010307+180209 Skrevet 29. juni 2007 #1 Skrevet 29. juni 2007 Jenta er nå 4mnd og brustskjold er brukt fra dag 1 pga tilnærmet flate brystvorter. Har prøvd litt fra og til å tilby brystet uten skjold, men da har hun bare lukket munnen og fnyst på nesen. MEN helt tilfeldig i går tok hun brystet uten skjold, sugde godt, men glapp puppen kanskje litt oftere, skiftet bryst og der tok hun også tak UTEN skjold. Trodde ikke mine egne øyne, for jeg hadde egentlig gitt opp dette... Denne ammingen var den siste før hun la seg i går kveld. Prøvde først uten skjold ved ammingen i natt også, men det ble liksom så urolig og hun ble så sint når hun drev og "mistet" puppen, men hun har jo kjempetak når hun suger, men hun er vel vant til å kunne ha skjoldet i munnen og bare kose litt... og så suge videre :-) På morgene bruker jeg å ta henne i sengen å amme henne der, men der fikk vi det ikke til uten skjold, jeg fikk ikke noe godt tak på puppen (har litt store bryst så får liksom ikke til å forme de å "putte" dem inn i munnen hennes...) Er veldig spent på neste amming nå, men vil gjerne ha litt gode råd, så dette utvikler seg i riktig retning og at jeg ikke ødelegger noe bra. Har vært så deilig å kunne slippe disse skjoldene, ikke for det, det har gått veldig bra, jenta tømmer brystene bra og legger godt! på seg :-)
Expat Skrevet 29. juni 2007 #2 Skrevet 29. juni 2007 Det du beskriver er faktisk ikke uvanlig, at de slutter av seg selv i den alderen. Det er fint sånn du gjør det. Les gjerne på ammehjelpen, a-å om avvenning av brystskjold.
Lykkekløver Skrevet 29. juni 2007 #3 Skrevet 29. juni 2007 Det skjedde med oss også plutselig i helga. Småen er 3 mnd og tok plutselig brystet uten skjold, vi har også brukt skjold siden dag 2. Så nå prøver vi til hvert måltid, har alltid skjoldet klart i tillfelle han ombestemmer seg, noe han gjør iblant he he.. Virker som han blir litt irritert og fortvila iblant, for melken kommer jo mye fortere inn i munnen hans enn det han er vant til. Så han vrir seg ofte løs og hiver etter pusten før han kaster seg over puppen igjen, noen ganger blir det for irriterende for han og jeg må ta på skjoldet igjen, tydelig at han koser seg mere da, for da faller han til ro igjen og er mye roligere ved puppen. Vi må vel bare ta tiden til hjelp og la de venne seg til det. Lykke til til deg også!
Sylteflesk Skrevet 29. juni 2007 #4 Skrevet 29. juni 2007 Pga av flate brystvorter, sprengte store pupper og prematur baby med liten munn og dårlig sugekraft brukte jeg også brystskjold. Etter 6 uker, dvs rundt termindato, begynte jeg å tilby puppen uten brystskjold først, ved et par amminger om dagen. Noen ganger ville hun ikke ha, andre ganger sugde hun litt, noen ganger måtte skjoldet på igjen. En dag gikk det bare plutselig helt av seg selv å suge uten skjold. Fortsett å prøve, tilby puppen uten skjold, hvis det ikke funker, setter du på skjoldet igjen. En dag virker det. Ellers er det jo et tips å gradvis klippe av mer og mer på tuppen av skjoldet, men det prøvde aldri jeg.
010307+180209 Skrevet 29. juni 2007 Forfatter #5 Skrevet 29. juni 2007 Ser at det ble litt mer problem i dag når puppen var litt mer "sprengt", hun er tydeligvis ikke vant til å få spruten rett i munnen, for det har vel skjoldet tatt av litt for. Hun begynner å suge bra, men får litt panikk når jeg kjenner det strømmer på, og a nekter hun å gape mer før hun kjenner at skoldet er på. Må jeg nå drive å pumpe meg før hver amming, eller er det andre ting jeg kan gjøre for å venne henne på dette? Det er spesielt på ett bryst jeg kjenner at utdrivningen er veldig sterk...
Expat Skrevet 29. juni 2007 #6 Skrevet 29. juni 2007 Ammehjelpen.no, a-å, cottermanns grep. Spør også etter niplette på apoteket!
klar for #2 Skrevet 29. juni 2007 #7 Skrevet 29. juni 2007 Så bra at hun begynner å ta litt uten skjold da!! Vi brukte skjold fra dag 1 her, for han ville ikke suge, klarte ikke gape ordentlig. Jeg brukte skjold og prøvde legge han til uten skjold innimellom, så plutselig på fire ukers dagen tok han puppen helt uten skjold, og har gjort det siden. Før det hadde jeg begynt å klippe litt i skjoldet, men tror helt ærlig ikke at det hadde noe å si. Lykke til vhertfall, deilig når de endelig skjønner det!
010307+180209 Skrevet 29. juni 2007 Forfatter #8 Skrevet 29. juni 2007 Ja jeg var vel kanskje litt vel optimistisk i går... har ikke gått like strålende idag for å si det sånn... :-( Hun tar brystet, så jeg ser nå iallefall at hun greier det, men så blir tolmodigheten hennes borte, vil ikke begynne å suge igjen før jeg tar skjoldet på. Må vel bare fortsette å prøve... men er litt redd for å ødelegge den gode ammingen vi har fått til(har hatt litt tendenser til brystvegring tidligere) Noen som vet om jeg kanskje kan forstyrre dette ved å prøve og prøve? For det vil jeg absolutt ikke skal skje...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå