Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp vært innlagt på sykehuset pga premature rier. Fikk medisin for å dempe sammentrekningene og har nå fått lungemodningssprøyter og klar beskjed om å holde meg veldig i ro de første fire ukene.

Har ikke lest noe om å føde før tiden eller hvilke konsekvenser det kan ha.

Er nå 29+6 på vei.

Noen som kan fortelle meg litt om hva jeg har i vente dersom gutten kommer snart?

Noen som har noen gode tips for å holde de små inni magen litt lenger annet enn å ligge i ro? regner med det ikke er det for man har jo ingen kontroll over livmoren, men det skader ikke å spørre :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ligg i ro, pust rolig - bevar roen i kroppen :)

Neida. Er det bestemt at fødselen skal gå, så klarer du nok ikke å kontrollere det. Lå selv i to dager med rie-hemmende saker, da fungerte ikke det mer og hadde over 4 cm åpning.

 

Ser du har fått lungemodningssprøyte, det er bra for babyen. Det gjør at hverdagen blir litt lettere hvis han evt. skulle komme alt for tidlig.

 

Men hva kan du vente? Avhenger av hvor lenge babyen blir værende i magen, men hvis vi sier at du føder ca uke 30:

Fødselsvekt på ca. 1100-1500 gram

2-3 uker med kuvøse

Pustehjelp, enten i form av respirator eller C-pap. Min fikk "bare" c-pap.

I starten masse prøver sikkert, næring intravenøst. Men vil sikkert få også melk, i tillegg til intravenøs, via en sonde (en slange som går via nesen og ned i magen).

 

Timer med fortvilelse og angst for babyen, de ser veldig forsvarsløse ut de første dagene/ukene. Men all statistikk viser at babyer født etter uke 30 har veldig gode sjanser for et godt og problemfritt liv videre.

Premature er dessverre "risikobabyer". Dvs at de kan utvikle enkelte senskader som astma, ad/hd, adferdsproblem, konstrasjonsvansker, lærevansker og en del andre ting.

Her finnes det ingen garantier verken for eller i mot, og kan dessverre være noen av konsekvensene.

 

Masse brystpumping i starten, til dere etterhvert kan begynne å øve på å amme - noen fikser ammingen, andre ikke. Noen babyer får et dårlig sugebehov og/eller sugeevne.

 

Du vil oppleve mange, lange dager på sykehuset. Det er derfor viktig at du vet å ta deg "fri". Gå ut, få frisk luft, snakk med familie og venner. Ha tålmod, og er du usikker snakk med lege, sykepleiere, sosionom og det sykehuset har å tilby deg. Bruk systemet!

 

Etterhvert vil babyen din ha krav på fysioterapi - fram til ca. 1 års alderen, og ha en tet og god oppfølging via helsestasjonen.

 

Krysser fingrene for deg, og håper at babyen er i magen så lenge som mulig. Lykke til :)

 

 

  • 1 måned senere...
Skrevet

hei!

ville bare si at det er ikke sikkert d blir slik mamma 10 uker på forskudd skriver..

 

min datter ble født 6 uker før tiden, var 2300g og 48 cm, absolutt ingen komlikasjoner, lå på sykehuset i 2 uker men d var kunne fordi ho måtte lære seg å spise fulle måltider fra meg.. jeg ammet..

 

jeg gikk hjemme halvanne dag ca med rier, viste ikke var dette var, da vi kom opp på sykehuset hadde jeg 6 cm åpning oxo ko ho 2 timer etterpå de måtte ta vannet på meg oxo, så babyen din kommer når han/hun er klar for det....

 

du må ha lykke til iallefall....

Skrevet

ville bare si at det er ikke sikkert d blir slik mamma 10 uker på forskudd skriver..

---------------

 

.........neida, selvsagt -kan- det gå bedre, men det kan faktisk gå værre også!

 

Dessuten er det normalt sett MEGET stor forskjell på å få baby i uke 30 som er utgangspunktet til HI og første svar og til du som fikk i uke 34. Disse fire ukene gjør som oftest en meget stor forskjell.....

 

Selv fikk jeg i uke 32. Tøtta mi lå i kuvøse og så i varmeseng, og lå på sykehuset i vel 5 uker, og har fått noen senvirkninger.........

Skrevet

Jeg fødte i uke 33. Junior veide 2150g. Han måtte ligge i varmeseng og var koblet til en maskin som målte oksygenopptaket og pulsen. Han måtte i lys(mot bilirubin) flere ganger og fikk mat gjennom sonde. Tok lang tid før han klarte å suge, så føler at ammingen ble litt ødelagt i etterkant...

 

Vi var på sykehuset i 2 uker og hjemme på permisjon i 2 uker. Altså 4 uker fra han ble født, til han ble skrevet ut fra sykehuset. Han har foreløpig ingen merkbare/synlige skader :-)

Skrevet

hei! går det bra med deg???

Min kommet 9 uker før før aldri noe problema takk gud. 4 måneder nå og bobler masse ler snakker hloder spiser bra liker vann. bare tenker positiv det skal gå bra. klem fra oss

  • 2 uker senere...
Skrevet

hei hvordan går med dere da?????????????????

Vanessa veid i går 6375gr 60cm. noe ganger går det bare som gud vil ( BRA)

klem fra oss igjen.

håper det går bra med deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...