Kamomilla:-) Skrevet 29. juni 2007 #1 Skrevet 29. juni 2007 Jeg har aldri tidligere hatt celleforandringer, men fjernet i juni 2006 noen kjønnsvorter. Tok da celleprøve som var fin. Ny celleprøve i begynnelsen av januar i år som også var fin (tok den pga noen uregelmessige blødninger - som viste seg å være bivirkning av p pillen Cerazette). I går var jeg hos gynekolog. Hun kikket inn i meg og sa hun så et område hvos det kunne være celleforandringer, og tok en klypeprøve av dette samt normal celleprøve. Og da blir jeg redd.....hvis celleprøven i januar, for bare 6 mnd siden, var fin og hun nå faktisk kunne se mulige celleforandringer gjennom "kikkerten" sin, vil det da si at dette utvikler seg fort? Kan celleforandring gå mye fortere enn de sier, og kan de komme som grove, eller kommer de alltid som lette celleforandringer og utvikler seg etterhvert?? Kan dette allerede ha blitt kreft? Noen som har litt info å dele med meg??? Jeg har helseangst i utgangspunktet, derfor jeg har testet såpass ofte i det siste!
Gemini77 Skrevet 29. juni 2007 #2 Skrevet 29. juni 2007 Hei, Du trenger ikke å bekymre deg. Jeg jobber med viruset som forårsaker livmorhalskreft til daglig. Du har blitt smittet av HPV - humant papilloma virus. Noen typer gir kjønnsvorter og andre typer kan gi celleforandringer. Du har da tydligvis fått flere typer. Dette kan kroppen fint kvitte seg med selv etterhvert. Du har IKKE kreft. Det tar ca 10 år for at celleforandringer skal utvikle seg til kreft. Og celleforandringer har mange stadier også, og du skal på et grovere stadie for å bli behandlet. Mesteparten av lette celleforandringer går tilbake av seg selv. Gynekologen din kunne ikke se celleforandringene for man kan ikke se cellene med det blotte øye, men hun så sikkert et område som var betent, rødt eller ujevnt. Dette kan tyde på at det er celleforandringer, og ikke at det er cellene hun ser. Så slapp helt av og avvent celleprøven. Viser den celleforandringer skal du komme tilbake om 6 mnd for å ta en virus prøve (HPV) slik at man kan monitorere evt hvilke virustyper du har. Som regel ordner kroppen helt fint opp selv, og hvis ikke så blir du konisert. Men som sagt så forsvinner virus og celleforandringer helt av seg selv..
Kamomilla:-) Skrevet 29. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 29. juni 2007 Tusen takk for svar, så flott å få svar fra en som kan mye om dette!! Kan jeg få stille et spørsmål til? Er det sånn at celleforandring alltid starter i lett grad og så utvikler seg, eller kan de starte som grove celleforandringer? Altså, vil celleforandringene uansett ikke ha kommet så langt siden celleprøvene var bra i januar eller kan de allerede være grove nå? Nok en gang, tusen takk :-)
Gemini77 Skrevet 29. juni 2007 #4 Skrevet 29. juni 2007 Hei igjen, Bare hyggelig å kunne hjelpe! og selvfølgelig er det bare å spørre i vei! Celleforandringer starter alltid med lette celleforandringer, og kan ikke starte med grove celleforandringer. Men utviklingen videre er jo individuell, slik at progresjonen i løpet av 6 mnd er vanskelig å beregne. MEN - det mest vanlige (så og si alle tilfeller) er at det tar 2-3 år for å utvikle moderate til grove celleforandringer fra en normal celleprøve. Og 10-12 år for å utvikle kreft. Så hvis du overhode har celleforandringer så er det lette celleforandringer og mest sannsynlig ordner kroppen snart opp. men viktig at man følger opp med cellerprøver i denne perioden for å se hvilken vei det går. I tillegg til å ta HPV test.. Håper det var til hjelp. Du trenger absolutt ikke å bekymre deg og det er bare å spørre hvis det er noe du lurer på..
Kamomilla:-) Skrevet 29. juni 2007 Forfatter #5 Skrevet 29. juni 2007 Nok en gang tusen takk! Du har gjort dagen min mye bedre :-) Jeg roper på deg jeg hvis det er noe mer jeg lurer på. Ha en fin helg!
Gemini77 Skrevet 29. juni 2007 #6 Skrevet 29. juni 2007 Takk i like måte! Og det er bare å "rope"!! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå