Sol + spire Skrevet 29. juni 2007 #1 Skrevet 29. juni 2007 Hva er det vi gravide kvinner har gjort som rettferdiggjør "mobbing" av hvor store vi er når vi er gravide? Jeg har vært strålende fornøyd i hele svangerskapet så langt, men er nå begynt å bli lei meg og oppgitt. Jeg er nå 34 uker igjen og mener at nå er det vel ganske normalt med litt mage!!! Siden det snart er bare en måned igjen. Ikke synes jeg at jeg ser så utrolig stor ut heller. Men når enkelte spør meg (som regel kvinner!!) hvor lenge jeg har igjen og jeg sier ca 1 måned igjen så sier de feks: "OI DA BLIR DU SVÆÆÆÆÆÆR!!!!" Og "Jeg håper for din del at ungen ikke blir så stor at du får problemer under fødselen." Det er da ikke alle som fortsetter å vokse så utrolig den siste måneden heller, eller???? Jeg er så utrlog lei av disse komentarene og nå er jeg begynt å ta det innover meg. Tar jeg så utrolig feil av speilbildet mitt da??? Og jeg mener at kvinner, av alle, skulle da ha forståelse for at dette kan såre, men det virker som de som har vært igjennom et svangerskap og en fødsel før er de verste noen ganger. For de "vet hva de snakker om" Gleder meg bare til at dette er over nå, ikke misforstå, jeg elsker å kjenne på lille nurk som lever sine glade dager inni magen min enn så lenge, men disse kommentarene gidder jeg ikke lenger. Og formen på magen har vel også litt med hvordan barnet ligger i magen eller? Beklager alt sytet. Det bare måtte ut før frustrasjonen tar all overhånd her.
jentebabymom Skrevet 29. juni 2007 #2 Skrevet 29. juni 2007 jeg er så enig i deg.nå er det søren meg nok av komentarer, det er så mange som komenterer ditt og datt og herregud hvor stor mage har du egentlig, er det ikke 2 inni der osv.det er liksom ikke måte på spydigheter mener jeg.det er ikke pent å slenge rundt seg , vi komenterer da fan meg ikke kroppen til de som f.ek er på slankern eller burde være det. jeg gruer meg til jeg møter folk nå for alle sleng bemerkningene.lei av meg selv og at det er tungt nå trenger ikke tullet fra de andre.
Sol + spire Skrevet 29. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 29. juni 2007 Ja det fikk jeg også høre i dag.. Er du sikker på at det ikke er 2 der inne?? Faan jeg blir så irritert!! Jeg leste her for ikke så lenge siden noe som var godt sagt. Ja men jeg er gravid, hva faan er din unnskyldning?? Haha..syns den var knall. Ikke at jeg ser meg selv komme til å bruke den kommentaren, men jeg kommer til å tenke det!!! Nei har fått nok av gravid mobbinga!!
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 29. juni 2007 #4 Skrevet 29. juni 2007 Ja..alle skal liksom kommentere magen. Enten er den for stor eller for liten--jeg faar hoere begge deler. Det som er irriterende er at jeg faktisk bare har lagt paa meg 6 kilo, og magen egentlig ikke er saa veldig stor. Men jeg hadde litt ekstra paa magen til aa begynne med, saa det de kommenterte i begynnelsen var egentlig bare fett. Det sa jeg faktisk til dem noen ganger--og da ble de litt paffe. Naa som det er mest baby der inne (all antydning til fett paa magen har forsvunnet) faar jeg hoere at magen er saa liten--og folk virker nesten helt bekymret. Jeg forteller dem at i foelge vekstestimeringa ligger lillegutt midt paa treet--saa det er ingenting aa bekymre seg for. Men noen ganger faar jeg sannelig lyst til aa kommentere deres mager ogsaa...de ikke gravides mager, mener jeg...
milly:) Skrevet 29. juni 2007 #5 Skrevet 29. juni 2007 Heeelt enig... "så svææær du har blitt"... eh... ja for svarte, har et menneske inni magen.. hva mener de egentlig med det?? skjønner ikke hvorfor de må si det... har også begynt å nestengrue meg til å møte på folk pga alle kommentarene.. vet ikke hva jeg skal svare med heller. Jeg er heller ikke så "stor" som alle skal ha det til.. tror jeg. har begynt å tvile litt nå da. armer, ben og ansikt ser likedan ut, mens magen heldigvis har vokst! men, får også høre at jeg er liten... hmmm...
Gjest Skrevet 29. juni 2007 #6 Skrevet 29. juni 2007 fniis det var jeg som svarte det med hva er din unnskylding til noen som påpekte magen min.. haha det ble stille da skal jeg fortelle dere:P
Gjest Skrevet 29. juni 2007 #7 Skrevet 29. juni 2007 disse spørsmålene er jeg møkk lei av: var det planlagt? ja jeg er 21,singel og arbeidsløs..jooo planlagt ja.. faren hen da? jo han er vel hjemme han.. har du ikke født enda? nei ser det sånn ut føder du nå (på sms)..ja klart det, en fødsel tar bare 5 min og jeg svarer deg seff om jeg ligger å føder, min første prioritering det vel..not!!! så du tok ikke abort da? nei...igjen, ser det sånn ut jøss er du gravid enda??? ja man går ni måneder åh så diger du er, er du sikker det ikke er tvillinger? ja...da... når skal du føde da? jo jeg booka tid i morgen.. har du ikke tenkt å føde snart...? joda det kan jeg bestemme vett å skal du ha en gutt.. åssen kjønn er det? halloooooo...ja gutt du må sende meg sms når du har født ja?jeg har møtt deg tre ganger... ååh nå er du så diger og ser så sliten ut at nå måå du vel føde snart, de var sikre det ikke var tvillinger og du er vel på overtid du? om tre minutter kveler jeg deg.. og pappan da..? fortsatt hjemme.. skal han stille opp han da? for faen spørr han selv!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2007 #8 Skrevet 29. juni 2007 Enig. Ei som vasker på jobben skulle gå forbi meg - med den store tralla si, og jeg kom gående bærende på ett-eller annet stort.. Så kom det: "Du er blitt så brei." Også tok hun seg litt i det og tilføyde: "Ja, sånn koselig brei.." Ikke akkurat så hyggelig kommentar. Og en mannlig kollega sto rett ved siden av og hørte det. Herlig....
Noah A*3 daga over* Skrevet 29. juni 2007 #9 Skrevet 29. juni 2007 uff ja...veit i har lagt på meg noe i meg selv også...men hallo,e vant til å være i aktivitet vær eneste dag,har vært sykemeldt sia tili i april,med beskjed om å ta det med ro +++ pga kynnere/fare for premature rier...det sier seg jo selv da at en legger på seg litt...i legg iallefall lett på meg fort når i blir mye i ro... har nesten fått sosial angst dette svangerskapet pga at i veit i har stor mage...går ut når i må lissom..ellers like i no å være inne hjemme..men visse ting må i på.som feks fotball til ungen + sånne aktiviteter... det de ikkje tenke på e at kanskje den personen har komplekser i forhold til sin egen kropp fra før..blir ikkje nokka bedre når de ska kommentere ting heile tia...blir så lei... no glede i me virkelig te å få ut ungen så i får begynt å trene skikkelig igjen som før...sukk..går utover privatlivet å dette..får tåra i øyan av å bare tenke på det...huff...godt i snart e ferdig.
Bolla Pinnsvin Skrevet 29. juni 2007 #10 Skrevet 29. juni 2007 Huff...dette syns jeg er så forferdelig trist å lese!!At disse kommentarene faktisk ødelegger kosen i så mange svangerskap!!Selv sliter jeg ikke med å reagere sånn,selvom jeg har virkelig hørt mange av de spørsmålene og kommentarene selv...Spesielt "?!"om det er to der inne,eller "så svææær du er!"Jeg får veldig stor mage når jeg er gravid,får den tidlig og er klar over det."heldigvis" syns jeg det er stas med STOR mage jeg da...Ellers hadde nok jeg også slitt,som så mange her inne gjør.. Huff,så trist!!Føler sååå utrolig med dere som blir såret av dette!! Jeg tror ærlig talt ikke at folk aner hvor sårende de kommentarene er for enkelte..og det er veldig synd.De prøver nok bare å være engasjert i svangerskapet..men bommer tydligvis litt.. En stooor klem til dere alle!! Og ikke det at det hjelper sikkert...Men JEG syns at en frodig høygravid dame med virkelig tydelig og stor "baby-mage" er det vareste som finnes!!!Så det så!!
Gjest Skrevet 29. juni 2007 #11 Skrevet 29. juni 2007 jeg synes det verste spm noen kan spørre noensinne er: gleder du deg? hallo.. skulle jeg ikke det? tror de jeg gruer meg kanskje? jeg hadde vel ikke velgt å være fram ungen om jeg ikke gleder meg vel?... det er ett så teit og lite gjennomtenkt spm!! så digre pupper du har fått!! har du melk??? har du smakt på melka? har du mye strekkmerker eller? jeg har fått noen flotte komplimanger å, mem de kan telles på en hånd.. det jeg liker minst er når teite kompiser ser bena mine og absolutt skal kejenne på ødemene.. det er for det første vondt og for det andre ikke særlig gøy å gå med:(
Gjest Skrevet 29. juni 2007 #12 Skrevet 29. juni 2007 og jo jeg syns min digre mage er kjempestas, gud hvor stolt jeg har vært over den.. men mange mennesker ødelegger gleden med teite kommentarer:/
Potetstappe Skrevet 29. juni 2007 #13 Skrevet 29. juni 2007 Må slenge meg på her! Er så møkk lei sånne som ikke tenker før de prater! Og det meste er tydeligvis lov å si til gravide! Blei skikkelig satt ut her endag jeg var på stranda med 2 venninner. Hadde på meg bikini og lå på siden å solet meg. Så kommer det ei bort til meg,som er x'en til en kamerat. Har ikke snakka med henne på 1 år, men vi har mange felles venner. Så steller hun seg rett over meg å sier: Jasså, hørte du var gravid ja, men trudde ikke noe på det jeg! Men faen ser jo nå at du virkelig er det! *fnis*fnis* Jepp, stemmer det sier jeg. Hvem er faren a??? Er det **??? Ja sier jeg. Vi har vært sammen i 2 år nå, så det er nok ikke noen annen vettu! Jaja.. Så her ligger du på stranda, akkurat som en stranda hval! HAHA! smalt det fra henne! Jeg har lagt på meg 7 kg! Så der lå jeg med min 56 kg, og ble kalt for en stranda hval! Gud så lei meg jeg ble!! Jeg ble helt sjokkert over at det var mulig å si noe sånt! Jeg mener, hadde hu sagt det å gått, så hadde jeg banna hu opp og ned og blitt ferdig med det, men hun nærmest la seg oppå meg for å gi meg en klem og kyss på kinnet før hun sa at jeg måtte ringe når det var igang, for hun skulle jammen vente på gangen mens jeg fødte! Må bare le av sånne jeg altså!
Gjest Skrevet 29. juni 2007 #14 Skrevet 29. juni 2007 hva er det med sånne man nesten ikke kjenner å komme med den vente på gangen? ei jeg såvidt kjenner sa: jeg kommer til å sitte nervøs på venterommet å flette tomler... jeg bare øøøh det trenger du ikke... tror ikke jeg tar imot besøk rett etter fødsel... tror folk virkelig at det bare er å presse seg på?
Potetstappe Skrevet 29. juni 2007 #15 Skrevet 29. juni 2007 Det virker sånn ja! Er så redd for at fødselen skal starte i en helg jeg da, for da fester som regel de fleste vennene mine, og de er såå klar for at når jeg kjenner noe så må jeg ringe de, så alle kan ta taxi til sykehuset og fortsette festen der! Til og med ei i matbutikken her jeg bor! Hun skrev mobil nr. sitt på kvitteringa mi sist jeg handla, så jeg kunne ringe henne. For hun ville så gjerne være på sykehuset når det skjedde!
Gjest Skrevet 29. juni 2007 #16 Skrevet 29. juni 2007 fatter ikke det dær, hva tror de om seg selv, at de er gull? jeg kommer til å barrikadere døra til føden og slå av mobil, så sneder jeg heller mld dagen etterpå til venner om at jeg har født, tar heller imot familien min først... til og med han som tar gravidbilder av meg maser om jeg har født snart:P
nicco Skrevet 30. juni 2007 #17 Skrevet 30. juni 2007 Jeg er SÅ enig med deg!! Til daglig er det jo ikke vanlig å komentere vekta til folk. Du går liksom ikke bort til noen å sier at "jeg ser du har lagt på deg et par kg, og nå får du sjerpe deg!!" Men når en går gravid, kan alle liksom slenge med kjeften og komentere hvor diger du er. Jeg skal ha nr.6, og han er målt til 25% større enn normalt. Jeg er også 34 uker nå, termin 13.8.. Klart jeg er stor!! Når folk sier slikt til meg, pleier jeg å si:"ja, det er en baby inni der!" Ble skuffet på kontroll på sykhuset når jordmora der sa jeg var stor. De burde nå vite bedre. Ingen forbinder det med å være diger, med noe positivt. Fikk en komentar for noen uker siden på en skoleavslutning. Ei som selv gikk opp 30 kg i sitt svangerskap for 7 år siden, komenterte at jeg var "Gud så stor". Jeg klarte ikke å være hyggelig, og sa:"ja, det er du også, men du er ikke gravid".(hun har ennå 10 kg for mye...) Klarte rett og slett ikke å holde meg, jeg har tross alt lagt på meg 8 kg. Ble stille da, gitt. Min erfaring er at kvinner utrolig fort glemmer hvor store de selv var da de var gravide.
ramløsa- nok en gang Skrevet 1. juli 2007 #18 Skrevet 1. juli 2007 Det hender jo at folk ikke helt vet hva de skal si, men de vil gjerne si noe og er egentlig velmenende, så blir det en halvteit kommentar i stedet. Vær litt overbærende da. Beste jeg har hørt så langt var da jeg gikk forbi den lokale fotballpuben og fikk slengt etter meg "dæven, ser ut som du har fotballer i magen, jo". Dessuten- det finnes endel ikke-gravide kvinner som ekstremt gjerne hadde vært i deres situasjon, går an å huske på det også.
Pregnosaurus 22/8/07 Skrevet 1. juli 2007 #19 Skrevet 1. juli 2007 Jeg synes disse kommentarene ikke er tilnærmet så 'ille' som noen vil ha det til. Om noen kommer med en ubetenksom kommentar av og til så bør vi kunne takle det uten å bli bitter og inneslutta for det resten av livet ;o) jeg vet det er vanskelig men......... mange ganger har jeg hatt lyst til å slå noe hardt i hodet på den personen selv om enn bare for å vekke dem..... Jeg synes likevel ikke det rettferdiggjør å komme med stygge kommentarer tilbake til 'store kvinner'..... greit at vi er gravide og de er ikke, men jeg tror ikke de nødvendigvis mener noe vondt når de kommenterer at du har blitt 'stor', det kan jo faktisk være en form for kompliment å bemerke at jeg ser du har/venter barn også? Bare ikke la hormonene få helt overtaket da jenter ;o)
Noah A*3 daga over* Skrevet 1. juli 2007 #20 Skrevet 1. juli 2007 jo det gjør vi... de har ingen rett til å si vi e digre/venter du to+++ selv om vi e gravide... på 17 mai sto vi i kø,ei som i kjenne litt sa,ja du har blitt stor no,da sa dattera mi på 7,ja du å ser i...(ho e ikkje gravid)sa jo til henne at sånn må ho ikkje si,men lo godt inni meg altså.. har hatt komplekser over magen min leeeeeeeenge,å da hjelper det fint lite at folk ska si alt de føler for...det såre veldig,i begynnelsen kosa i meg skikkelig med det å være gravid,men no e det bare et ork...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå