:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 29. juni 2007 #1 Skrevet 29. juni 2007 jeg har kjøpt 2 hele regndrakter uten for. også 1 par vinter sko, men ikke noe mere. hva har de på seg? hva burde jeg kjøpe inn? tenkte på slagstølver, men blir ikke det kaldt? eller går det bra om man har ullsokker oppi? han kan jo ikke gå enda. hvor får man kjøpt ullklær? jeg syns det er fryktlig vanskelig.
solsikke pike+pikeimagen/uke41 Skrevet 29. juni 2007 #2 Skrevet 29. juni 2007 =0( skulle ønske jeg visste =0( tulla har ikke fått plass bu hu =0(
the_fat_lady_sang Skrevet 29. juni 2007 #3 Skrevet 29. juni 2007 Ikke kjøp for mye vintertøy nå, du vet aldrig hvor fort (eller langsomt) de vokser! Et ekstra regnsett, støvler og sydvesthatt er lurt å ha i barnehagen, i tillegg til 2 skift. Så når vintern kommer, praktisk med en ekstra parkdress, 1 lue, 3 par votter, 3 par tykke sokker, ullundertøy. Det er vad vi har hatt bruk for i 2 år på barnehage.
Gjest Skrevet 29. juni 2007 #4 Skrevet 29. juni 2007 Vet ikke om dette holder for vi har aldri hatt barn i barnehage, men jenta vår skal begynne til høsten. (Hun er 2 år) 1 regnsett (god kvalitet) 1 regnsett (billig, i reserve) 1 dress med uttakbart for 1 par høst/vintersko 1 par støvler Utenom er vanlige joggesko, vanlig jakke osv. Ullundertøy og ullsokker har jeg kjøpt på sparkjøp.
Piipii Skrevet 29. juni 2007 #5 Skrevet 29. juni 2007 Støvler kan man bruke lenge så lenge de ikke er kaldt da, høsten er lang liksom:) Kjekt å ha: Tøfler Høstdress/vinterdress Voksipose å sove i Matboks Drikkeflaske Ullundertøy får du kjøpt i de fleste butikker som selger barnetøy. Vet de ihvertfall hadde på babyshop, barneverden, coop obs, cubus
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 29. juni 2007 Forfatter #6 Skrevet 29. juni 2007 det med voksipose har jeg jagumeg ikke tenkt på. han har en lameskinspose, men den er sikkert forliten nå. oj det blir dyrt det.. takker :-) å det med tøfler har jeg tenkt litt på. han kan ikke gå, trenger han det alikevel?
Piipii Skrevet 29. juni 2007 #7 Skrevet 29. juni 2007 Nei trenger ikke tøfler, men kjekt å ha noe på føttene:) Greit å ha pose hvis de sover ute, ellers finnes det jo andre løsninger også
☆Pacific sunset☆ Skrevet 29. juni 2007 #8 Skrevet 29. juni 2007 Du trenger: 2 stk regndresser med votter og sydvest 2 par gummistøvler uten for Vindtett parkdress Høstsko Fleecegensere og bukser Matbokser Drikkeflasker Barnehagesekk Ullundertøy (strømpebukser, stilongs, gensere) Sokker Luer (ull, bomull) Hals Vogn til å sove i Voksipose, dunpose e.l Teppe Vindtett lue Man bør ha 2- skift liggende i barnehagen, altså klær og undertøy i både bomull og ull. Når vinteren kommer må du i tillegg til dette ha: Vinterdress Gore Tex støvler Gummistøvler/cherrox med for Tykke ullgensere Flere fleecesett Som du ser er det mye man trenger!!!
☆Pacific sunset☆ Skrevet 29. juni 2007 #9 Skrevet 29. juni 2007 Tøfler glemte jeg, det er på budt i fleste barnehager pga brann. Hvis det brenner skal de bare kunne løpe ut og da må alle ha tøfler på- så tøfler må du ha! Vanlig høstjakke/vindtett jakke er også greit å ha men det har man gjerne fra før da...
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 29. juni 2007 Forfatter #10 Skrevet 29. juni 2007 ja det var mye, men det er kjempe greit og vite om det nå så slipper jeg og kjøpe alt på en lønning :-) takker :-)
Gjest Skrevet 29. juni 2007 #11 Skrevet 29. juni 2007 Til snuppa som begynner 1 september har vi tenkt å kjøpe inn dette: matbokser drikkeflasker gummistøvler joggesko/eventuelt tøysko som converse for eks to stk regdress (en med og uten for) brukt voksi (sånn at jeg slipper å dra med odenwalderen frem og tilbake) slitesterke klær i litt mørkere farger enn pasteller (som mor er så glad i snufs) dette har vi fra før sovevogn bergans sekk robeez tøfler ullundertøy Kommer også til å supplere litt utver høsten og vinteren med vinterdress, sko, votter o.l.
supergyda Skrevet 29. juni 2007 #12 Skrevet 29. juni 2007 Så mye har ikke vi til vår, det må jeg bare si. Jeg ville ikke handlet alt dette med en gang, hør heller med barnehagen når det nærmer seg oppstart. Vi har stort sett klart oss med ett regnsett om gangen, men det kan være greit å ha en ekstra bukse pga slitasje/hull i baken (HMs regnbukser er helt greie). Vi bruker vanntett og vindtett parkdress med uttagbart for året rundt. Om vår/høst bruker vi bomull/fleece under, om vinteren er det ull og fleece. Vi har ikke sett behovet for egen vinterdress, men det skal sies at vi bor i Bergen, og der blir det sjelden mer enn 5 minus. På skofronten klarer vi oss fint med ett par støvler (ja, det hender de blir våte inni, men de tørker fort om du setter dem oppned på ovnen), et par goretex-sko og et par sherroxer, og selvsagt passende småsko. Av andre ytterklær bruker vi vindtett ytterjakke om våren/høsten når det er tørt, ellers er det regntøy. En matboks og en drikkeflaske er nok. Sekk må du selvsagt også ha. Jeg liker å ha mange fleecesett, joggedresser pga bevegelsesfrihet under dress og regntøy. Du trenger også minimum 2-3 ullundertøyssett. Vi hadde bare 2 i vinter - det gikk, men det ble vasking hver dag. Votter, luer, halser/balaklavaer er det lurt å ha flere av - de har en tendens til å forsvinne i barnehagen. 2-3 strikkagensere og en del par med ullsokker er også nødvendig
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 30. juni 2007 #13 Skrevet 30. juni 2007 Jeg har barn i bhg. + jeg har jobbet i bhg. for en del år tilbake. Parkdress til høsten. Vinterdress til vinteren. (Antar at han er ganske liten siden han ikke går, vil anbefale reimatec til så små når det kommer til dresser). Gummustøvler er kjekt nå, men til vinteren lønner det seg å ha gode vintersko som holder slaps ute, evt. cherrox (jeg er litt anti cherrox etter å ha prøvd en sesong.. småen ble klam på føttene osv. ingen suksess). Siden han ikke går ennå vil det jo være best med sko da foten bare vil skli ut av cherroxen. Vi kjøper stort sett janus og joha ullundertøy + peanuts (cubus). Også har han fru lyng ullfrotte genser + bukse, kjekt under regntøy og parkdress og på de kaldeste dagene under vinterdressen. Han trenger jo matboks (lurt å ha et par.. plutselig glemmer man å ta den med hjem en dag, også må man vaske den hver dag om man bare har en). Og muligens en drikkeflaske (mange bhg. vil at barna skal ha med en egen drikkeflaske hjemmefra som de kan bruke f.eks. ute i bhg. og den må kunnevaskes i oppvaskmaskin). Solkrem, sinksalve om han bruker det eller andre stelle produkter han bruker. Bleier må dere ha med. Spør i bhg. om dere skal ha med våtservietter eller papirkluter ol. dette er veldig forskjellig fra bhg. til bhg. Han må sannsynligvis ha dyne/teppe, om han bruker sutt må han ha med det og alt annet han bruker til soving. Spør i bhg. hva slags rutiner de har på dette. Må dere ha med vogn eller reiseseng, eller har de dette i bhg.? Husk å ha med skiftetøy som kan ligge i bhg. og sjekk dette jevnlig at det fortsatt passer. Noe annet som jeg mener er veldig viktig er navnlapper.. Gå inn på f.eks. navnelapper.no og bestill klistremerker og påstrykbare navnlapper med f.eks navn + telefonnr. og merk ALT av klær og utstyr. I en barnehage er det mange barn og de fleste handler på de samme butikkene og det er mye likt.. Kjedelig når ting blir forvekslet og forsvinner. Det sparer også de voksne for mye tid når de rydder å raskt kunne se hvem som eier hva og de kan heller bruke denne tiden på å være sammen med barna. Det er også skjelden å komme unna at det er vikarer av og til og de kan ikke lukte hvem som eier hva. Men.. husk, hihi... klistremerke - ikke strykelapp i regntøyet (min man gjorde et forsøk på å stryke på en navnlapp på lillegutts første regntøy - dvs. jeg mistenker at det var "sabbotasje" for å få slippe unna strykejobben - så det var det strykejernnet og den regndressen). Hmmm.. nå kommer jeg ikke på mer..
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 30. juni 2007 #14 Skrevet 30. juni 2007 Jo.. forresten... så noen her nevnte hals og luer.. for all del.. kjøp en hals som man fester med borrelås (ikke en sånn hel man trer over hodet). Og når det kommer til luer.. Bruk luer som ikke festes under haken, evt. kun lue som festes under haken med borrelås så den vil løsne om barnet hekter seg fast. Det er SÅ fort gjort at de hekter seg fast i noe og da kan de kveles. (Har selv opplevd 2 situasjoner der barn nesten har blitt drept av sin egen lue). Jeg kjøper gjerne luer med snor siden det oftest er de som har best fasong og rekker ned over ørene , men jeg klipper av snoren. (reima sine luer er forresten geniale med "vindlapper" inni stoffet så ikke det trekker inn i barnets ører.) Dette gjelder for så vidt jakker med hetter også, hetten bør være festet med trykkknapper eller borrelås.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå