Gå til innhold

Amme prematurt barn. HJELP!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har jeg hatt vannavgang, og blir dermed mor igjen innen to dager. Foreløbig ingen rier, men jeg blir satt igjang i morgen. Jeg er ikke så eksremt prematur, men dog, jeg vil forberede meg for å ikke havne i problemer (jeg er 34+4 og føder iløpet av de to neste dagene).

Er det noen som kan hjelpe meg?

Hvordan gjore dere det? Men hjelp av hjelpebryst?

Kan noen gi meg litt info?

Amming av premature barn "for dummies" liksom.

Tusen takk damer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sikkert ikke den beste til å gi råd ang. amming, for min lille frøken hadde for dårlig sugeevne. Lærte seg først å suge rundt 8 mnd gammel.

Mange benytter seg av brystskjold, spesielt den første tiden.

Det gjorde jeg også, og fungerte bedre enn bare brystet (selv om det ikke var godt nok).

Jeg brukte Medela brystskjold, minste størrelsen. Tror jeg har lest her inne at mange har foretrukket det brystskjoldet.

En annen ting er at babyen får komme i kontakt med brystet så tidlig som mulig. Om babyen ikke dier med det samme, så lukter den melk og stimulerer sansene sine. Hjelper deg også med melkeproduksjonen.

Ellers vil jeg bare ønske deg lykke til, og håper alt vil gå bra med deg og babyen :)

Skrevet

Har svart deg på skravle også, men ville bare si at du helt sikkert får masse hjelp til amming på sykehuset. Det var i hvert fall hovedfokuset under hele oppholdet vårt på Ullevål med en baby født i uke 34.

Skrevet

Så spennende. Det kommer nok til å gå så bra.

I januar fødte jeg en gutt i uke 29+6

Han fikk sonde de første dagene men allerede etter en uke var han klar for å suge. Jeg fullammet han før han var 32 uker så vi ble på sykehuset i kun 3 uker.

Når han fikk sondemat gav de han en matpause mellom hver "dose" På slutten av disse pausene begynte han selv og kjenne sultfølelese, så dette var et fint tidspunkt og amme han. Han ble kjempeflink etterhvert. Jeg veide før og etter og ble overrasket hver gang over hvor mye han fikk i seg. i uke 32 drakk han mellom 50 og 70 ml til hvert måltid, så da kunne de jo bare fjerne sonden.

Ikke bekymre deg, det kan jo hende at babyen din suger bra fra første stund.

lykke til med fødselen og tiden etter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...