Gå til innhold

Kan jeg si dette til svigerfamilien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal spise middag med svigers i ettermiddag. Jeg VET at de kommer til å si" putt i munnen" ( selv om barna allerede har mat i munnen), "spis pent" ( når de spiser pent), Både svigerinner, svigermor og svigerfar kommenterer veldig mye. Det går i ett fra deres side om bordskikk++ Barna er 2- 6 år gamle. Både min mann og jeg vil gjerne stå for oppdragelsen selv, og føler oss overkjørt når de holder på slik.

Jeg har lyst til å si at det er vi foreldrene som skal rettlede barna våre- iaalfall når vi sitter der med barna ved vår side.

Er det frekt sagt av oss?

Er det andre som har vært i samme situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å si det litt humoristisk da... Litt sånn: "Nå må dere slutte å tulle :)"

-og så ser du på barna dine og sier: "Dere spiser så fint atte, ikke hør på de tøyekoppene ;)"

Synes ikke noe om sånne kommentarer de kommer med i det hele tatt.

Skrevet

Takk, det skal jeg prøve å si- hvis jeg kommer til ordet da!

Skrevet

Jeg ville ikke hatt noen betenkelighet med å si at bordskikkutdannelsen besørger mor og far selv når de er tilstede, men kanskje tante, bestefar eller bestemor kan lære barna:

et nytt spill, å telle, matematikk eller noe annet "oppdragende og positivt" de kan holde på med (isteden for å slappe av med avisen eller egen voksenaktivitet) mens foreldrene rydder bordet og tar seg en pust i bakken etter maten?

Skrevet

Skjønner godt at du reagerer, men jeg hadde nok latt dem holde på. Barn lærer fort at voksne er forskjellige og alle barna omgås med vil jo på en eller annen måte ha en påvirkningsfaktor i oppdragelsen. Hadde sagt som det ble foreslått over "vet du, jeg synes x spiser veldig fint jeg", med et smil.

Husker med gru foreldrene til stemoren min, de hadde alltid en eller annen komentar til søskene mine og jeg. Var litt sårt egentlig....

Skrevet

Jeg tror heller jeg ville tatt det opp ved en annen anledning, ikke ødelegg den gode stemningen når de kommer på besøk. De kan jo bli skikkelig fornærmet og lei seg. De mener det jo bare i beste mening.

Skrevet

de GJØR det jo bare i beste mening heter det kanskje... sorry-skrivefeil :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...