kaur *har født!* Skrevet 29. juni 2007 #1 Skrevet 29. juni 2007 Har akkurat kommet hjem fra en uke på sørlandet. Bikkja har vært smekkfull av flått. Jeg hadde også fått på klærne mine, men ingen som hadde sugd seg fast. Ble litt usikker på hvor alvorlig jeg skulle ta det, dersom jeg hadde blitt bitt mens jeg er gravid. Noen erfaringer?
Gjest Skrevet 29. juni 2007 #2 Skrevet 29. juni 2007 jeg oppdaget at jeg hadde blitt bitt av flått for noen dager siden, men jeg har sikkert klødd på bittet sånn at kroppen har forsvunnet, men bittet eller hodet sitter igjen.. det får jeg ikke bort! jeg har tenkt sånn at giften allerede har kommet i kroppen, og det bare klør, det er ingen ring rundt bittet slik som det blir av de "farlige" flåttene. så jeg tar det med ro ang det!
kaur *har født!* Skrevet 29. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 29. juni 2007 Jeg beordret mannen min til å renske bikkja (vi sluttet å telle etter 20 flått...) Jeg turte ikke ikke selv. Jeg tenkte jo på at man faktisk kan bli litt dårlig av det. Vet jo ikke hvilken effekt det ville hatt for babyen.
vilha3 (09.09.07) Skrevet 29. juni 2007 #4 Skrevet 29. juni 2007 Flåttbitt er ikke til å spøke med, uansett om man er gravid eller ikke... Borreliainfeksjoner kan gi ganske alvorlige komplikasjoner, så det er viktig å sjekke både seg selv og unger/kjæledyr daglig og fjerne evt. flåtter så snart som mulig. vi brukte flåtthalsbånd til hunden vår, kjøpte på apoteket. Har katt nå og må skaffe et eller annet anti-flåttremedie til henne også. Vet det finnes noen ampuller med giftstoff til å smøre på, men husker ikke om de er reseptfie eller ikke. Må stikke innom apoteket i morgen.
Audacious Angel Skrevet 29. juni 2007 #5 Skrevet 29. juni 2007 Husk på at det er vel ca 1-2 mennesker som blir smittet av borrelia hvert år... Bruker du flått middel på dyrene minsker også risken for at de kommer inn i huset. Flåttens gift bruker ca. 48 timer på å gå i systemet, så får du tatt flått som sitter før dette er du ganke sikker. Får du bare med deg kroppen så er ikke det farlig, for flåtten er da død. Hodet kommer ut etterhvert. Ang. flått halsbånd så er det ikke å anbefale om du har små barn i huset. Det er veldig viktig å ikke ta på halsbåndet da dette er giftig. Hundene kan også få hudproblemer. Frontline er pimpetter som man har i nakken på hunde/katten hver 4-6 mnd og som man må ha resept på fra dyrlege.
kaur *har født!* Skrevet 30. juni 2007 Forfatter #6 Skrevet 30. juni 2007 Da skal vi ta en tur til dyrlegen... Vi har brukt flåtthalsbånd tidligere, men var ikke helt fornøyd med det. Vi pleier å gå igjennom pelsen hans ofte for å sjekke. Men denne uken vi har vært i Kragerø har han blitt helt invadert, stakkar. Tror vi har fått med oss alle, men jeg sjekker hver dag for sikkerhets skyld. Det merkelige er at katta ikke har vært spesielt plaget. Vi har funnet tre stykker på hodet hennes. Hun ordner antagelig dette selv, men hun kommer ikke til på hodet selv. Vi har sjekket hverandre for flått hver dag, men ikke funnet noen som har bitt seg fast. Men man føler liksom at det er ett eller annet som kravler på kroppen hele tiden. Grøss!
Gjest Skrevet 1. juli 2007 #7 Skrevet 1. juli 2007 Hva er flåtthalsbånd? Det har jeg aldri hørt om. Hvordan skulle et halsbånd kunne forhindre bikkja di i å få flått på seg?
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 1. juli 2007 #8 Skrevet 1. juli 2007 Frontline er reseptfrie hvis du kjøper dem direkte hos veterinæren (her i Fredrikstad ihvertfall). De fungerer finfint på våre to kattekrek. De skal dryppes i nakken hver 2 uke siden effekten mot flått bare varer i 2 uker står det på pakkene vi har. De er litt dyre, men vel verdt pengene. Flått er ekle skapninger!
Gjest Skrevet 1. juli 2007 #9 Skrevet 1. juli 2007 Merker også spesielt når vi har vert på hytta på sørlandet at hundene er fulle i flått.Jeg sjekker flere ganger daglig, og klarer ta mange som kryper på overflaten også. Men for 1-2 mnd siden ble et av flåttbittene på hunden min skikkelig infisert og sårt, så jeg reiste til dyrlegen.Der fikk jeg kjøpt en antiseptisk salve, denne funka utrolig bra, og såret var fint igjen allerede dagen etterpå (denne kunne visstnok brukes på mennesker også i denne sammenheng) Et godt tips er også de grønne små"pinsettene" som får kjøpt hos dyrlegen.Disse unngår du hvertfall at hodet sitter igjen med,da du må vri hele greia for å få den løsnet..
kaur *har født!* Skrevet 1. juli 2007 Forfatter #10 Skrevet 1. juli 2007 Fordi halsbåndet inneholder stoffer som gjør at flåtten ikke biter...
kaur *har født!* Skrevet 1. juli 2007 Forfatter #11 Skrevet 1. juli 2007 Vi har både disse grønne krokene og en slags penn med løkke på. Fungerer effektivt. Tror jeg må skaffe disse ampullene det er snakk om. Flått-halsbåndet syntes jeg stinket, og er visstnok ikke så bra...innheolder alt for mye gift. Det er nok ikke så heldig når vi har ei 3-åring som er verldig glad i bisken sin... Vi fant nok en flått til senest en halvtime siden....det tar aldri slutt.
Mammaen til Emilie med ny mage Skrevet 1. juli 2007 #12 Skrevet 1. juli 2007 Ang flått..i år: Deter ufattelig mye flått i år, kattene er sella hver dag så vi tar de med pinsett. Både svart flått og grå flått, den største var 1,9 (nesten 2!!) cm. sinnsyk ekkel den altså Uansett,om litt av biteredskapen sitter igjen skal det være ufarlig,men derimot hvis bakparten på flotten går i stykker under fjerning så er den grønne guffa den som kan bære på borrellia.. hele kroppen har denne ekle grønna guffen. Fjern den rolig,lettest (syns jeg) med pinsett som du tar tak helt inne ved hodet,napp den forsiktig ut i et napp. Ikke dra rolig,da setter flåtten seg hardere fast.
Audacious Angel Skrevet 1. juli 2007 #13 Skrevet 1. juli 2007 Har også fått høre at man kan kjøpe frontline reseptfritt på svenske apotek og mye billigere. Det er helt sinnsykt, vi betalte rundt 500,- for 6 ampuller her i norge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå