Gå til innhold

Leste i en annen tråd

Anbefalte innlegg

Skrevet

at det var ei som mente at de som tok det for gitt at moren skulle gå hjemme med barnet,var del i at likestillingen stopper opp.

Jeg kan forstå det hun sier,men fikk meg til å tenke litt.Jeg tror at når barnet er liten,så er det mer knyttet til mor.VI har båret på det i 9 mnd og jeg tror ikke det er et bånd som bli brutt slik med en gang.

Her er gullgutten 7 mnd,vi har begge vært hjemme med ham til nå.En måndes tid til,så begynner samboer på jobb.Vi har delt veldig på omsorgen til gullgutten,men jeg føler alikvell at det er vist bånd mellom oss,som det er ikke er mellom ham og pappaen.

Pappaen er en fantaskisk pappa som gir masse kjærlighet og steller ham.Men som sagt,jeg føler at det er et bånd mellom meg og min sønn som det ikke er mellom dem.Tror at dette vil jevne seg ut med tiden.Er jeg helt på jorde som tenker slik???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, tror muligens det var mitt innlegg du siktet til. Jeg er til en viss grad enig med deg, jeg føler også at jeg har et spesielt bånd til min datter som hun ikke har til sin far. Slik har det vel alltid vært, og dette er en grunn til at menneskeheten overlever rett og slett. Hvis man ser på mennesket som et biologisk vesen, kan man si at siden mor går gravid i ni måneder og er den som har mat til barnet, er mor livsnødvendig for barnet i starten. Denne rollen har ikke faren. Han opptrer mer som en støtte for mor og er en person barnet blir gradvis kjent med og knyttet til via andre måter. Tradisjonelt har derfor mor gått hjemme med barna, mens far har vært ute i arbeidsliv.

Det jeg egentlig ville fram til var at jeg synes det er dårlig gjort av kvinne her inne å angripe mødre som velger å sende sine barn i barnehage i stedet for å gå hjemme med dem. Fraser som "dårlig mor" blir ofte brukt i disse diskusjonene. Jeg ville sette fingeren på at det ikke er nødvendig at det er mor som går hjemme med barnet etter endt ammeperiode.

Skrevet

Jeg angriper ingen,fordi om de ønsker å være ute i arbeid.Forstår at en kan ha behov for å møte andre og ikke bare trå hjemme og enig i at far også kan være hjemme,ville ikke noe av det som ble skrevet.

Det var bare det at jeg tenkte med en gang at jeg følte at babyen min har et bånd som han enda ikke har fått til sin far og lurte da på om jeg var helt på jorde når jeg tenkte slik.

Skrevet

Tror mange missforstår ordet likestilling. Det handler om at vi skal ha like rettigheter, men mor og far, mann og kvinne kan aldri bli like forde.

Jeg tror og mener at i de fleste tilfeller (absolutt ikke alltid) så har barnet det best å være mest sammen med mor. Det er vel derfor vi ammer og ikke fedrene gjør det også..

Men det betyr ikke at fedrene er mindre viktige forde, eller at barna er det vondt sammen med dem.

Syns det er kjempeflott med fedre som ønsker å ta lange permisjoner sammen med barna sine.

Men tror de fleste velger å la mor være hjemme fordi det er mest praktisk for hele familien.

Hvorfor skal det være slik at fedrene på død og liv skal ha halve permisjonen egentlig?

Man er da ingen dårlig far eller stiller lite opp selv om man ikke går hjemme i seks mnd.

Nei la rettighetene være de samme for både mor og far så kan de selv få velge hva som passer hver enkelt best.

Skrevet

Det er helt naturlig at kvinnen som har båret barnet i 9mnd har et spesielt bånd til det:) Fra fødsel og frem til barnet er ca 1år tror jeg kalles for det "psykiske svangerskap" pga dette tette båndet. Og ammingen er med på å opprettholde dette.

Er glad for at mannen min ønsker å ta del i det meste rundt babyen vår, og synes at det er helt naturlig. Merker at gutten vår begynner å bli mer og mer entusiastisk når han ser pappaen sin, og det er kjekt å se. Tror det jevner seg ut etter ammeperioden.

Vi tenker å kjøpe oss større hus om ikke så lenge, og da ønsker jeg også å ha en jobb for å dele utgiftene. Så da blir det jobbing på skift. Kjekt for unger å se begge foreldrene, ikke bare en ene.

Men om en velger å gå hjemme med barn har man altså IKKE verken steinalder-tankegang, hønsehue, eller bidrar til å bremse likestilling.. Likeledes er de som velger å jobbe IKKE dårlige mødre av den grunn alene. Synes det blir feil å se ting svart/hvitt fordi det er individuelt hvordan hver fam.har det. Sålenge barnet får en sunn og god oppvekst er det det viktigste.

Skrevet

Jeg vil ikke tilbake på jobb mens jeg fortsatt ammer, og sitte der å pumpe meg med ammepumpe. Hadde ikke følt meg vel med det i det hele tatt!! Er det likestilling?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...