Gå til innhold

Dere som er livredd mus...

Newton & Prinsessen på erten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det dere er redd for at de små krypene skal gjøre dere da?

Jeg skjønner at folk er livredde store farlige rovdyr og f.eks. elefanter de kan jo trampe deg ihjel.

Men.. en liten mus..

Greit nok kan den kanskje være smittebærer av noe skumle saker og da er det jo kjedelig å bli bitt.. men i så tilfelle så drar man til legen og ting går i orden..

Den gjør jo liksom ikke som haien og biter av deg halve beinet.

Hva er det med mus som er så farlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, det har jeg ofte lurt på også ;)

Men det er vel oftest akkurat på lik linje som med edderkopper, og de er jo enda mindre! ;) Jeg tåler ikke de hvertfall :) jeg tramper på de! :)

Skrevet

hehe, du har et poeng der, hehe..

Men det er vel det, at vi føler at vi ikke "rår" over de, og vi vet ikke hvor vi har de hen...

Elefanter fek.s, de er jo LIVREDD for mus, ironisk nok, hehe...

Og det er pga at musene er så små, at de ikke vet hvordan de skal forholde seg til de, hehe.. Komisk er det iallefall, hehe..

Skrevet

Ja, men edderkoppene kan jo krype inn i ører og nese og munn mens du sover, det ER jo ekkelt. det kan ikke en mus gjøre.

Skrevet

sant.

Skrevet

Skulle ønske jeg var som deg..hater mus fordi de er ukontrollerbare og fulle av smitte. Har du tenke på at dersom det har vært mus et sted, bør du vaske /desinfisere alt den har vært bort på for å unngå smitte fra den...veldig slitsomt og ekkelt med disse krypene spør du meg. Gleder meg ikke akkurat til å dra på hytta nei...

Skrevet

Er ikke akkurat koselig og våkne av en mus som kryper oppover magen heller da:-)

Jeg har fullstendig musefobi, vet ikke helt hva det kommer av, jeg blir helt stiv og får frysninger hvis jeg ser en som nærmer seg.

Hvis jeg er hos andre der jeg vet det er mus slapper jeg ikke av, men er livredd for at den lille ekle greia skal dukke opp:-)

Har bodd i hus med mus en gang og aldri igjen!

Vet selvfølgelig at de ikke er farlige, men det er vel som andre fobier at det er jo selvfølgelig ikke farlig, men noen ting får man bare helt hetta for allikevel.

Skrevet

hehe..

Men sånn bortsett fra smitte..

Det er vel neppe det de tenker på i det øyeblikket de som står på en stol og hyler.

Jeg lurer på.. dere som er redde for mus, er dere også redde for hamster, marsvin ol.?

Skrevet

Jeg tenker overhodet ikke på smitte, men løper det en mus over gårdsplassen hyler jeg og løper alt jeg kan laaangt vekk. Får frysninger i kroppen somgjør fysisk vondt rett å slett. Er så lei av å være sånn da jeg driver med hest. Er selvfølgelig mus i stallen vår, spesielt om vinteren.

MEN det som er veldig komisk for mitt vedkommende er at jeg har hatt både rotter og mus som kjæledyr, så jeg er egentlig veldig glad i disse småkrypene, men gi meg vill mus, ja DA raser verden sammen.....:=)

Skrevet

Jeg er i bunn og grunn ikke redd mus, men når jeg har vært på musejakt her inne, p.g.a. litt for gavmilde katter, så har det hendt at jeg har hylt litt, om musa plutselig snur eller hopper litt for nært meg... He, he. Men jeg fanger de fint i en isboks med lokk, bærer de til et litt tryggere sted og slipper de ut. Så så redd kan jeg nok ikke være :)

Skrevet

Og forresten hadde jeg 2 stk. mus i akvarium.....(jepp, de var tomme for bur), da jeg var 12-13 år.... :)

Men, jeg hadde jentekatt også, så det var ikke så lurt. Ene forsvant!!!! Og den andre så jeg ble tatt av katten. Ble lei meg da ja :)

Skrevet

Fobier (enten det er mus, slanger, åpne plasser o.l.) har ingenting med sunn fornuft å gjøre, dessverre :(

Fra Wikipedia:

En fobi (gresk phobia, fra ordet phobos som betyr frykt eller flukt) er en ugrunnet og sykelig angst for visse situasjoner, fenomener, dyr, gjenstander eller lignende. Graden av angst kan variere svært, fra såkalte fobiske frykter til å være en alvorlig lidelse; en lammende angst som kan dominere en persons liv fullstendig.

Fobier deles gjerne i tre:

Sosial fobi - frykt for andre mennesker og sosiale situasjoner

Agorafobi - frykt for å forlate sitt eget hjem

Spesifikke fobier - frykt for en bestemt ting, f.eks edderkopper, vann, bakterier m.m.

Mange fobier, slik som frykt for hunder og edderkopper, er en forlengelse av det som er en naturlig forevarsmekanisme for et menneske. Årsaken til at en fobi oppstår kan være en traumatisk hendelse, der man f.eks. har blitt bitt av en hund.

Skrevet

Ja, var dette jeg ville inn på, hehe.. syntes det er så snodig..

For en tid tilbake hadde vi quiz her på hva forskjellige fobier innebar og det er jammen mye rart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...