Gå til innhold

Hovne bein - sutreinnlegg... :(


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt hovne føtter/ankler ganske lenge, men i det siste har det begyntå gjøre skikkelig vondt!

Hvis jeg sitter med føttene ned over en viss periode (mer enn 30 min) gjør det skikkelig vondt når jeg reiser meg, klarer nesten ikke gå, det gjør så vondt å bevege anklene!

Jeg vet ikke hva mer jeg skal gjøre for å lette på smertene. Jeg bruker støttestrømper (skikkelig stramme, ikke flystrømpene), jeg drikker ca 3 liter vann hver dag, jeg legger beina høyt store deler av dagen, jeg ligger med beina høyt om natten, jeg prøver å gå tur hver dag, jeg eller mannen min masserer leggene hver kveld. Og siste uken har det ikke vært spesielt varmt heller...

 

JEG VIL HA FØTTENE MINE TILBAKE!!!

 

Det var dagens sutreinnlegg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan få mine :) De har bare +1 på ødem.. fullt ut brukanes - er bare lei av dem.. bleike er dem og har endel sånne blodkar her og der.. litt i overkant lubne lår kanskje...

Skrevet

Huff, så ille!

 

Jeg har et lite tips.. I jobb som fysioterapeut på sykehus, tenker vi aldri stramme støttestrømper da dette kan virke mot sin hensikt. Lymfe/ ødemer ligger hudnært, og om man skal gå inn å fjerne hevelse med hendene, skal man stryke forsiktig på huden (hos for eksempel kreftpasienter som har fjernet lymfekar i forbindelse med behandling). Væsken skal fra føttene og høyt opp i kroppen via kanaler, så pass på å ikke sitte for mye med press i hofteområde der det er veldig trangt fra før.

 

Personlig bruker jeg støttestrømper som jeg enkelt får på, men blir litt stramme når jeg hovner litt opp. Om jeg ikke har dem på en dag ligger jeg våken med leggkramper om natten. Dette fungerer i alle fall veldig godt for meg!

 

Lykke til!!

Skrevet

 

 

Et godt råd mot hovne føtter er å ta fot bad med lavendel olje hver kveld. Godt varmt vann, men ikke slik at det gjør vondt. Sitt til føttene føles avslappet ca 15 min..

 

Deretter masser gjerne med mintkrem eller noe som gir kjølende effekt.

 

Massasje langs lymfeknutene hjelper også vannet oppover i kroppen. Verdt et forsøk :)

Skrevet

Takk for svar alle sammen.

Skal prøve lavendelfotbad i kveld. Tror jeg har noe lavendelolje stående et sted...

Trøsten er at dette går over gradvis etter fødsel!

Skrevet

vann med mye sitron kan hjelpe..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...