Gå til innhold

Hva betyr L4 på helsekortet??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt L3 flere ganger på kontroll, og nå sist fikk jeg L4. Har ikke urinveisinfeksjon... Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er pga av UVI,men jeg har heller ikke hatt det selv om d stod L3 på mitt kort:-p

Tror de kunne ha en mistanke pga av utslag på stixen..det sa min lege at var grunnen til at de skrev det på...Så satte de urinprøven til dyrkning og da ble nok resultatet ditt negativt(bra), så da hadde du vel ingen UVI likevel...:-)

Skrevet

Hmmmmm,sjønte ingentingen av dette jeg.........

Skrevet

Skjønte du ikke hva jeg skrev?

Dette L3 OG L4 er noe de skriver når det har vært spor av leukocytter i urinen din.. Da undersøker de urinprøven itilfelle du skulle ha en infeksjon.

Siden du ikke har hørt noe, har du ingen infeksjon...

Skjønner??

Skrevet

Det er et mål på proteinnivået i urinen (leukocytter eller noe slikt heter det vel.). I forbindelse med graviditet måles det hovedsaklig med tanke på to ting.

Urinvegsinfeksjon - som du ikke har.

og

tegn på svangerskapsforgiftning.

Det siste kommer gjerne som et symptom sammen med høyt blodtrykk og stor/plutselig vektøkning som følge av store mengder vann i kroppen (ødemer).

Dersom blodtrykket er fint og du ikke har ødemer er det nok heller ikke svangerskapsforgiftning. Du får se hvordan det utvikler seg til neste kontroll, dersom det stiger eller forblir på 4 (det er litt høyt...) får du spørre legen/jm om det har noe å si.

Hadde det vært noe "galt" så hadde de sett det og informert deg, så jeg tror nok du kan slappe helt av!

Skrevet

Mange gravide får slike utslag på urintesten de siste ukene av svangerskapet da man gjerne får mer utflod (tyntflytende) som kan blande seg med urinen i prøveglasset.

Skrevet

Hehe,nå forsto jeg det........Lo litt da jeg leste det nye innlegget ditt -det så ut som du var ganske så oppgitt over meg.....hehe

Skrevet

Ikke oppgitt nei:-)

Skjønte d ikke selv da jeg så d første gangen..

Skrevet

Leukocytter er ikke proteinnivået i urinen....

Leukocytter er mtp infeksjon, proteiner mtp svangerskapsforgiftning...

Skrevet

Ok, da har jeg misforstått ...

Fant dette på www.bam.no

Leukocytter

Hva betyr det når man har positivt tall på leukocytter i en urinprøve?

Svar fra jordmor

Det at det blir beskrevet leucocytter i en urinprøve, sier noe om at det finnes noe urenhet i urinen. Noen ganger kan det bety at det finnes en infeksjon i urinen, men dette må undersøkes videre med flere prøver. Ofte kan det f.eks. være tegn på at det finnes noe normal utflod fra skjeden som har blandet seg med urin. Det kan bety at du ikke har rengjort området rundt urinrørs-åpningen når du tok urinprøven. Ofte blir det nødvendig med en ny urinprøve tatt på rett måte. Morgenurin og god rengjøring av skjede/urinrørs-åpning og tisse litt i do før du tisser i et sterilt glass. Da blir det en riktig prøve!

Med vennlig hilsen

Jordmor Ågot

Skrevet

Takk for mange svar..

Har ikke urinveisinfeksjon (skal vist gjøre vondt har jeg hørt). Er alltid nøye med å vaske meg og ikke slippe de første dråpene i test glasset.

Urinprøvene har ikke vært sendt inn til lab tidligere, men denne gangen gjorde legen det (L4). Satser på at de er ganske kjappe på lab.

Tror jeg har ok / lavt blodtrykk 112/80, og har godt med ødem, og vekten tror jeg er normal ..

Skrevet

UVI kan gjøre vondt, men jeg kjente d ikke da jeg hadde det en gang...Skumle UVI:-P

Skrevet

Så det er mulig jeg har uv uten å vite det.. satser på at jeg har meget høy smerteterskel også da.. kommer godt med under fødselen :o)

Skrevet

Veldig enkelt sagt er leukocytter hvite blodlegemer ( i motsetning til våre røde blodlegemer som bærer med seg bl.a. hemoglobin og gir blodet vårt dets røde farge og gir oss blodprosenten ) og er en stor del av vårt immunforsvar. Det forkortes Lkc, men noen forkorter det også ned til bare L.

Skrevet

Leukocytter og protein måles i urin, og på stixen betegnes svarene fra negativt til +5 som er det meste. Det vil si at du har ganske mye utslag på leukocytter som kan komme av utflod eller uvi. Sannsynligvis er den sendt inn til dyrkning, og du ville hørt fra legen din dersom det hadde vært oppvekst og du trengte antibiotika. Det betyr altså ikke at du har urinveisinfeksjon, og tror dessverre heller ikke at det har noe med smerteterskelen å gjøre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...