kokkelimonke Skrevet 30. juni 2007 #1 Skrevet 30. juni 2007 Hei! Jeg trenger litt hjelp ang søknad om foreldrepenger. Det har seg sånn at kontrakten min går ut 31 Juli nå i år og jeg går ut i permisjon 4 September. Jeg har vært sykemeldt i tilsammen 1 år i løpet av det siste 1,5 årene, og har ikke lenger krav på sykepenger, får derfor rehabiliteringspenger (66% av totale lønningen jeg fikk mens jeg var sykemeldt). Men jeg har heldigvis krav på foreldrepenger. Det jeg lurer på er følgende : Siden jeg ikke har noen jobb når permisjonen går ut, ville det ikke da lønne seg for meg å velge 100% i 10 mnd`er istedet for 80% i 12 mnd`er, forså å søke om støtte (dagpenger) fra NAV (gamle Aetat) frem til jeg finner meg jobb igjen. Jeg kommer jo selvsagt til å søke jobb i permisjonen, men om det skulle vise seg at jeg ikke får meg jobb i løpet av de 10 mnd`ene vil jeg da ha krav på dagpenger fra NAV på lik linje som "vanlige" folk får, som ikke har jobb ? På forhånd tuusen takk for svar :-)
Mor til en stor og en liten Skrevet 30. juni 2007 #3 Skrevet 30. juni 2007 Har du undersøkt at du får foreldrepenger? Rehabiliteringspenger gir ikke rett til foreldrepenger. Du må selv se hva som lønner seg for dere ang hvor lang permisjon du skal ta ut. Tror du bør undersøke med nav ang dine rettigheter når du er ferdig med permisjonen.
kokkelimonke Skrevet 30. juni 2007 Forfatter #4 Skrevet 30. juni 2007 Jada, foreldrepenger har jeg krav på. Har vært i jobb/fått sykepenger 7 av de ti siste mnd`ene, så det er ikke noe problem. Har snakket med NAV ang permisjon, men leste i en tråd her i sted at det ofte lønner seg å velge 100% utbetaling i 10 mnd`er fremfor 80%. Og det jeg da lurer på er om man har krav på dagpenger etter endt permisjon om man er arbeidsledig.
Mor til en stor og en liten Skrevet 30. juni 2007 #5 Skrevet 30. juni 2007 Så lenge du har hatt inntekt, så vil du ha krav på arbeidsledighetstrygd.
happybirthday Skrevet 30. juni 2007 #7 Skrevet 30. juni 2007 For at du skal være sikker på at du får arb.ledighetstrygd, bør du være sikker på at inntekta di siste året (før du skal søke arb.led.trygd) er over kr 180 000. Min sambo gikk på arb.ledighetstrygd, gikk så på attføring i 3 år. Etter endt attføring, fikk han ikke jobb. Han fikk heller ikke arb.ledighetstrygd pga at det plutselig ble attføringa som ble grunnlaget og dette grunnlaget var ikke over 180 000 årlig. Så han falt mellom alle stoler, hvis jeg kan si det slik.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå