Gå til innhold

Gemini77 :o)

Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så tråden lenger nede om celleforandringer og lurte på om jeg kunne spørre deg om noe i den forbindelse?

Er det vanlig, og hva er årsaken til at lege/gynekolog ikke klarer å ta en "skikkelig" celleprøve, dvs nok til at man kan lese celleforandringer eller ikke? Har tatt "ørten" celleprøver til nå (er 29) og frem til den siste så har jeg alltid måtte ta mer enn en prøve for at de skal kunne klare å analysere den. Noe gynekologen min (han jeg var hos nå sist) syns var rart, for han hadde ikke noen problemer med å ta den.

Og hvor "alvorlige" er celleforandringene før man går til konisering? Hadde selv konsiering for endel år tilbake, men var ikke klar over at det var dette jeg skulle til, og fikk heller ikke noe mer info på forhånd utover "det er påvist lette forandringer på prøven, du får henvisning til gynekolog senere"...

Kverner litt spørsmål rundt dette, og så glemmer jeg alltid å spørre legen... :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så ikke denne før nå.... Er du her?

Noen leger er rett og slett dårligere til å ta prøve enn andre, men ofte er et svar om at prøven ikke er "leselig" at det er for mye blod og/eller betennelsesceller i livmorhalsen. Derfor er dette en indikasjon på at man bør ta en HPV test da dette kan bety at man har celleforandringer eller iallefall en aktiv virus infeksjon. En prøve hvor det rett og slett er for lite celler til å se noe den ene eller andre veien er legen sin skyld. Det er kun et spesifikt område man skal ta prøven fra (transitions sonen i livmorhalsen) og man ser om cellene kommer fra "riktig" plass.

For at man skal til konisering så skal man ha en høygradig celleforandring - altså en CIN 2 eller 3. Stadiene er: ASCUS (uspesifikke forandringer), LSIL, CIN1, CIN2 og CIN3 -hvor da CIN 2 og 3 er de groveste forandringene. Det er ved disse stadiene de gjør en konisering. Man skal først inn til en kolposkopi - altså ta en biopsi for å se om celleforandringene er inne i vevet og ikke kun i overflatecellene. Det vurderes ut i fra denne biopsien om man skal koniseres eller ei.

At du ikke har fått noen informasjon av legen din er høyst kritikkverdig og hadde jeg vært deg så hadde jeg vurdert en ny lege..

Håper du ser dette og det er bare å spørre om det er noe..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...