Gå til innhold

Et voldsomt sinne!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår på litt over 1 år, har et voldsomt sinne og temperament. Hvis det er noe som går henne imot eller noe hun ikke får lov til, kan hun flippe helt ut. Noen ganger blir hun så sint så hun skaller hodet i gulvet og hylskriker. Idag var det bare en liten filleting som utløste det. Men da ble hun så sint så hun hylte og skrek og sprellet med både armer og bein. Vi satte henne på gulvet og forsøkte å roe henne ned, men da lå hun bare på rygg og var helt fra seg av sinne. Vi prøvde å snakke rolig til henne og stryke henne, men det hjalp ikke. Jeg tok tida på henne og hun holdt faktisk på i over 15 minutter. Til slutt bar jeg henne ut på badet og begynte å kle av henne for å skifte til kvelden. Vasket henne i fjeset med en kald klut for hun var helt våt av svette og helt andpusten etter all gråtingen. Endelig roet hun seg, men da sovnet hun faktisk av utmattelse!

Jeg blir nesten litt skremt når jeg ser at hun blir slik. Vi har skjønt at hun har et voldsomt sinne og det skal så lite til før hun "klikker" og får et slikt gråteanfall. Syns det er så fælt når hun dunker hodet sitt i gulvet av frustrasjon. Har noen her inne opplevd noe lignende med sine barn? Skulle nesten snakket med en barnepsykolog om hva dette kommer av og om det kan være skadelig for henne. Vil hun vokse det av seg og bli roligere når hun blir større? Nå er hun jo såpass liten, så hun kan ikke uttrykke seg med ord og det er sikkert vanskelig for henne når hun så veldig vil prøve selv og klare ting selv og vi ikke alltid lar henne gjøre det nettopp fordi det ikke er alt hun kan klare selv. Vi er veldig flinke med å la henne prøve selv og få til ting alene. Det er utrolig hva hun klarer, men marginene er altså så små for at hun tenner på alle plugger. Dette skjer spesielt hvis hun er trøtt og sliten, da er det ikke mye som skal til. Har ikke hørt fra barnehagen at de har opplevd lignende situasjoner der, så da er det kanskje bare her hjemme at hun eksploderer slik. Syns ihvertfall det er skremmende og vanskelig for oss som foreldre!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*dytter* noen som har gode råd og gi?

Skrevet

Vel...har ei lita ei som får raserianfall hvis hun ikke får det akkurat som hun vil, jeg prøver å overse det best mulig..da gir hun seg fortere...

Skrevet

Det er faktisk helt normalt. Gutten min på 16 mnd. bllir også rasende. Blir helt svett av han avogtil:-) Pleier å overse han, da gir det seg fortere. Prøver å avlede oppmerksomheten han etter en stund. Det pleier å hjelpe her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...