Gå til innhold

Sunn og ENKEL mat- middag??? trenger maaasse tips :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som kanskje de fleste har fått med seg så er jeg og kommer til og forbli sengeliggende ut svangerskapet.. det betyr at min kjære samboer må lage alle måltider til meg, og kan er veldig dårlig til å lage mat.. Jeg vil jo ikke få helt feil ernæring, og vil at babyen min skal vokse seg stor og sterk mens jeg ruger..

så.. hva er lett og i tillegg sunt å lage av varm mat? og i tillegg skal jeg jo ha variert kost..

har vært hjemme siden mandag, og middaggen til nå har vært ferdig lagt fiskegrateng, bokse-lapskaup og trønder sodd... trenger så mange tips som mulig :)

takk for svar!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gilde har ferdige kjøttkaker som man kan lage brun (pose)saus + poteter til.

Fiskeboller er og enkelt, poteter og saus til her og.

Det tar bare så lang tid som det tar å koke poteter.

Min favoritt er wok:

Steke kjøtt, koke ris, steke grønnsaker (her går det 1 løk, 1 purre, 1 paprika) i 2-3 min.

Ha i kjøtt og hell over ferdig woksaus på glass e.l. og la det koke opp. Gjort på ca 20-25 min.

Skrevet

Oj, uff da, det er jo ikke så stas å bare spise trøndersodd resten av svangerskapet.

Nå får du kjøpt ferdig paibunn på rema, der står veldig enkel oppskrift på pakken, fort og greit med salat til.

Ellers varierte salater med osteterninger, avocado, løk, altså div. grønnsaker. og bytte på med laks, kylling, roastbiff og sprøstekt løk på.

Wok med fisk, skampi, kjøtt, kylling. kjøp ferdig wok poser og en god saus til å bare sleng oppi kjøtt eller fisk. Ha nudler, pasta eller ris til.

Fjordland kan jo være en grei avveksling til sodden.

Søk på matprat.no

Skrevet

huff da, håper d går bra me deg...

noen tips er:

*spaghetti og kjøttdeig

*kyllingsuppe

*skinke salat m/ris og rundstykker

*omelett

*kylling og chips

*fiskeboller i hvit saus m/potet og raspet gullerot

*pytt i panne (pølsebiter,potet,løk,gullerot og krydder)

*pølse m/ brød/lompe

*stekt fiskepudding på brødskive

ja d var litt av d jeg kom på,men d er masse mat som er enkel å lage og næringrik:O)

Skrevet

Kjøttkaker hadde jeg også tenkt å foreslå, da er det bare å koke poteter, og røre ut posesaus (brun), i vann, og putte ferdige kjøttkaker i sausen, til de blir varme, serveres med kinakål.

Fiskekaker, lages på samme måte som kjøttkaker.

Steke karbonader i stekepanna, koke poteter, og smelte smør til.

Blomkålsuppe med ekstra blomkål i, serveres med godt brød.

Tomatsuppe med egg og brød til.

Steke falukorv i stekepanna, med potetmos, og smeltet smør til.

Risgrøt/rømmegrøt fra pose.

Middagspølse med poteter og brun saus

Middagspølse med potetmos og smeltet smør

Kokt laks, med poteter, rømme, (agurksalat, agurkskiver i vann med sukker og eddik i) og smeltet smør

Taco

Pizza

Lasagne med salat og brød

pitabrød med pizzafyll og salat

Her har du noe i allefall. :)

Skrevet

Jeg håper virkelig at du slipper trøndersodden på hermetikkboks... ;o)

Det er bare så mye bedre med den i bøtte. Da koker du bare potet og gulerot ved siden av.

Ellers er mine tips:

Gi mannen din en enkel kokebok med ulike oppskrifter med mat. Du skal se at han sikkert synes det blir gøy også!

* ulike supper med brød til(spe gjerne til med litt grønnsaker, kjøttboller, babyfiskeboller eller hva som passer oppi)

* salat, stekt kyllingfilet + hvitløksbaguette

* fiskegryte(ulike grønnsaker, torsk og litt buljong) med flatbrød til

* brødskiver eller baguette med kjøttfyll og ost oppå...

Så at det var mange andre gode forslag her :o)

Skrevet

Kjøp sånn kokt skinke (pålegg-skinke), brokkoli og ost, del brokkolien i dusker og rull dem inn i kokt skinke. Gratiner dem med ost, og spis med brød til; kjempenam og rask og enkelt. Kan også bruke asparges.

Ellers er gratinerte grønnsaker utolig godt og enkelt, da tar du bare masse grønnsaker (aubergine, squash, poteter og tomat er VELDIG godt i denne!) i skiver og legger i ildfast form, heller over saus (kok opp matfløte, 2ss gressløk, salt, pepper og 100g ost), og inn i ovnen. La stå i ca. 30 min, ta ut og strø over litt ost, og sett den i ovnen igjen i ca 15 min. Det er enkelt og nammenam!

Ellers er jo hjemmelaget blomkålsuppe slafsete godt og kjapt :)

Skrevet

Kylling med pesto og pinjekjerner

en kyllingfilet per pers

en liten løk

sopp

pinjekjerner

et glass pesto

hvitløk

(penne)

basilikum

olivenolje

(kok opp vann til penne. Ha i bakilikum og olivenolje når vannet koker. Kok til al dente, hell av)Skjær kylling i terninger, kutt løk og sopp. Stek kyllingen ferdig, ta ut av panna, stek sopp og løk sammen med hvitløk

Når soppen og løken er ferdig stekt, hiv oppi kyllingen igjen så den blir varm. Hell over pesto og pinjerkjerner.

server med parmesan og salat

Skrevet

Grønnsakssuppe.

(1 pose grønnsaksuppe +ekstra grønnsaker som du liker. Store/harde grønnsaker koker du med pose suppa fra starten, små myke has i til slutt. Prøv f.eks blomkålbuketter, babymais, erter, sukkererter kjøttboller) Tar 10 min å lage, er superlett og veldig sunt! Kan gjerne serveres med grovt brød ved siden av.

Wraps er sunt og godt. Fyll f.eks med skinke, ost (har du prøvd vita hjertegod osten? den er sunn og god!), tomat og salat til lunsj.

Eller kylling, tzatziki, agurk og oliven. Eller kjøttdeig, salsa, mais og røde bønner.

Pasta med cottage cheese, squash, erter og stekt bacon.

Skjær squashen i tynne skiver med ostehøvelen, del i fire så de blir på str med en finger. Kok fersk tagliatelle, ha i sqaushen og frosne erter siste 2 minutter. Stek bacon og pinjekjerner. Bland med cottagecheese, saften+revet skall av 1 sitron. Serveres gjerne med litt frisk mynte. (Dette er gjort på 7-8 minutter og du får i deg masse grønnsaker!)

Skrevet

Jeg anbefaler kokeboka "Mat på 15 minutter". Masse middagsretter som både er gode og raske/enkle å lage.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...