**¤¤** Skrevet 30. juni 2007 #1 Skrevet 30. juni 2007 Huff, 3 åringen min er så rapp kjeftet. Han kaller meg for "dumme"mamma og jeg skal dreper deg ogsånn. Har prøvd og gir han straff og sagt at mamma blir lei seg når han sier sånn, men han bare ler av meg og fortsetter. Straffen er at jeg sender han ut i gangen, men det hjelper ikke. Noe tips??
Gjest Skrevet 30. juni 2007 #2 Skrevet 30. juni 2007 4 åringen min var voldsom til å si dumme til enten pappaen elelr jeg en periode og fikk da tips om å svare tilbake noe annet f.eks lure. Så når han sa "dumme mamma" så svarte jeg "lure xxx" og bare smilte. Han ble kjempesint og sa dumme enda mer og jeg fortsatte bare å svare lure hele tiden, til slutt gikk han sin vei og erklærte at han ville ikke snakke mer med meg. Både pappaen og jeg fulgte opp og etter bare noen dager sluttet han nesten helt å si dumme til oss, nå sier han det sjeldent og da svarer jeg ham enten med lure, eller bare sier at jeg ville ikke snakke med/være med ham når han sier slikt, går vekk og ignorerer ham en stund til han uoppfprdret sier unnskyld. Å få barn til å helt slutte å si "stygge" ting går nok ikke an, de må jo få uttrykke sinne og frustrasjon de også, men det går nok an å begrense det litt og få dem til å synes det er kjedelig å si slike ting.
Anne-B. Skrevet 30. juni 2007 #3 Skrevet 30. juni 2007 Å straffe trigger nok bare denne typen oppførsel enda mer. Et barn på 3 år trenger heller ikke å ha utviklet evne til empati, men det gjør ingenting om du sier at du blir lei deg. På et eller annet tidspunkt så forstår de hva det betyr. Om datra mi svarer meg på en upassende måte, så sier jeg på en rolig og litt mer streng enn nøytral måte at sånt sier man ikke, og jeg liker det ikke. Det funker her i alle fall, men hun har aldri sagt slikt som at hun skal drepe meg, bare at hun skal "pange" meg. Da svarer jeg bare at man skal ikke pange noen, også gir jeg henne ikke mer oppmerksomhet på en stund. Hun oppnår i alle fall ikke noe med å si sånt, og det oppdager hun ganske fort. Å sende ham ut i gangen tror jeg bare du skal slutte med med, det funka i alle fall ikke her!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå