Gå til innhold

Helvetes ild....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min far var på legevakta i dag og fikk påvist helvetes ild. Han fikk beskjed om at han måtte holde seg langt unna meg, da dette smitter til fosteret.De skulle egntlig kommet på besøk i helgen, men desverre ble dette avlyst.

Det jeg lurer på er hvem lege som har rett her.

Min mormor hadde dette for noen mnd tilbake, hun fikk da beskjed om å ikke treffe meg de første tre mnd av svangerskapet fordi fosteret var ekstra utsatt. Er nå i uke 35, så jeg ble litt overrasket over at han fikk beskjed om dette.

Denne helvetes ilden kan jo holde på i flere mnd, vil det da si at han ikke får treffe barnebarnet sitt før han er helt frisk?

Vedlig takknemlig for svar:=)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann! Jeg er ikke lege, men har likefullt fått med meg at helvetesild er vannkoppesmitte (varicella). Hvis du ikke har hatt vannkopper kan du, hvis du er i nærheten av personer som har vannkopper eller helvetesild, få vannkopper selv. Voksne som får vannkopper blir skrekkelig dårlige, og GRAVIDE voksne skal helst ikke få det. Og når babyen kommer ut bør du skygge unna også. Ta kontakt med lege og les i Gro Nylander om dette. Hun skriver om en gravid som ble smittet at storesøster like før fødsel. De styrte på med å tilføre antistoffer, isolerte mamma på føden og du verden..., men vannkopper er visst (til tross for at de fleste tror det motsatte) ingen spøk.

Ofte er det ikke til å unngå fordi mange er sløve når de har syke barn - og fordi det smitter også en tid før vannkoppene bryter ut - og da vet man ikke at man er smittsom.