Labbetøs Skrevet 30. juni 2007 #1 Skrevet 30. juni 2007 Jenta mi har veldig diare for tiden jeg kan ikke se å ha endret noe, med unntak av å ha introdusert noen skjeer med hvetegrøt (hun er 6 mnd og har spist maisgrøt i 7 uker). Når maten kommer ut ser den helt lik ut som når den går inn. Jeg gav bare pupp og grøt i to dager, og avføringen så ut som grøt. Så gav jeg bare middagsglass og pupp i to dager. Avføringen så helt ut som middagsglasset hun hadde spist. Hadde det ikke vært for lukta så hadde jeg nesten ikke sett forskjell. Er litt bekymret nå. Hun gikk liksom fra hard mage til diare diluks over natten. Kan det være pga at hun nå har fått gluten? Er det noen som vet? Hva bør jeg gjøre? Skal til HS på tirsdag og skal selvsagt ta det opp da, men helt erlig så stoler jeg ikke helt på at hun kan nok om slike ting som dette. Hun svarer "er jammen ikke helt sikker" på så mye av det jeg spør om. Er det noen her som vet?
It's all about me Skrevet 30. juni 2007 #2 Skrevet 30. juni 2007 Startet det da hun fikk hvetegrøten, eller var det sånn når hun bare fikk maisgrøt også?
Labbetøs Skrevet 30. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 30. juni 2007 Hun var hard i magen da hun fikk bare maisgrøt. Diarèen kom da vi introduserte hvetegrøten. Det kan ha vært en dag eller to fra, men så vidt jeg husker var det dagen etter at vi startet med glutenholdig grøt (altså hvetegrøten).
It's all about me Skrevet 30. juni 2007 #4 Skrevet 30. juni 2007 Hvete er det kornsklaget som inneholder mest gluten, så detkan være det. Har dere gitt malt da. Det er laget av bygg og inneholder gluten det også, mange vet ikke det. (Lillegutt har akkurat fått påvist cøliaki og det er en liten prosess)
Labbetøs Skrevet 30. juni 2007 Forfatter #5 Skrevet 30. juni 2007 Hvilke symptomer kan cøliaki ha da? Er diare vanlig? Hvordan fant dere ut at han hadde det, og hvilke undersøkelser ble gjordt osv? Hun har fått litt malt ja (helt siden vi begyndte med maisgrøt) men det har gått greit. Hun har ikke fått mye da. En halv til en ts i døgnet.
It's all about me Skrevet 30. juni 2007 #6 Skrevet 30. juni 2007 Diare er en ting som kan komme av cøliaki ja, men lillegutt hadde ikke dette. Han hadde oppkast derimot, derfor slet de litt med i det hele tatt komme på at det kunne være det det var. Andre tegn er at de er trøtte og sover mer. Selv syntes jeg lillegutt var blid og sov passe, men ser jo nå en stor forskjell der. Så det er et tegn som kan være er vanskelig å ta. Magen blåser seg opp etterhvert. Spiser dårligere, blir forveklet med skikkelig kresene. Så det er vanskelig å ta cøliakien uten skikkelige prøver. Den beste diagnosen får man ved biopsi av tynntarmen (det er den som angripes og brytes ned) Dette gjøres ved gastroskopi under narkose. Kan se tegn ved røntge av mage og fordøyelsessystemet, cøliaki fører til opphopning av avføring som da sees. Det kan også sees noen på blodprøve, men her slo det ikke ut noen ting hos lillegutt og han var helt åpå bunn pga sykdommen.
It's all about me Skrevet 30. juni 2007 #7 Skrevet 30. juni 2007 Så jeg hadde gitt det noen dager til, sett om det ga seg eller fortsatte. Fulgt med på vekten, for den går fort ned siden tarmen sliter med å ta til seg næring. Går vekten ned og hun fremdeles er dårlig av hvetegrøt hadde jeg dratt til legen. Hs kan ikke gjøre noen ting. Men fastlegene er treige på dette, så dra heller til drop in på sykehuset hvis du har mulighet til det. Vi har iallfall et supert system på det på Haukeland.
Labbetøs Skrevet 30. juni 2007 Forfatter #8 Skrevet 30. juni 2007 Hmm. Hva annet kan det være mon tro? Jeg tviler egentlig på at det er cøliaki
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå