Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har opplevd vekstavvik på babyen i magen?

Fikk i går beskjed i går etter ul at jenta i magen har vekstavvik på 21-22%.

Er i min 34 uke....

Skal på ny kontroll om 2 uker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja da er vi to, har i overkant av 30% avvik, min jente er større en hun skal være da, samme med deg? Men de følger godt med deg så jeg er ikke så nervøs lenger, sjekk hver 14 dag med UL og de starter fødselen min i uke 39 så alt virker godt kontrollert:)

Skrevet

Jenta mi og er 20% over normalen, og eg og skal på ny ul om 14 dager for å sjå kor lenge eg får gå før dei skal ta ks. Har tatt ks to gonger før og blir derfor fulgt ekstra godt opp, men trur ikkje da e så veldig unormalt med 20 % vekstavvik:)

Skrevet

Min første gutt hadde et vekstavvik på +59%

Så langt har dette barnet "bare" +33%, har fått beskjed om at det betyr en vekt på ca 4800g hvis jeg går til termin, men jeg regner med (og håper) at jeg blir satt igang før termin.

Det kommer vel litt an på om vekstavviket holder seg stabilt eller øker også.

Har som mål å komme meg over 37 uker og det regner jeg med å gjøre denne gang. Sist fødte jeg i uke 35.

Skrevet

Ene tvillingen hadde vekstavvik på ca -20% for ca en måned siden. Jeg ble kalt inn til måling av blodgjennomstrømning i navlestrengen. Alt var heldigvis helt fint, hun var bare litt slank ;)

Hun har tatt igjen noe av det nå, og er bare -12% nå.

Babyer vokser litt i rykk og napp, så kan hende at ungen din tar en liten voksepause nå, og er nærmere "normalen" på neste måling :)

Skrevet

Er det jm eller lege som forteller dere at det er vekstavvik på barnet?! eller?

Skrevet

Man får vite om vekstavvik etter målinger på ul

Skrevet

Snuppa mi har vekstavvik på - 15%. Vekten hennes ble målt til 2600gr. i uke 39.

Er på kontroll med CTG og UL annenhver dag...

Skrevet

Jenta vår hadde også vekstavvik på 20 % da jeg ventet henne for to år siden. Hun begynte vel å avvike fra rundt uke 30, og holdt det ganske jevnt ut svangerskapet, endte på 2900 fem dager over termin. Jeg ble vel fulgt opp med UL hver 14. dag da, men konklusjonen var at det er genetisk i vår familie å få små barn, så det var nok slik det skulle være i mitt tilfelle. Nå har jeg syv uker igjen med nestemann, og selv om jeg ville trodd at en gutt skulle være litt større ,så er det akkurat likt denne gangen. Blir fulgt opp nå også, men ikke så ofte, men gynekologen sier at det er ikke størrelsen som er det viktigste de sjekker, men mer tilstanden rundt barnet ellers. Altså mengde forstervann, gjennomstrømming i navlestreng, og at vekstavviket holder seg rimelig jevnt. Er alt dette fint, så er legen fornøyd, men man skal selvølgelig alltid være oppmerksom på barnets bevegelser, og ikke være redd for å ta kontakt om man bekymrer seg.

Skrevet

Fant ut vekstavvik i uke 28, vet ikke hvor mange prosent, men fosteret lå på under 10 percentilen. Var inne på ultralyd pga endring i sparkemønster og lite liv. Legen begynte å stresse litt og undersøkte veldig nøye, skiftet UL apparat og ville ha andre inn å mene. Det var vekst avvik og dårlig næringstilstrømning i navlestrengen, ikke bare at barnet var naturlig lite.

Jeg begynte å gråte og lurte på om det var noe de kunne gjøre, og fikk beskjed om at de kunne jo ta barnet ut, om det ble for ille :-)

Utfra målingene og det de ser på ultralyd bestemmer de hvor ofte de skal kontrollere med sparketester og UL. Jeg gikk på sparketester hver dag, og ultralyd hver 2 uke. Så skjedde ting og det ble UL annenhverdag da de plutselig bestemte seg for å ta ks.

Det er ikke sikkert du kommer til å gå full tid ut, men du blir nok satt i gang, og ikke ks, men det kommer an på utviklingen. Jo lenger ut i svangerskapet jo mer krever fosteret, er det da dårlig morkake så er det ikke sikkert at fosteret får nok næring. Det som er veldig viktig er for deg å følge godt med på fosterbevegelser, og komme deg inn straks du merker nedgang. Utviklingen kan plutselig gå fortere enn forventet, og da kan det haste. Men nå er du innenfor og får nøye oppfølging, ting kommer til å gå helt fint :-)

Skrevet

Jenta i magen min er mindre enn hun skal være.

Men det er godt at en skal på ny kontroll om 14 dager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...