Gå til innhold

Gode råd pliiis... (ang. allergi og valg av husdyr :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heia...

Gutten på 7 år er allergisk mot katt, hund, hest og kanin.

Han ønsker seg så veldig gjerne husdyr, og da helst fugl.

Har lurt litt på undulat eller nymfer nå, trodde jo ikke allergikere reagerte på fugl og fisk liksom.

Men har nå lest litt på nett, at er man først allergisk, kan dette utvikles mot alle dyreraser, også fugl, samt at de flakser litt og støver til, og for en med astma og allergi tetter dette luftveiene..

Han er ikke hyperallergisk, men tar Zyrtec allergimedisin hver dag, for å unngå astma, og det går bra...

Han har så lyst på fugl!!

Hva skal jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med en sånn sort liten gris - de har jeg hørt man ikke blir allergisk mot :-)

Skrevet

uff nei, griser og rotter er ekle ;) men takk for rådet, hehe...

Jeg har selv vokst opp med katter og fugler, og kan å temme fugler, synes de er flotte. Bare kjipt man ikke kan ha vinduene åpne hele tiden.....

Og så er det allergien da... men ikke mot fugl, bare alt annet!!

Skrevet

Jeg ville ikke gjort det... Er selv allergisk mot det samme som sønnen din, og trodde ikke jeg skulle reagere på fugler. Merker det likevel når jeg er på besøk på steder der de har fugl. Ikke en voldsom reaksjon, men likevel... Hadde nok blitt tungt i lengden. Dessuten er det jo veeeldig kjipt hvis dere skaffer dere fugl, blir glad i den, men må kvitte dere med den fordi han reagerer....

Skrevet

Min jente på 4 år er allergisk mot veldig masse, men ikke fulger. Vi har anskaffet oss en pappegøye. Hun har ikke blitt værre etter at vi fikk den. Den gir bare en masse glede og fryd. Har også en svigerinne som er veldig allergisk mot en masse dyr - også hun har pappegøye og det går veldig fint.

Så jeg hadde anskaffet meg en fugl.

Lykke til med valget.

Skrevet

Det blir en del gris med fugler altså, bare så du tar det med i vurderingen. Med maten, så flakser de og så fyker det over alt. Det kan det jo forsåvid bli med alle dyr da men. Det finnes jo hunder som er nokså allergivennlige, eller har jeg drømt det? Mener å ha hørt noe om puddel hvertfall..??

Skrevet

Så du hadde skrevet det med griseri allerede, sorry=)

Skrevet

Fisker! Ta han med på akvariet i Bergen eller noe, så fatter han nok interessen for fisker også :)

Skrevet

Ser det er noen som reagerer og noen som ikke reagerer... Egentlig har jeg veldig lyst til å gå for fugl, men det er jo trist hvis vi ikke kan ha likevel da...

Flere med erfaringer eller råd?

Har forresten fått tilbud om å kjøpe ett nymfepar med stort bur og utstyr til 1500 kr. Kjjempetamme begge to, kosete og bader selv..

Skrevet

Det kan jo hende det går bra, men for en astmatiker skal du ikke kimse av det her med flaksing, støv og griseri...

Vet hvordan det er ja, ønsket meg dyr i hele oppveksten...

Skrevet

Hva med et lite hamster? eller marsvin?

Jeg hadde hamster og det tålte jeg.. men bytta ut høyet til sånn vatt istedet. Også må man vaske buret hver uke da..da lukter det ikke så mye.

Og det blir ikke fjær overalt, som med fugl..

Skrevet

MIi jente er også asmatiker. Og fugler griser da ikke så mye. Klart du må holde buret i orden - gjør du det så er det ikke så mye som griser. Vi har akvarium også, ungene synes det er fint å se på men det gir ikke samme glede som pappegøyen. Jena mi har aldri reagert. Men har du ikke noen venner som har fugl som du kan besøke, bare for å se om han reagerer ?

Skrevet

her er de to vi lurte litt på...

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=10380482

Vi kan faktisk få låne de noen dager, for å se om han reagerer...

Det er jo snilt gjort da, så jeg tror vi gjør det...

Håper bare at alt går bra, for hvis ikke blir det trist å levere tilbake igjen!!

Skrevet

hvor holder du til da?? det må bare prøver ut, og se om det går.. derfor er det greit om dere kunne ha en fugl eller noe på prøve ei stund og se...

fugler er helt fantastiske har selv hatt stort sett alt og hr to papegøyer nå:-)

Skrevet

Vær oppmerksom på at reaksjonen kan komme etter ganske lang tid... Så dere er forberedt.

Skrevet

Jeg er kjempeallergisk mot både kanin og fugl. Vi løste den biten med å kjøpe fisk vi da... Ikke helt det samme, men gutta har hver sin kampfisk som de har ansvaret for, mating og å minne oss på at vi må rense bollen etc. De er kjempeglad i fiskene sine:)

Skrevet

når jeg var liten tålte jeg ikke hest, hund, katt etc.. fikk også beskjed om at jeg mest sansynlig ville reagere på fugl og, men det gjorde jeg ikke :)

men faren er der...

gullfisker da? skilpadde?

Skrevet

Ja det er akkurat det som er så dumt. For allergi utvikler seg jo mere man oppholder seg med de forskjellige ting man er motakelige for som fremkaller allergi og astma.

Vi hadde katt da gutten ble født, og kvittet oss med den da gutten var 3 år, for da hadde han utviklet allergi mot katt. Dette har med årene utviklet seg videre til allergi mot hund, kanin og hest...

Så jeg er litt enig med deg, at vi ikke skal leke med allergien...

Men, likevel, vi har lyst til å prøve... tror jeg. Fortsatt skeptisk, men.....

Skrevet

Snakk med han på forhånd i allefall, så han er forberedt på at dere kanskje ikke kan ha den hvis han blir syk!:)

Skrevet

Min er også allergisk som din og har astma. Vi har fått beskjed fra legen om å ikke ha noe husdyr. For selv om han ikke er testet på hamser, marsvin og fugler.Så kan hangodt reagere på det. og det blir støv fra dem som de kan reagere på.

Eneste han kan ha er fisker. Så akvarium er tingen. Her har vi et kar på 110 l med div selskapssuppe oppi. Det er koselig. Ungene elsker det. Og det er ikke mye jobb. Bytter 10-20 liter i uka. Og gir dem mat 1 gang om dag. Lyset er på timer, så det går av seg selv. Og de kan godt gå uten mat i 2 uker om du reiser bort.

Skrevet

Her i huset har far allergi for alt som røyter av dyr, han er følsom for det og reagerer ofte svært raskt med kløe i halsen, svie og rennende øyne. Vi har hatt undulater, dem gikk forsåvidt bra, men far reagerte noe.

Så i november i fjor anskaffet vi oss en hund, en dvergpuddel - for dem røyter ikke, og skal være allergifrie. Far har hatt allergi hele sitt liv, og har hatt hund før som også var puddel. Pga flere rundt om i familien, så er det flere som har puddel. Er INGEN med allergi som har reagert på dem.

Eneste "bakdelen" med puddel, er alt pelsstellet, men så blir dem jo fine òg da. Vi har ikke våres på utstilling, kun til selskap og kos. Så vår hund er ikke en man ser med løveklipp og artige frisyrer - kun enkelt og greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...