er dette som steinalderen å regne! Det er anbefalt å ligge unna alkohol, uansett mengde, under svangerskapet, uansett hvilken "overbevisning" den enkelte gravide måtte ha. Dette er ikke noe man kan ha en "overbevisning" om, dersom man ikke har satt seg grundig inn i ny forskning, da. Det er mye man gjorde i 1968 som man ikke ville gjort i dag!
tjorven 1 Skrevet 1. juli 2007 #13 Skrevet 1. juli 2007 Jeg mener ikke at noen skal ha dårlig samvittig het jeg heller, men tenk på alt det andre man utsetter seg for eller la være... det meste går bra på tross av skumle kjemikalier i alt fra maskin oppvask midler til shampoo... lett brus ol. Ganske så enig med Kummin og lillesel
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2007 #14 Skrevet 1. juli 2007 moren min drakk 1/2 glass rød vin hver lørdag (selvfølgelig noen ganger hun ikke gjorde det da) når hun gikk med lillebror. Jeg var veldig rolig som barn, mens lille bror var hyperaktiv... Hun drakk ikke under de andre svangerskapene og alle som hun ikke drakk med var utrolige rolige, mens lillebror vra hyper som sagt. Tilfeldig? Hun sier iallefall at hun er 100 % sikker at det var vinen som gjorde det... men men... samme skjedde med tanta mi, hun har 4 barn og drakk litt sånn i 3 svangerskap og den jenta ble også hyper. tror ikke det er bare tilfeldigheter, jeg for min del er AVHOLDS... Klarer meg FINT uten alkohol.
Kummin&Lillesel Skrevet 1. juli 2007 #15 Skrevet 1. juli 2007 Jeg tror poenget ikke lå i alkoholpolitikken, mer i at det de ikke visste om alkhol den gangen - kan sammenlignes med hva vi ikke vet om kjemikaliene i de kunstige søtestoffene.. Altså, det kan jo hende, at vi om 40 år, kommer til å himle med øynene over at vi spiste og drakk produkter med kunstig søtemiddel i..
yret Skrevet 1. juli 2007 #16 Skrevet 1. juli 2007 Alt med måte - også lightprodukter, og alle må ta sine egne valg, men synes det er litt rart at alle henger seg så veldig opp i akkurat aspartam (som tross alt er "friskmeldt" av norske helsemyndigheter gang på gang). Tenk på alle E'ene, de kunstige fargestoffene, holdbarhetsstoffene etc., vi får i oss i alt fra brød til middagsmat hver eneste dag. Hva vet vi egentlig om disse? Ikke kan man drikke noe med sukker og ikke noe med kunstig søtningsstoff, for ikke å snakke om koffein. Da blir det vel nesten bare vann igjen? ;-) Forresten er Cola light søtet med sucralose, så det kan være et alternativ for de som vil holde seg unna aspartam og allikevel ta et glass brus i ny og ne.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2007 #17 Skrevet 1. juli 2007 Jeg tror vi kan diskutere oss blå på dette. Det har vært mange runder om emnet med mange sinte damer på flere fora her... Jeg velger å følge myndighetenes anbefalinger fordi det finnes så mye motstridende forskining vedr kunstige søtningsmidler. Når det gjelde alkoholkonsum i svangerskapet velger jeg også å følge de samme anbefalinger, ganske enkelt fordi jeg ikke innehar nok info om evt. skadevikrninger. Og ikke la denne diskusjonen dreie seg om hvem som er tøffest til å bruke sitt forholdsvis anonyme nick eller ikke - det er jo ikke det det dreier seg om!!
Gjest Skrevet 1. juli 2007 #18 Skrevet 1. juli 2007 Ganske imponerende å hevde at en VET at et halvt glass vin ikke er skadelig!! Hvorfor i all verden forskes det da så mye på dette og artikler produseres i hopetall ?!? Det er ikke mange ukene siden det stod i både aviser og artikler at nyere forskning viser at alkohol er mye farligere i svangerskapet enn tidligere antatt. Likevel så hevdes det her inne at en altså VET at et halvt glass vin ikke er skadelig...hvordan ser det regnestykket ut ?!? Det er fint å være sikker i sin sak når en vurderer livstil o.l. under svangerskapet, men dette synes jeg ble en både tåpelig og litt farlig påstand. De forskjellige argumentene som nevnes holder bare ikke, rett og slett. Det er mye jeg ville nevnt i den sammenhengen, men det eneste jeg nevner er dette som hevdes at div. frukt blir omdannet til alkhol i tarmen. Ja, det er til en viss grad riktig, en svært, svært viss grad som er liiiiiiiten! Når denne prosessen skjer, tar ikke kroppen opp alkohol som promille i blodet. DET gjør den når en drikker alkohol. Det er den store og hele og viktige forskjellen.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2007 #19 Skrevet 1. juli 2007 Enig! Hadde vært mye mer bekymret for f.eks herdet fett som man bl.a.finner i matvarer med lang holdbarhet. Sukralose er et nytt søtningsmiddel som jeg for min del anser som mindre sikkert enn aspartam.
Kosel Skrevet 1. juli 2007 #20 Skrevet 1. juli 2007 og et halvt glass vin har kanskje ingen effekt på oss. Men de søte små er ganske mye mindre og er ikke like utviklet som det vi er blirr i løpet av et liv... kom nye advarsler om aspartam for et par uker siden bare.. men ALT er jo farlig i dag - så man kan jo bli litt tullete av alt man leser og hører om... Men alkohol i svsk. er vel en av de få tingene et flertall enes om at er skadelig.
Dragemor Skrevet 1. juli 2007 #21 Skrevet 1. juli 2007 Er enig med Anonym som skrev kl 23(og noe), vi kan diskutere oss blå på dette emne. Det er en ting jeg vil kommentere ... tjorven 1 - alkohol dannes ikke i tarmen ved at vi spiser frukt! Skal man lage alkohol av frukt uten å tilsette gjær må dette stå flere uker lenger enn maten er i tarmene våre. Gjærsoppen er ikke noe som produseres i tarmen og derfor må du spise denne for å tilsette den i tarmen din. Gjær dør ved 40 grader så husk at all gjærbakst derfor ikke inneholder gjær som kan brukes i prosessen. Til alle andre som er lei av denne diskusjonen ... BEKLAGER at jeg dro denne tråden til toppen igjen ... følte bare det var greit å avkrefte utsagnet om at alkohol dannes i tarmen...
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2007 #22 Skrevet 2. juli 2007 jeg er ingen diabetiker, så ser aldeles ingen grunn til å spise eller drikke light produkter. er tottalt i mot alt som har noe med light produkter i det hele tatt. det er ikke bevist enda i dag, men de ser tydelig økning av ADHD o.l i takt med økning av inntak av slike produkter. jeg kan ikke fordra light smaken heller, så er jo det greit, sånne ting kommer ikke inn i huset mitt, helt enkelt... sånn har jeg hatt holdningen min hele livet:)
Gjest Skrevet 2. juli 2007 #23 Skrevet 2. juli 2007 Jeg har benyttet meg av light produkter i svangerskapet ja, med kunstig søtning. Istedet for vanlig sukker. Jeg tror vanlig sukker er istand til å gjøre langt mere skade enn kunstig søtning. Bare tenk over at verdens helseorganisasjon har sagt at sukker er et større helseproblem på verdensbasis enn røyking. Man kan få kreft av f.eks stoffer som aspartam. Men man kan få diabetes, hjerte-karsykdommer og kreft av å ha en livsstil med inntak av mye sukker (og hvis man ser etter er det mye mat som inneholder sukker...). Så nei. Jeg har ikke dårlig samvittighet.
Gjest Skrevet 2. juli 2007 #24 Skrevet 2. juli 2007 Det er INGEN idag som vet hvor liten mengde som skal til av alkohol for å kunne skade et barn på noe stadie i svangerskapet. Man bare vet at der er svært skadelig. Alkohol er ikke bra for lever, og foster har umoden lever (les: årsaken til gulsott hos spedbarn: bla. umoden lever.). Har vært på kurs om spedbarn og rusmisbruk i regi av LAR-senteret. De sa at det var nulltoleranse på alkohol i svangerskapet, nettopp av denne grunn.
tjorven 1 Skrevet 2. juli 2007 #25 Skrevet 2. juli 2007 Konklusjonen er at vi alle kommer helt sikkert il å få friske barn om vi drikker et glass rødvin light brus eller bruker shampoo med "farlige" parabener. Og det viktigste er at man selv har tatt ett valg, og ikke går rundt med dårlig samvittighet! Det går som regel godt som mamma sier :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå