mammmamia ** Skrevet 1. juli 2007 #1 Skrevet 1. juli 2007 Slik fungerer det i en kollisjon........................ http://folksam.se/resurser/filmer/Barnvagnsinsats0701 2684_offb_top.avi http://folksam.se/resurser/filmer/Barnvagnsinsats07012684_onb_top.avi
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2007 #2 Skrevet 1. juli 2007 Er det noe som har spurt etter info om dette eller?
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 1. juli 2007 #5 Skrevet 1. juli 2007 Jeg forstår ikke de som tørr å bruke bag m nett,eller boxette for den del,enda mindre forstår jeg at det er lovlig å bruke det. Trygg trafikk går jo ut å advare sterkt mot bruk av disse tingene.De anbefaler stol,med hyppige stopp.
jippii Skrevet 1. juli 2007 #6 Skrevet 1. juli 2007 huff å tyttig!!! dere som ikke får opp siden, prøv denne: http://www.folksam.se/forskning/index.htm også går dere på "film 1" og "film 2"...
mittlillebøllefrø&bøllefrøkna Skrevet 1. juli 2007 #7 Skrevet 1. juli 2007 Årh, slutt å mas så om det og la nå folk få bestemme selv da. For guds skyld altså....
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 1. juli 2007 #8 Skrevet 1. juli 2007 Synes ikke HI maser noe om det.Greit å komme med info,så kan folk se hva som kan skje og så vudere ut fra det. Det er jo lovlig,her i landet,utrolig nok,men kansje en skulle ta imot til info og tenke ut fra det.
jippii Skrevet 1. juli 2007 #9 Skrevet 1. juli 2007 unnskyld...glemte en ting.. http://www.folksam.se/forskning/index.htm også går du nedover til venstre...der det står " Fakta om barn och bilsäkerhet " også på film1 og film 2. går du lengre ned på den siden, finner du en link med film som viser hva som skjer i en kolisjon der barnet sitter i bilstol...
snupp & mamma Skrevet 1. juli 2007 #10 Skrevet 1. juli 2007 off så skummelt. jeg brukte bag med nett fordi jeg trodde det var bra for ryggen til jenta mi.. var skikkelig stolt av at jeg brukte det pga mer stress med nett, men jeg syntes da det virket ganske trygt også jeg.. men det blir nok bilsete på nestemann fra starten av.
mammmamia ** Skrevet 1. juli 2007 Forfatter #11 Skrevet 1. juli 2007 Det er overhodet ikke masing, bare en oppfordring om å tenke over hva man utsetter ungene for :-) Og om man deretter tar avgjørelsen om å legge ungene i bag m/nett får være opp til en selv, men da vet man hvertfall om risikoen! Og det er viktig! :-)
Gjest mammaen til Odin og Tiril Skrevet 1. juli 2007 #12 Skrevet 1. juli 2007 Vi har brukt vognbag til begge våres barn og har ingen betenkligheter med å bruke det! Bagen er ikke festet rett på film nummer 2, så ikke film nr 1 så den velger e ikke å kommentere. Grunnen til at de velger å gå ut med info om at bagnett ikke er sikkert, er fordi det er så mange som ikke kan å bruke det og setter det opp feil etc. Har vært i personlig kontakt med vegvesnet og der er der jeg har fått informasjon fra.Så dere som har brukt det, eller bruker det-ikke ha dårlig samvittighet. Hodet til babyen skal vende inn i bilen og skal festes på passarsjersiden,skal brukes hardbag etc.. Folk får si det de vil, jeg føler meg ihvertfall ikke som en dårlig mor;P Mammamia-hadde det ikke vært kanskje BEDRE å ha denne tråden på bim sidene????? Og her har jeg ingen betenkligheter med å ikke signere som anonym!
mammmamia ** Skrevet 1. juli 2007 Forfatter #13 Skrevet 1. juli 2007 Den ligger også på BIM-sidene :-) Og Trygg Trafikk, NAF, Motor og alle som kan noe om dette har i flere år sagt at bag m/nett IKKE er trygt i en kollisjon, babyen ligger LØST oppi der! Hva får deg til å tro at det er trygt? Og det er faktisk du som har nevnt ordene dårlig mor, ingen andre, jeg mener folk får gjøre som de vil, når de har den informasjonen som er tilgjengelig..! Bryr meg lite hva du velger å gjøre, men synes det er synd når det finnes alternativer som er tryggere og bedre..! Legger ved sitat fra Trygg Trafikk: "Trygg Trafikk anbefaler klart en bakovervendt babystol, som gir bedre sikkerhet enn vognbag med nett. Spesielt ved kollisjon fra siden vil en bag med gi dårligere sikkerhet. Det er heller ikke slik at barnets rygg tar skade av å sitte/ligge på skrå i babystolen, selv over tid. Et nyfødt barn vil uansett kreve ganske hyppige pauser for amming og bleieskift, og selv de minste sier fra når de har det ubehagelig og trenger en pause. Ut over de pausene som kreves for mat og stell kan det være greit å stoppe å ta barnet ut av stolen en stund ca annenhver time – men det er selvsagt ikke nødvendig å vekke et barn som sover, eller forstyrre et barn som er godt fornøyd. "
Gjest mammaen til Odin og Tiril Skrevet 1. juli 2007 #14 Skrevet 1. juli 2007 det var da fælt som du skulle mase om det selv om du bare sier "bryr meg lite om hva du velger å gjøre".. Ungen min ligger TRANGT OPPI vognbaggen ikke løst som den babyen der gjør, er jo såvdidt ho får bevegd en finger. Og e vet e har rett, er utrooolig mange som ikke bruker baggen rett, akkurat som det er mange som fester setet feil oxo. "Og det er faktisk du som har nevnt ordene dårlig mor, ingen andre, jeg mener folk får gjøre som de vil, når de har den informasjonen som er tilgjengelig..! Bryr meg lite hva du velger å gjøre, men synes det er synd når det finnes alternativer som er tryggere og bedre..! Legger ved sitat fra Trygg Trafikk:" Hahaha! bryr me midt oppi rasshølet ka du mene!
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 1. juli 2007 #15 Skrevet 1. juli 2007 Forstår ikke hvorfor noen skulle bli provosert av at HI la ut denne tråden. At det er sikrest,uansett om en bruker bagen rett eller ei,med stol,slår trygg trafikk fast.De legger veldig trykk på dette faktisk og de har t.o.m uttalt at de mener dette burde være forbudt også i Norge. Nå er det ikke forbudt i Norge og kan derfor ikke arrestere noen fordi om det bruker det,men synes det er flott av HI å opplyse om slike ting. Hadde selv tenkt å bruke bag med nett,til gullgutten,men da jeg leste hva trygg trafikk sa,vel,da slo både min samboer og jeg den tanken fort ut av hodet.Ønsker at når vi er ute å kjører er gullgutten så sikker som mulig.
jubaloooo med to stk Skrevet 1. juli 2007 #16 Skrevet 1. juli 2007 hei! her var det heftig diskutering:) må jo gå an å diskutere nett vs stol uten å dra inn om man er dårlig mor eller ikke (nå har jeg hørt rykter om at det er flere faktorer som avgjør akkurat dårlig mor spørsmålet).Jeg tenker alt til sitt bruk. har ingen problemer med å innrømme at jeg bruker nett og vogn med god samvittighet. jepp-god samvittighet. Har en isofix-stol som jeg skal bruke når baby blir litt større, men når jeg først kjører bil med henne så skal jeg ofte langt- type 32 mil og da vil jeg rett og slett ikke ha ungen min bøyd oppi en bilstol. i bagen sover hun hele veien, med ett stopp for mat. når baby blir tre-fire måneder går vi over til stolen, enkelt og greit. så går det an å kjøre med måte og forsiktig fram til da. hadde jeg kjørt kortere turer hadde jeg brukt stolen:)
mittlillebøllefrø&bøllefrøkna Skrevet 1. juli 2007 #17 Skrevet 1. juli 2007 Men hvorfor drive og mase og nesten lage propaganda her inne? Så og si alle småbarnsforelfre og de som venter, vet jo om anbefalingene å bruke sete istedet. Men folk har jo sine grunner til å velge nett istedet, eller ved siden av (slik som meg). Så er vel ikke vits i å kalle folk som tar dette valget for dårlige foreldre og styre sånn. Er jo ikke deres unger uansett!!
