Hoppetussa Skrevet 30. juni 2007 #1 Skrevet 30. juni 2007 Jeg har heklet noen sommerfugler som jeg skal sy fast til gardinene på soverommet til jenta mi. Men sommerfuglene må stives først for at de skal bli pene på gardinene. Det er jo denne sprayen man får kjøpt for å stive tøy - men er det noe særlig å bruke kjemikalier på barnerom da? Melisstivelse veit jeg går an - hvordan gjør man det? Andre tips for å stive håndarbeid?
Bobine Skrevet 30. juni 2007 #2 Skrevet 30. juni 2007 Den der stivelsespryen er ikke noe å skryte av på hekletøy altså. Prøvde den på en duk jeg lagde til mamma, og det var ikke så mye futt i den at det gjør noe. Men stivelsestrikset på sånnt som skal bli helt stivt, er å koke litt sukkerlake (evt melis). Så dypper du hekletøyet i laken og spenner det opp i den formed du vil det skal bli, og venter til det er tørt. Da blir det stivt. Har dessverre ikke blandingsforhold mellom vann og sukker til deg :-/
Sheela-na-gig Skrevet 30. juni 2007 #3 Skrevet 30. juni 2007 Tror potetmel kan fungere, vet heller ikke blandingsforhold desverre. Kanskje bedre enn sukker, tenker på veps og sånn...
Gjest mphs Skrevet 1. juli 2007 #4 Skrevet 1. juli 2007 Når jeg har heklet hjerter for å henge på juletreet har jeg brukt stivelsen du kan kjøpe i pulverform. Liten eske med pulver du blandre ut i vann. Tror nok ikke at noen sommerfuler med litt stivelse er farlig.
WickedBaby Skrevet 4. juli 2007 #5 Skrevet 4. juli 2007 Hadde du kunnet maile meg oppskriften på sommerfuglene? Har ei lita ei på seks år som ELSKER sommerfugler ... adressa mi er - [email protected]
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå