Gå til innhold

Lar dere spedbarnet sove i sengen deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi nekter å sove i sengen sin, eller jeg setter softbagen i sprinkelsengen slik at det blir litt mer lunt, men hun nekter fortsatt. Derfor har hun sovet i sengen vår de fleste nettene. Jeg syntes det er kjempekos å ha henne der, men er så redd for krybbedød. Har lest meg til at det er mest risikofyllt å sove sammen med babyene de første to månedene (selvfølgelig er det ennå mer farlig om en røyker, men det gjør ikke vi). Hva gjør dere? Hva har dere gjort hvis barnet nektet å sove i sengen sin?

Noen tips om å få henne til å sove i sin egen seng?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei du:) jeg har også sønnen min(6 uker) i sengen min,men han sover første del i sin egen da. Dvs fra han legger seg til han våkner i halv fire tiden,da tar jeg han opp i sengen min:) Er jo litt kos:) Han ville heller ikke sove i sin egen seng med en gang,men jeg la han der mye på dagtid og da hjalp det. Hadde også på ett lite lys og det også gjorde det lettere. Skrur det av når han har sovnet:) Du kan jo også prøve å ha en spilledåse der,kan være hun roer seg av det:) Lykke til iallefall:)

(tror ikke du skal bekymre deg for krybbedød)

Skrevet

Uff, jeg har visst blitt helt hysterisk for ting jeg ikke trodde jeg kom til å bli hysterisk for:) Vi gjør det samme som deg, hun sover i sengen frem til jeg må vekke henne for å amme ( fått beskjed om å vekke henne hver tredje til fjerde time av jordmor), men etter ammingen nes+kter hun plent! Vi har også på et lys, men har ikke forsøkt spilledåse..det var en god ide:)

Skrevet

Mini ville heller ikke sove i egen seng da han var nyfødt... Så da lå han mellom meg og sambo! Ingen av oss likte det, men det ble no sånn. Hadde en del magevondt og, så han lå på magen sin mot magen min om natta. Jeg sov hvertfall ikke godt de nettene. Så prøvde vi etter noen uker å legge han oppi bagen i senga igjen.. Med en gulpeklut det lukta meg av samt en spilledåse... Holdt han i hånda og strøk på han helt til han sovnet. Nå er han 4 mnd og sover i sin egen seng hver natt uten problem.. Legger han ned, gir smukken og kosekluten, kysser han godnatt og går ut :-)

Skrevet

Hei!

jeg hadde også mini en del i vår seng i starten. Har snakket med helsesøster og så lenge ingen av dere røyker (som dere ikke gjør ser jeg), han har egen dyne og han ligger med hode lenger opp enn deres slik at h*n ikke puster inn samme luft går det bra;)

Men nå er mini 2 mnd og sover kun i sin egen seng. Når han har fått pupp i 4-5 tida så sovner han i vår seng, men så legger jeg han opp i sin egen seng og da våkner han ikke

jeg og syns det var veldig koselig å ha han sovende i senga vår, men jeg sov ganske urolig for var jo så redd for å dulte borti han, så dere får nok bedre søvn om han sover i sin egen seng, så kan dere heller kose med han i senga når han våkner om morgenen.Det er veldig kos;))

Lykke til;)

Skrevet

Har fått en liten "oppskrift" av en jordmor på Ahus nå: La babyen sove godt i 20 min før jeg løfter henne over i egen seng. Når jeg ammer skal hun ligge på et teppe som jeg løfter sammen med henne over i sengen, slik at hun ikke merker temperaturforskjellen. Varme sengen hennes opp litt (med varmeflaske kanskje) før hun løftes over, det må pappaen gjøre. OG ha noe som lukter meg i sengen med henne..det skal visst gjøre susen:)

Tusen takk for svar alle sammen, godt å vite at det ikke kun er meg!!

Skrevet

Hvis ingenting funker, kan du prøve å sette en radio på... Still den mellom to stasjoner slik at det skurrer!

Det minner de om fosterlyden :-)

Skrevet

Ser du har fått mange fine tips, men tenkte å ta med ett til.

Vi samsov med vår datter ganske lenge, og kommer nok til å gjøre det med neste barn også. Jeg var også litt engstelig i starten, men vi løste det med å kjøpe en amme-madrass. Er som en liten "kasse" hvor man kan brette ned kantene. Etter jeg hadde ammet, kunne jeg lukke igjen "kassen", og jeg følte meg sikrere på at hun hadde luft rundt seg. Når hun sov godt, løftet vi hele madrassen oppi sengen hennes.

Det fungerte fint for oss de første månedene hvertfall:)

Skrevet

Hadde det samme problemet med nr 2, han ville ikke sove i sin seng, ikke i vogna, ikke i vugge. Kun ved siden av meg, så han fikk lov til det de første ukene. Når han var 5-6 uker begynte han sove i sin egen seng.

Skrevet

Det var jo kjempesmart med amme-madrass da! Det skal jeg løpe og kjøpe i morgen, men hvor finner jeg det? Tusen takk:)

Skrevet

Hyggelig å kunne hjelpe:) Jeg kjøpte på Babyshop, men det finnes sikkert andre steder også. Det er store forskjeller på pris, så sikkert greit å sjekke litt rundt.

Skrevet

victoria sov i vår seng i 3 mnd. ville ikke noe annet, og jeg ville gjerne ha litt søvn jeg også:P hadde egen dyne da. da hun ble 3 mnd, begynte jeg å flytte henne over i vognbagen når hun hadde sovnet. den stod like ved min side av senga. hun lå på et teppe, så flytta det også, sånn at det ikke ble kaldt å bli lagt på ny plass. da det gikk glatt, begynte jeg å legge henne i senga si istede, og det gikk veldig bra! etter vi hadde gjort det slik i et par uker, begynte jeg å amme henne på sengekanten og legge henne rett i senga si, i våken tilstand. hun kunne sutre i 5 min, og så sovnet hun. deilig! (men nå er det ikke like lett lenger da, hehe..)

Skrevet

jeg har faktisk ikke sovet en eneste natt uten jenta mi ved siden av meg. jeg får rett og slett ikke sove hvis hun ikke ligger der!! hehe...blitt litt avhengig av henne;) men er jo kjempe kos da! dessuten trenger de små mye nærhet,=)

Skrevet

Ina er 7 1/2 mnd og så og si sovet sammen med meg siden hun ble født.

Hadde en mnd eller to der hun sov i sin egen seng, men det ble det slutt på igjen etter en stund.

Nå sover hun i sin egen seng på kvelden og våkner i 24-01 tiden, og da sover hun sammen med oss resten av natten. Har gått helt fint, er bare kos. Kommer ikke til å stresse så mye med å venne henne av med det ennå, det får bli når vi skal nattavvende i så tilfelle.

Noe barn trenger bare masse nærhet og kos, Ina var sånn fra dag en.

Når jeg er sliten tenker jeg som så, det er bare for en liten periode, nyt det mens du kan, snart er hun for stor til det.

Det går seg til etter hvert, dere finner nok en løsning som funker for dere. Har desverre ingen gode råd på det området.

Skrevet

Jeg også syntes det er kjempekos å ha henne der, men er så redd for krybbedød, ihvertfall når hun er så liten som hun er..Når hun blir litt eldre er jeg nok ikke like redd og da skal hun få sove med oss hvis det er det hun vil. Men som hun over har anbefalt, så skal jeg kjøpe en amme-madrass, det hørtes utrolig smart ut:)

Skrevet

Jeg har ALDRI sovet sammen med Sander og takk og lov for det!

jeg er helt i mot samsoving, så jeg håper jeg får ei like grei tulle som sover i sin egen seng fra første natta hjemme :)

hvis det er så mange som er redd for krybbedød hvorfor skal dere pine dere til å ha babyen i senga sammen med dere da????????

det er sikkert kos, men en gang må den lille ligge i sin egen seng og hvor eldre babyen blir jo vanskeligere blir det å venne den til å ligge i sin egen seng.....!

Skrevet

Nikolai blir straks 8mnd og har enda ikke ligget i egen seng:) Jeg er da veldig for samsoving...

Skrevet

Jeg vil jo egentlig ikke ha henne der da, men når hun nekter å sove noe annet sted blir det jo litt vanskelig. MEN, i dag har jeg fått ammemadrassen min og den skal i hverftfall minske faren for krybbedød betraktelig:)

Skrevet

Hvis du ikke vil ha henne der fordi du er redd for krybbedød, så kan jeg opplyse deg om at så lenge visse forhåndsregler er tatt, så er det ikke funnet noe bevis på at det øker faren for krybbedød. Enkelte studier har funnet at det minker risikoen...

Skrevet

Uff, det står så mye forskjellig syntes jeg..Har også lest at det ikke gir noen risiko for krybbedød noen steder, men så leser jeg andre steder at det har det likevel. Vanskelig å vite hva en skal forholde seg til syntes jeg! Men, vi røyker ikke, hun har egen dyne/teppe og hun ligger over oss (eller vi ligger sånn til at vi ikke puster i ansiktet hennes)...Når vi nå har anskaffet ammemadrassen tviler jeg også på om den risikoen er så stor:)

Skrevet

Jeg har lest mye om dette, siden Nikolai bare vil ligge sammen med oss. Jeg har ikke funnet noe som tyder på at det øker risikoen så lenge de forhåndsreglene du nevner er tatt, og jeg vet hvordan man skal lese forskning og hva man skal se på og ikke:)

Skrevet

Jeg skulle gjerne hatt henne i sengen vår, men siden vi har to andre barn som også kommer inn til oss om natten, fant jeg ut at det var best å la være...for hennes del. Men, sant skal sies, når hun våkner i 6-tida for å få pupp tar jeg henne oppi til meg, og der ligger hun til vi står opp:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...