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2007 #18 Skrevet 1. juli 2007 Et spørsmål. Hvis dette virkelig er rett. Hvorfor er da nett fortsatt lov å bruke? Har ei venninne som straks skal ha barn og hun ble anbefalt å bruke nett pga lang kjøretur til høsten. De mente det var uforsvalig å ha barnet i sete på veldig lange kjøreturer. Personlig er jeg enig i at sete virker tryggest og har valgt det til mine barn, men de sitter jo bøyd i ryggen når man kjører. Noe som sikkert ikke er bra det heller. (vi har også vært på langturer og har stoppet ofte. Det har ikke vært noe problem, men har hatt litt dårlig samvittighet noen ganger og lurt på om vi burde ha leid nett)
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 1. juli 2007 #19 Skrevet 1. juli 2007 Det er jo det Trygg Trafikk ikke heller forstår at det er lovlig å bruke,men det er jo ikke de som bestemmer. Selv har jeg hatt kjørtetur med gullgutten min,vi kjøre noen lang turer.Da han var en måned stoppet vi hvert 20-30 min og hadde en 10 minutters pause,for at han gullgutten skulle få streker på ryggen sin. Det tar tid,men når en først har satt et barn til verden,bør jo også gjøre det som er best for dem,mener nå jeg.Så får heller turen bli dobbel så lang og vel som det,i tid da selvfølgelig.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2007 #20 Skrevet 1. juli 2007 Bag m nett ble forbudt å bruke i Norge 1/1 2007. Enkelte bager hvor barnet spennes fast i bagen og bagen spennes fast med sikkerhetsbeltet er lov å bruke.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 1. juli 2007 #21 Skrevet 1. juli 2007 OK,det var nytt for meg,men Trygg Trafikk advarer også mot de andre bagene du snakker om.Tror det er boxette de heter.
jubaloooo med to stk Skrevet 1. juli 2007 #22 Skrevet 1. juli 2007 som regel er det slik at råd om hva som er best varierer litt over tid. noe som er kjempelurt i en tid viser seg å ikke være så lurt en annen (kultur, ulike teorier om utvikling og ulike måter å operasjonalisere testene på varierer med tiden). hvis man har lest og oppdatert seg litt om de ulike tingene, råder jeg folk til å gjøre det som føles best. som regel vil mødre det beste for sitt barn. det er ulike behov der ute, og en ting som er rett for en mor trenger ikke å være det riktige for en annen. verden er kompleks, men summen av informasjon med et lite kritisk blikk, fornuft og magefølelse kan av og til hjelpe litt i mylderet at informasjon om bør ikke bør.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 1. juli 2007 #23 Skrevet 1. juli 2007 Lou og nusseliten I mange ting skal jeg være enig med deg i at en bør følge magefølelsen,for det blir sagt så mye forskjellig.F.eks når det gjelder barneoppdragelse,skrikekur eller ikke skrikekur osv. Men akkurat på slike ting om hva som er sikkert eller ei,mener jeg at magefølelsen bør vike.Vi vanlige forbrukere har ikke kunskaper og redkaper nok til å finne ut om en ting er sikkert eller ei,derfor bør en som i dette tilfelle høre på hva Trygg Trafikk forteller. De har tross alt prøvd dette ut,med avansert utstyr,dette går ikke på hva de synes og mener,men hva de har erfart,det er viktig å tenke over.
Gjest mammaen til Odin og Tiril Skrevet 1. juli 2007 #24 Skrevet 1. juli 2007 Vi ble faktisk stoppet i kontroll for en mnds tid siden-og da så de på sikringen av både bilsetet til eldstesønnen og baggen. Fikk skryt av begge, og til mindsten som lå i baggen sa de; ja her ligger jo ho fint og trygt. Da dro de og skubba til baggen. Er så behaglig for både de små og for oss at de ligger i baggen, ihvertfall når vi drar på lengre turer som vi ofte gjør (50-60mil). Klart et sete er sikrere enn en bag,men det er mange som kan feste setet feil oxo og da er det med en gang ikke sikkert.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 1. juli 2007 #25 Skrevet 1. juli 2007 Selvfølgelig må sete være rikgit festet,det gjelder jo alt sikkerhetutstyr,men du sier jo selv at sete er tryggest,hvorfor bruker du da noen du vet ikke er så trygt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå