Gå til innhold

Ferie og sykemelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært sykemeldt i tre og en halv måned pga. kvalme og svimmelhet. Jeg er fortsatt kvalm og kaster opp, men har begynt å jobbe 50 prosent. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne få sykemleding frem til ferien. Men ikke i ferien. Så kunne jeg evnt. få ny sykemeldig etter ferien. Syntes dette var litt rart, eller er det jeg som er urimelig? Kjipt å være dårlig i ferien. Håper det snart gir seg. Syntes det er tungt psykisk også når en aldri kommer ovenpå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig kan du være sykemeldt i ferien din. Du har rett på å få noe av ferien tilgode hvis du er sykemeldt i ferien. Du kan ikke noe for at du er syk i svangerskapet. Det blir jo ikke mye til ferie hvis du er i dårlig form.

Jeg skjønner deg godt at det er tungt psykisk å være dårlig hele tiden. Synes ordentlig synd på deg. Ta en ny prat med legen din.

Skrevet

Høres rart ut ja - deler av ferien blir jo "ødelagt" pga tilstanden din.

Jeg var selv dårlig noen dager i sommerferien min pga graviditet - og da sa legen at selvsagt fikk jeg sykemelding for disse dagene slik at jeg kunne ta igjen den tapte tiden senere. Heller ikke arbeidsgiver sa noe til dette, tror det var ganske så akseptert. Så da tok jeg heller ut disse feriedagene senere på høsten.

Skrevet

Ble 100 % sykemeldt fra 4.juni, hadde ferie uken etter da vi var i utlandet. Krysset av for ferie på sykemeldingen pga utenlandsopphold (kan søke om å beholde sykepenger under utenlandsopphold men orket ikke det for 1 uke) Ble videre sykemeldt da jeg kom hjem fra ferien, skal nå egentlig ha 2 uker ferie der vi skal være hjemme. Men er fremdeles sykemeldt og både jeg og sjefen er enig at ferien dermed utgår (får ta den senere evt overføre den til neste år). Jeg kan ikke nyte ferieukene slik planene var pga stor smerter/ubehag med hendene mine - har nervene i klemma på begge hendene. Venter og på å få hasteoperasjon - kanskje i løpet av juli.

Så jeg er sykemeldt i ferien min.

Skrevet

Om du er 50% sykemeldt i ferien din, så "mister" du feriedagene - altså lønner det seg å "jobbe" 100% og ta ut full ferie, eller være 100% sykemeldt, for da får man feriedagene tilgode senere. Det er iallefall slik jeg har skjønt det.

Skrevet

hvis man har grader sykemelding i ferien så får man ikke ferien tilgode. man må være 100% sykemeld for å få den igjen.

slik jeg går nå.

Skrevet

Sakset fra arbeidstilsynets sider :

"Arbeidstaker som har vært arbeidsufør i minst 6 virkedager (1 uke) i ferien, kan kreve ny ferie i like mange dager som arbeidsuførheten varte. Et slikt krav må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes så raskt som mulig (“uten ugrunnet opphold”) etter at arbeidet er gjenopptatt.

Retten til ny ferie forutsetter at man var 100% arbeidsufør i perioden. For eksempel 50% sykemelding gir ikke rett til nye feriedager.

Dersom man blir helt arbeidsufør før ferien, kan man kreve at ferien utsettes til senere i året. Kravet om utsettelse må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...