Gå til innhold

Prematurt barn barn. HJELP!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har jeg hatt vannavgang, og blir dermed mor igjen innen to dager. Foreløbig ingen rier, men jeg blir satt igjang i morgen. Jeg er ikke så eksremt prematur, men dog, jeg vil forberede meg for å ikke havne i problemer (jeg er 34+4 og føder iløpet av de to neste dagene).

Er det noen som kan hjelpe meg?

Hvordan gjorde dere det med amming? Men hjelp av hjelpebryst?

Sonde? Kan noen gi meg litt info?

Amming av premature barn "for dummies" liksom.

Og hvordan kan jeg forvente at den første tiden blir?

Tusen takk damer.

NB: Har ikke bruker her enda, så jeg låner en venninnes bruker. Signerer derfor anonym

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke sikkert det blir problem med ammingen. Du får uansett sikkert hjelp på sykehuset.

Skrevet

Jeg fødte min lille gutt i uke 33+3, jeg visste ingenting på forhånd så det hele var ganske skummelt. Men, med tanke på amming så hjelper de deg veldig på sykehuset. På begynelsen kan du kanskje forvente at du begynner med sonde, men innimellom prøver litt bryst. Så lenge du pumper så holder du jo melken ved like så den lille for din melk uansett. Kvinnekroppen er jo gankse fanstastisk sånn sett, melken du produserer da er jo tilegnet et prematurt barn, ekstra fet, med ekstra mye næring/vitaminer.Alt av akkurat det h*n trenger. Synes ikke du skal bekymre deg for mye, de er velidg behjelpelige på sykehuset når det kommer til premature barn!!!

Lykke til!!!!

Skrevet

Venninna mi fødte 7 uker for tidlig. Den lille fikk gulsott (ganske vanlig når prematur) og var derfor ganske slapp så det tok litt tid før ammingen var etablert. Det ble derfor pumping og sondemating..

Hun var forresten kjempefornøyd med prematuravd. Utrolig hyggelige og engasjerte folk som ga masse hjelp og trygghet første tiden.

Masse lykke til!

Skrevet

I uke 37 ble jeg satt i gang pga lav vekst hos barnet. Hun var ikke veldig prematur, men ble regnet som det siden hun bare veide 1800g.

Hun var koblet til maskiner som overvåket hjertet og pusten hennes i 2-3 dager. Hun hadde også sonde.

Vi begynte og prøve med amming med en gang. Hun ville ikke ta tak i puppen og suge. Det var alltid en som hjalp meg når jeg skulle amme. Vi prøvde forskjellige ammestillinger, vi prøvde skjold, vi prøvde og amme 11/2 time i strekk over en stund. En dag fikk hun ikke mat fordi hun skulle bli så sulten at hun tok bryst, men det skjedde ikke. Hun ble bare helt slapp. Etter 11/2 uke uten at hun hadde fått i seg en dråpe fra puppen, bare sonde, sa jeg at det var nok og at jeg ville begynne og gi henne pumpet melk fra flaske. Fra den dagen drakk hun all melk fra flaske, hun slapp sonden og 3 dager etter fikk vi dra hjem.

Dere må sikkert på intensivavdelinga sånn som oss. Spørr mye, spørr om rutinene deres...De har sikkert 3-timers skift der, så da kan du sørge for og hvile i mellomtiden, og så gå inn når det er nytt skift.

Vi fikk dårlig informasjon, så vi visste egentlig ikke noen ting før den 3-4 dagen. Ikke viste vi om vi kunne ta henne opp av sengen når hun var kobblet til maskinen, eller om vi bare kunne begynne og stelle henne eller om vi måtte vente på "lov" osv. Regn også med at de har litt strenge rutiner når det gjelder hygene, kan hende dere må sterilisere alt før bruk, stoler,stellematte,ammeputer osv.

Det gikk også en uke før jeg i det hele tatt fikk tatt henne ut av intensivavdelingen og inn på rommet mitt.

Jeg synes alt var litt vanskelig, noen dager var noen sikkelig drittdager, der du følte at du aldri kom til og komme deg hjem med barnet ditt, og noen dager følte jeg at jeg ikke hadde noen rett over barnet mitt, Heldigvis var vi flere jenter der som ble gode venner, så vi trøstet hverandre så godt vi kunne.

Men en ting som var positivt var at vi ble sikkelig godt kjent med jenta vår på sykehuset, så da vi kom hjem var vi veldig sikre på alt vi skulle gjøre. Og jeg tror kansje man blir litt ekstra glad for og komme hjem, og man tar ikke alt for gitt.

Dette ble litt langt, håper det går bra for dere og at dere slipper og være på sykehuset så fryktelig lenge.

Skrevet

Jeg fødte i uke 34+5 pga svangerskapsforgiftning. Jenta mi var så og si helt frisk, men trengte litt starthjelp.

Jeg hadde fått lungemodningssprøyter i uke 28 for sikkerhets skyld i tilfelle de ble nødt til å ta henne ut da, men det skal nok ikke være nødvendig så sent som i uke 34.

Litt gulsott, litt problemer med å holde kroppstemperaturen oppe, litt fordøyelsesvansker, ikke noen dramatikk, men alt dette gjorde at hun lå en uke på nyfødtintensiv før hun ble flyttet til nyfødt sengepost hvor hun også lå en uke. Altså to uker tilsammen på sykehuset før vi fikk reise hjem. Den siste uken var fokuset på amming og vektoppgang, og det var ikke snakk om å reise hjem før hun spiste godt selv. Det var amming til faste tider, og hun ble veid før og etter hvert måltid for å se hvor mye hun klarte å få i seg. Var det for lite, fikk hun resten på sonde (jeg pumpet i sett og leverte på avdelingen). Vi måtte ta i bruk brystskjold for å få fart på ammingen, men da gikk det bedre. De siste par dagene fikk jeg lov til å ta henne med på permisjon ut av avdelingen og over til hotellet (dette var på Ullevål), men ellers var det slik at hun lå på sengeposten der hun delte et rom med 3 andre babyer, mens jeg lå først på obsposten som pasient, og senere på hotell. Pappaen måtte bo hjemme. Dette var det kjipeste med hele situasjonen, at vi ikke fikk være sammen som en familie, og at vi måtte "gå på besøk" til datteren vår.

Be om å få en omvisning på nyfødtavdelingen på forhånd, det hjalp oss veldig å få en liten pekepinn på hva vi hadde i vente.

Skrevet

Det er forresten en egen prematurdebatt her, hvor du kan treffe mange som har gått gjennom det samme.

Lykke til!

Skrevet

de er så forskjellige de små.. lillegutt ble tatt med haste ks i uke 34, grunnet svangerskapsforgiftning.. han trengte ingen hjelp, men lå til overvåkning et døgn på nyfødtintensiv.. Sugde som besatt med en gang, og trengte ingen spesiell overvåkning..

Ellers synes jeg de ga veldig god informasjon på avdelingen, men jeg var nok litt aktiv på spørrefronten!

Lykke lykke til :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...