Gå til innhold

ikke- religiøs fundamentalisme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste noe intressant som jeg kjenner meg godt igjen i som kristen.

Den muslimske forfatteren som også er lesbisk(...!) skriver om ting som virkelig får en til å tenke litt annerledes angående sprsmål om integrering av muslimer i Europa.Hennes navn er Irshad Manji.

Hun setter faktisk ord på noe som vi kristne og gjerne andre også med en tro kjenner oss godt igjen i her i Norge og det er : den ikke-religiøse fundalismen .Den går ut på at vestlige europeere viser mistru og forakt ovenfor mennesker som har en TRO på en Gud.

Dette mener hun bl.a. er grunnen til at muslimer her ikke så lett lar seg integrere, og hun sier til og med at muslimene trives bedre i Amerika.....der er det akseptert å ha en tro.

Jeg kjente meg bare så utrolig igjen i akkurat det for det er jo det man støter på hele tiden her i Norge, denne forakten fordi man er troende.

Jeg vil nå påstå at den ikke-religiøse fundamentalismen holder religionsfriheten nede i Norge, godt å høre at noen satte ord på det!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis muslimer trives best i Amerika så får de faen flytte til Amerika!

Er lei av å betale skatt for å mate disse late arbeidsledige muslimske familier med 10 barn!

Skrevet

Jeg forstår forsåvidt Irshad Manjis argumentasjon.

Men altså - jeg setter likhetstegn mellom religioner og andre ideologier. Jeg mener at religion (gruppe mennesker med noenlunde samme mening om ting basert på ikke-dokumentert tro) og ideologi generelt (gruppe mennesker med noenlunde samme mening om ting basert på resonnement) skal stille likt i samfunnet. Begge deler er noe folk mener. Og om folk har en ideologi jeg finner helt spinnvill, som f.eks nazister har viser jeg dem gjerne forakt - ikke for dem som mennesker, men for meningene deres. Om folk har en religiøst fundert mening jeg finner spinnvill, ja, så forakter jeg gjerne den meningen - f.eks meningen at homofile ikke skal få lov å utøve sitt kjærlighetsliv, eller at kvinner som tar abort bør brenne i helvete. Kall det gjerne fundamentalistisk, men det er ikke en type meninger jeg noensinne vil respektere, selv om jeg respekterer folks rett til å mene akkurat hva de lyster.

Skrevet

Du er så herlig fordomsfri, annie ...

Skrevet

Hei

Denne tråden gir alle leire en smekk på snuten sin,he he.Ikke rart at ingen har skrevet noe før nå det blir kansje en litt for merkelig vinkling på det hele

Jeg er enig i at man ikke bør påtvinge andre sin religion, jeg tror det er der sakens kjerne ligger.TVANG er det verste som finnes .

Skrevet

jeg skjønte ikke inlegget jeg

Skrevet

Skjønte du ikke innlegget?ok hovedtema er jo at europeere viser forakt over mnsk som har en TRO (uansett hvilken )

Poenget mitt er at jeg kjenner meg godt igjen som troende, man er liksom litt merkelig dersom man har en tro i Norge ...

Det som kansje går på kryss og tvers for de fleste er vel vinklinga på det hele:

-en muslimsk kvinne(troende m.a.o) som er lesbisk(aner jeg mange hissige muslimer her...kansje også kristne?)

-forsvarer amerika som mer vennligsinnet overfor muslimer(mange europeere er jo sint på amerika fordi de tror at amerika er den store stygge ulven ovenfor muslimer...)hun sier faktisk at de aller fleste muslimer blir mer anstendig behandlet i amerika enn i europa..........

-forsvarer det å være troende selv om hun er lesbisk(mener tydeligvis IKKE at mnsk er dyr...)

-Iretsetter europa for å ha en dårlig hodning overfor troende mnsk(noen sure ikke -troende her da...?)

Skrevet

det er jo veldig mange troende i europa da. både kristene og muslimer.

har de det bedre hvis de hadde levd i amerika?

iså fall hadde det ikke vært mange menneskene igjen i europa. for det kryr jo ikke akkurat av ateister her i europa!

Skrevet

bare i norge så er det vel 85% eller no som er medlem av kirka, tror ikke statistikken er så anndeledes ellers i europa!

Skrevet

Hallo

Det å stå som medlem i statskirka er desverre ikke synonymt med å være kristen.Veldig mange er nok navnekristen, dvs de er døpt som barn og "thats it".Ellers benyttes da kirken til bryllup , konfirmasjon og begravelse.Skal ikke generalisere må passe meg for det(he,he..)- men mitt inntrykk er at folk flest er medlem av st.kirken på gr. av tradisjon og det er akseptert, men å være "alt-for-kristen" eller "hyper-kristen" som det sies er ikke akseptert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...