Gå til innhold

Tror dere på sammenhengen krabbing og lese/skriveferdigheter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså at barn som ikke lærer å krabbe (går rett fra å krype til å gå), har større sjanse for å lære saktere å lese og skrive. Noen fagfolk er skråsikre på dette, mens noen sier det bare er tull. Fysioterapeuten ved vår helsestasjon sier dette er en teori de har gått bort fra.

Hva tror dere?

Jenta mi har de siste dagene begynt å øve både på å reise seg opp og å krabbe. Dvs hun klarer ingen av delene enda, men prøver å dra seg opp mens hun holder i møbler eller meg og hun står ofte og "vugger" i krabbestilling, men uten å flytte seg på alle fire. Har nettopp begynt med begge deler og jeg lurer på hva hun klarer først. Er ni og en halv mnd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det det dreier seg om er at det er det samme senteret i hjernen som jobber .. i forhold til koordinasjon og lese/skrive.. men det de trenger ikke krabbe først.. det har visst ikke noe å si.. men at d krabber en periode.. mange lærer jo å gå først, men begynner å krabbe litt etterhvert alikevell....=)

Skrevet

Åja, det visste jeg ikke. Jeg trodde at når de lærte å gå, så gadd de ihvertfall ikke lære å krabbe :)

Skrevet

Jeg leste i foreldre&barn at de var bekymret for barn som ikke begynte å krabbe før de gikk,det ble bare flere og flere av dem.

Tror ikke min gutt kommer til å krabbe da han kommer seg så utrolig for rundt når han åle seg at han rett og slett ikke gidder å krabbe,men tiden vil vise.

Jenta mi krabbe på 6 mnd dagen,hun har vært flink med lese og skriverferdigheter.

Min mor sier at jeg også var tidlig ute med å krabbe,men jeg har jo problemer med lese og skriverferdighetene mine,så hva som stemmer og ikke,det vet ikke jeg.

Skrevet

Jeg har faktisk skjønt det slik at krabbing ikke har noenting å si for lese/skriveferdigheter, men derimot har den typekoordinasjon påvikning på matte...

Så barn som krabber dårlig eller hopper over den biten også stiller svakere i matte senere?

Skrevet

Det var nytt for meg.De finner da ut så masse rart,vet ikke helt hva jeg tror på og ikke tror på jeg.

Skrevet

Ingen anelse, har ikke hørt om det før. Men hvordan kommer det til å gå med barn som er litt "tett i knollen"? Min reiser seg å står, har gjort det et par uker nå, men han glemmer at han ikke kan stå uten støtte... Altså slipper han seg å går rett i gulvet, igjen og igjen og igjen.... Og han øver seg nok ikke altså, det ser ut som om det liksom er en selvfølge for han at han kan slippe seg.... *rister på hodet*

Skrevet

Jeg er døds dum i matta! Er jo egentlig et under at jeg klarer å forvalte lønna mi på egenhånd...... Men jeg krabbet da jeg! Hmmmmm, må ha startet med feil arm/ben hver gang da kanskje? :DDD

Skrevet

Jeg har aldri krabbet i hele mitt liv ;) Og sliter ikke med lese og skriveferdighetene mine, MEN når jeg var yngre så hadde jeg problemer med kordinasjonen. Tror kanskje det kan ha en sammenheng? Jeg hoppet rundt på rumpa i 11 mnd, før jeg plutselig reiste meg opp og gikk..

Skrevet

jeg har dystleksi, men krabbet som en vind (i følge mamma)

søsteren min er tallblind og hun krabbet også.

broren min har dystleksi (men svarkere en meg) han krabbet ikke.

jeg tor ikke det har noe med krabbingen og gjøre.

Skrevet

gutten min hoppet rundt på rompa han og han er nå 5 år og kjempeflink til tall og bokstaver og interesserer seg veldig for sånne ting. Kan flere bokstaver allerede så jeg vet ikke akkurat om det stemmer. Har jo vært sånn i alle år at ikke alle barn lærer å krype først så jeg vil tro det dreier seg om små forskjeller iallefall.

Skrevet

Tror krabbing er veldig viktig i forhold til utvikling av koordinasjon og slike ting.

I dag bruker alt for mange vippestol og gåstol alt for mye slik at denne treninga ikke kommer naturlig og tror det kan i mange tilfeller lage en del problemer..

Om det har sammenheng med lese og skrivevansker har ikke jeg peiling på, men tror ikke det er bra uansett å presse barna til å utvikle seg for fort på enkelte områder på bekostning av andre ting.

Hvorfor skal man på død og liv ha ungen opp i gåstol og slikt å ha dem til å gå lenge før de er klare for det selv?

Som tobarnsmor vet jeg ihvertfall veldig godt at de går når de er klar for det selv og det er mer enn tidlig nok.

Skrevet

men hva skal en mor som aldri har introdusert gåstol/vippestol eller andre slike ting til ungen sin gjøre dersom barnet bestemmer at og komme seg frem på rompa er bedre???? man kan liksom ikke si: "nei det der må du slutte med for det er ikke bra for koordinasjonen din!" Å presse barnet til å krype er ikke bra det heller. Tror faktisk at det går bra i slike tilfeller jeg der barnet ikke har krabbet og som jeg sa så er det eksempler på folk som aldri har krabbet som klarer seg meget bra i samfunnet i dag også.

Skrevet

Mange av barna som blir slike "rompekrabbere" som du snakker om gjør jo dette fordi de blir satt på gulvet.. De klarer jo å sitte når man setter dem opp lenge før de setter seg opp selv.

Men man skal ikke gjør det heller.. Det er unaturlig for barna å sitte før de setter seg opp selv.

Men hvis barnet virkelig klarer å sette seg opp for så å dytte seg rundt på stuegulvet av egen maskin så ville jeg latt barnet gjør det. Da er det en naturlig ting for barnet å gjøre..

Min første gutt hadde krabbet i over en mnd før han klarte å sette seg opp selv. Og det var helt vanlig fikk jeg beskjed om på helsestasjonen.

Skrevet

Jeg lurer på noe jeg. Er det noen barn som blir "rompekrabbere" uten den "hjelpen" det er fra de voksne å ha blitt satt på gulvet før de kan sette seg opp selv?

Noen som vet?

Skrevet

Jeg krabbet aldri, hoppet over det stadiet ja, og begynte å gå da jeg var 9 mnd. Jeg har alltid hatt toppkarakterer i matte og lese/skriveferdigheter, så her tror jeg ikke det har noe å si. Min gutt på 8 mnd krabber ikke, og det ser ikje ut som om han noen gang har tenkt seg å krabbe. han vil opp å gå! Er ikke bekjymret her....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...