Gå til innhold

Noen som vet litt om cerazette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har brukt disse i snart 3mnd nå, og lurer egentlig litt på hvordan disse fungerer ift. vanlige p-piller, og da spesielt ift til blødninger. Hadde noe menslignende blødning for ca 2 mnd (var veldig lite men... og jeg fullammer) men siden har jeg ikke blødd noe... begynner nesten å lure på om jeg burde ta en graviditetstest, for jeg må jo innrømme at det ikke er så veldi lett å huske de tablettene hver dag...

En annen ting jeg lurer på, er om alle tablettene er likense? Så det spiller liksom ingen rolle hvilke tabletter jeg tar hver dag? Og hva hvis jeg glemmer å ta i 2 dager, når er det sikkert igjen da? Enn hvis det blir en ukes opphold, er det bare å begynne å ta tabletter igjen da el?

Huff, ble mye mas nå men :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle tablettene er like. Inneholder gestagen (men ikke østrogen som i "vanlige" p-piller) som hindrer eggløsning. For noen betyr dette også at mensen uteblir helt. Andre får småblødninger hist og pist, noen får vanlig mens. Hvis du ikke har vært nøye med å ta dem hver dag (maks 36 t mellom tablettene, dvs 24t +12 t slingringsmonn) og har hatt sex bør du ta en graviditetstest. Når du starter på tablettene tar det 1 uke før de er sikker (unntatt hvis du starter på første mensdag). Dvs bruk annen prevensjon (les kondom) hvis du skal beskytte deg mot graviditet i 1 uke når du har glemt/hatt opphold med tablettene.

Tips for å huske å ta dem hver dag: legg dem i toalettvesken, eller sammen med bleiene på stellebordet. Så husker du å ta de ved morgenstellet. Evnt legg inn alarm på mobilen :)

Eller du kan jo kontakte lege for å få implantat. ca 4cm tynn prevensjonsstav som injiseres like under huden og kan sitte i opptil 3 år (fungerer omtrent som spiralen). Inneholder samme gestagen som Cerazette, og du slipper huske tablettene, dvs problemet med å glemme å ta tabletter :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...