Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det må vel bli ganske små barn vil jeg anta, men dette grenser mot mishandling hvis det skal bli obligatorisk og barnet ikke vil. Noen personlige grenser får alle ha og jeg nekter å tro at alle jenter er komfortable med å vise frem underlivet. Og jeg vil tro de må sjekke ganske nøye, om du skjønner, hvis de skal avdekke seksuelle overgrep?!

Skrevet

Jeg syns dette er en fantastisk idé. Klart det er ubehagelig å bli undersøkt, men det er snakk om noen få minutters oppofrelse, i motsetning til årevis smerte for jenter som faktisk blir omskåret. Dessuten vil slike undersøkelser også kunne avdekke seksuelt misbruk i miljøer der omskjæring ikke er aktuelt.

Når legene til stadighet skal klemme på pungen til gutten min, kan jeg ikke forstå at det er så annerledes at de sjekker underlivet til jenta mi. Jeg står jo ved siden av og passer på at alt går riktig for seg, om det er det noen er redd for.

Skrevet

en annen ting er jo at mange jenter ikke blir omskåret før de er nærmere ti år, og da vil en slik undersøkelse kunne være ganske annerledes, enn for små jenter. likevel ville det vært en fordel, selvfølgelig med kvinnelig lege. men jeg ser jo at det er vanskelig i praksis.

Skrevet

Ja, jeg er vel egentlig imot det.. Men, så er det jo en måte å finne ut om de er seksuelt overgripet også..

Skrevet

Men å undersøke unger på 10 år, er jo litt annerledes enn de på 1 år.

Men tror ikke de på 10 år vil få flere komplekser da? Ang. kroppen og sånt.

Dessuten kunne jeg aldri ha vært hos vår fastlege å gjort dette.. Da får det ihvertfall være spesialister som gjør dette..

Skrevet

Men da må de jo sjekke guttene også, de utsettes også for seksuelle overgrep. Nei jeg hadde ikke likt om noen skulle gjort dette på meg når jeg var lita. Altså fra midten av barneskolen og utover. Det er ett overgrep i seg selv hvis det er tvang, og da hjelper det lite å si at det vil være med på å avmystifisere kvinnekroppen.

Skrevet

de undersøker jo pungen på guttene gjennom barne og ungdomsskolen. Gjorde det før i hvertfall.....

Skrevet

Kanskje dumt spørsmål.. men hvordan kan man skjekke guttene for overgrep?

Nei, jeg liker ikke at de skal det med jenter som er 10 år heller.. De skjønner jo mere da.. Men hadde ikke likt det nei. Hadde min datter nektet dette,(og det vil vel de fleste) så hadde jeg løpt ut døra med henne!

Skrevet

nei si det, men det blir jo opp til helsevesenet og finne ut. For vi kan jo ikke ha noen forskjellsbehandling når det gjelder dette, som SVdama selv sier...

Nei hvis jeg får jente noen gang hadde jeg brånekta på dette hvis hun ikke selv godtok det, men da regner jeg med man blir stemplet som pedofile som utnytter sine egne barn.

Skrevet

Huff ja.. Tenkte kanskje vi foreldre da blir bura inn om vi nekter..

Ikke lett dette, men håper dette ikke kommer igjennom. Ihvertfall ikke før 10 åringer selv vil undersøkes!

Skrevet

Jeg synes det er utrolig at en politiker kan uttale seg så bombastisk som henne i en så vanskelig sak. Her er det i utgangspunktet snakk om jenter som blir ødelagt for livet i noen få land i verden, også lager hun det til en "underlivet er helt naturlig" kampanje. Hun tråkker over mine grenser, og ganske sikkert over andres grenser.

Å blande inn seksuelle overgrep i denne saken er utrolig!! Kjønnslemlestelse er en grusom handling, og det er mange ting som må gjøres, både nå straks og på sikt. Men denne dama uttaler seg faktisk om ting hun ikke aner konsekvensene av, og blander inn et helt nytt aspekt i en pågående debatt som ikke har så mye med saken å gjøre.

Skrevet

Ja, men det å gå inn i underlivet til små jenter da? Det er vel det de snakker om, for de må jo undersøkes ganske grundig for å se om de har blitt misbrukt?

Skrevet

Jeg har ikke helt fulgt med tror jeg.. Hva sier den debatten?

Skjønner jo at de vil skjekke om jenter fra andre land har blitt omskåret, men da går de jo ikke inni dem?

Skrevet

nei, det er ingen som skal inn i noe som helst. de skal se at alt er der (på utsiden). det er gjort på et par sekunder, tenker jeg. og om det er vanskelig for sjenrte små jenter (tenker rundt ti år), er det verdt det hvis det kan forhindre kjønnslemlestelse og overgrep. men det bør utføres av omsorgsfulle, kvinnelige leger/sykepleiere/helsesøstre. og i sammenheng med vanlig helsekontroll, der de måler vekt, høyde osv.

Skrevet

Ok.. DEN undersøkelsen er jo grei å forstå da.. Men hva med den andre der de faktisk må inn for å se om de er blitt misbrukt?

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Blir det ikke feil at "hjelpeapparatet" skal utsette mishandlete jenter for samme tvang og nedverdigelse som overgriperen gjør?

Hadde vært mye bedre med obligatoriske samtaler med sosionom eller psykolog eller noe sånt så får en kanskje avdekt mange andre ting, som overgrep som ikke er rettet mot vagina, mobbing, slankepress, ensomhet, selvmordstanker osv. Men det finnes jo hverken nok penger eller kvalifisert arbeidskraft til å gjennomføre det, så da er det nok mye enklere å tvinge jenter til å kle av seg foran helsesøster.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...