Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter som blir tre år i august. Hun har sluttet å sove på formiddagen, men blir som regel veldig trøtt på ettermiddagen. Da sovner hun som regel på vei hjem fra barnehagen eller så er hun super sur og grinete og alt er galt. Problemet er at hvis hun får sove på ettemiddagen sovner hun ikke før ni ti tiden på kvelden. Hva er da best: la henne få sove litt, ha en blid og fornøyd unge som sovner sent på kvelden (står bare opp av sengen, kommer ned til oss i stuen og tuller), eller skal man unngå at hun sover på ettermiddagen og heller få henne i "normal" tid i seng? (må da leve med en grinete og sur..og sliten jente)

Lurer på hva som er det beste å gjøre. En vanskelig overgang dette her syntes jeg. Blir veldig glad for mange svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

slik er det med vår treåring og. Ikke så enkelt nei, for hun er nesten umulig å vekke når hun sovner på ettermiddagen. Og da går hun ofte glipp av middagen. Vekker jeg henne blir hun sint, vil ikke spise og ender ofte opp med å sovne igjen. Må liksom holde henne i aktivitet hvis jeg ser hun begynner å bli trøtt. Men hun kan plutselig legge seg på gulvet, hvor som helst, og sovne. Så ikke så enkelt hvis jeg er opptatt med noe annet og ikke får meg at hun sovner.

Hvis du klarer å la henne sove bare litt ville det kanskje vært greit. Er det mulig å se om de får henne til å sove litt etter lunsj i barnehagen? Det hender vår gjør. Særlig de gangene hun er i barnehagen kl 7 sier jeg til barnehagen at de kan spørre henne etter mat om hun vil sove (eller slappe av som hun sier, ikke sove, bare slappe av...). er bedre om hun sover 2 timer da enn to timer i 4-5 tida...

enig at det er en vanskelig overgang.

Skrevet

Hei.

Jeg har akkurat det samme problemet med 3-åringen min. Det beste er på en måte å holde han våken, for da sovner han nesten før han legger hodet på puta om kvelden kl 19. Men tiden fram til det er helt pyton. Han er skikkelig sur, grinete og dessverre ikke særlig snill mot lillebroren sin.

Jeg opplever akkurat det samme som dere med at dersom han sover på dagen så er det veldig vanskelig å vekke han. Og da er han også ofte grinete med det samme etter at han blir vekket. Men det verste er alikevel at da sovner han ofte ikke før ved 21 - 21.30-tiden! Da er jeg av og til så sliten at jeg helst ville ha lagt meg.

Vi har en ordning med barnehagen at de legger han der så han får 1 times tid dersom de ser at han trenger det (eller at vi gir beskjed om at i dag trenger han å sove når vi leverer han). Da går det litt bedre til kvelden. Men jeg lurer på hvordan dette blir når han skal begynne på storbarnsavdelingen til høsten......?

I går hadde vi vært i bursdag, og han var sliten. Så han sovnet i bilen på vei hjem kl 1730, jeg klarte bare ikke å holde han våken. Så da visste jeg ikke helt hva jeg skulle gjøre. Det ble til at jeg la han inn i sengen, og krysset fingrene for at han skulle sove til morgene. Men han våknet selvsagt kl 04!!!!! Heldigvis sovnet han igjen etter ca 30-45 min., og sov til kl 07. Men da måtte jeg ligge ved siden av han.

Jeg synes også at denne overgangen til å ikke skulle sove på dagen lengre er vanskelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...