Gå til innhold

En annerledesvekt tråd! Men jeg er bekymret...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 28+5 i dag, og har siden uke 23 ca ikke hatt matlyst i det hele tatt. De siste to ukene har jeg begynt å bli kvalm igjen, og har ved et par tilfeller värt skikkelig kvalm, har dog ikke kastet opp!

Disse siste ukene, har jeg spist lite, men så mye jeg har orket. La på meg godt i noen uker, fra ca uke 14-23 gikk da opp noen kilo.

Men nå har jeg stått stille lenge og heller gått ned ca 1 kilo...

Er det farlig for babyen at jeg ikke spiser så mye, eller får den det den skal ha? Den er jo i en vokse periode, og behöver vel mye energi?

Er så redd, men blir samtidig så kvalm av å spise.

Uff, er anonym nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Babyen tærer bare på deg, så den får det den skal uansett så lenge du ikke sulter deg selv med vilje over laaaang tid liksom. Sant at du behøver mye energi, men får du ikke i deg masse mat, så gjør ikke det noe. Det viktigste er at du får i deg NOE mat...Slet selv med mye kvalme og oppkast lenge, men det gikk på et vis og bebisen led ingen nød.

Snakk evt. med din lege eller JM og få tips om hva du kan gjøre, hva du burde spise etc.

Lykke til!!

Skrevet

Hei.

Jeg la på meg 3 kg i forrige svangerskap. Var skikkelig dårlig og jeg ble tydelig tynnere. Men babyen var den største jeg har født 3900 gram! Har ikke lagt på meg mye nå heller. Har dessuten gått ned en kilo. Matlysta er ikke helt på topp. Men er ikke bekymret for babyen. Alt er normalt iflg jordmor og gynekolog som dessuten tok ultralyd for ett par uker siden.

Det eneste er at du bør få masse hvile, slik at du ikke er sliten når fødselen starter.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Var redd noen ville tro jeg var uansvarlig siden jeg ikke orket å spise. Så nå kan jeg spise det jeg orker og la det bli med det.

Skal til jordmor på torsdag neste uke, og skal bli godt å gjerne få bekreftet at det er ok å ikke lange innpå med mat.

Det viktigste er jo at babyen klarer seg bra, så jeg passer på å drikke så masse vann jeg klarer, og få i meg vitamintabletter. Det jeg spiser når jeg er sulten/orker er ofte sunn mat, så det burde vel gå bra?

Så er det bare å håpe på at jeg vill få matlysten tilbake og at kvalmen vil forsvinne igjen:-)

God helg alle sammen

HI

Skrevet

samme med meg...er i uke 35 å har gått opp 4.4 kg....det er babyen,fostervann og morkaken...jordmor beroliger meg som og er mye kvalmen å spiser lite at babyen har det fint...di merler om den ikke vokser...mnen det er oss det går utover,energien er på bunn....:(

Gjest Ut på tur
Skrevet

Så lenge du får i deg nok veske og noe mat og dette ikke kommer opp igjen tror jeg ikke du skal bekymre deg enda. Så vidt jeg har hørt skal det mye til før babyen får det dårlig. Men veske er nok viktig.

Kanskje du orker å drikke noe veske med næring i ? (bare pass deg for de super drikkene med MYE koffein)

Skrevet

Vet ikke om det passer for deg, men jeg drikker noe himla med hjemmelaget smoothie og spiser sånne små "sans"-yogurter dagen lang. Smoothiene lager jeg med noen spiseskjeer yogurt naturell, 1 banan og ellers det av frukt og bær jeg har for hånden. Det er en super måte å få i seg næring på når man ikke orker å spise noe "solid". Sunt, masse vitaminer og mettende. Et tips når matlysten streiker, kanskje?

Skrevet

Hei. Ikke vær så veldig bekymra for vekta. Jeg har 32 dager igjen til termin og har lagt på meg 4 kg til nå! Er i grunn veldig glad for det! Har ikke vært kvalm, men blir fort mett. Dagens middag besto f.eks av masse salat, 2 grillpølser og en skje potetsalat. Stappmett. Spiser jo endel brødmat da, og har overhodet ikke lyst på snop. FRUKT har jeg derimt dilla på. Nektarin og plommer for tiden. Tidligere var det apelsiner og apelsinjuice det gikk på. Lure litt på om æ hadde c vit.mangel sia det var appelsin og Kiwi kroppen skrek etter. Fersk annanas e også deilig. Må være saftige frukter. Epler har æ ikke lyst på.

Fikk ei jente for nesten 20 år siden, og da la jeg på meg 3 kg på hele svangerskapet.Gikk ned 10 etterpå... Med gutten som kom ofr 5 år siden var vektøkningen såkalt normal med 12-13 kg +. Gikk ned 3 kg, resten satt fortsatt fast da jeg ble gravid denne gangen. Magen er diger, men ligger likevel akkurat på rødstreken på skjemaet. TUT mage. de buksene jeg brukte for 5 år siden helt frem til fødsel 16 dager på overtid passer ikke lenger!

Så babyen tar nok det den trenger selv om mor går ned i vekt selv/holder vekta stabil. Midjen min har dukka opp etter flere års fravær. Samme med haka. Har liksom ikke så masse dinglende UNDER haka lenger.

Oi, ble langt dette.

Min datter på 20 fikk selv en datter ofr snart 2 år siden, og ho spydde i over 6 mnd. Jenta som kom var over 3600 gram selv om ho kom 2-3 uker før termin.

Lykke til med fortsatt svangerskap, håper kvlamen gir sæ snart.

Hilsen

Skrevet

babyen tar det den trenger uansett, jeg fikk ikke i meg mat de 4 første mnd av svangerskapet, var 44 kg og 173høy:( det var min kropp som ble tappet for krefter og jeg måtte sitte i rullestol et par uker fodi jeg ikke klarte å gå. var syk da men vil frem til at du kan nok slappe ganske av:)

lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...