Gå til innhold

oppdragelse.......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når barna vokser opp: Tror du de har det best i et religiøst hjem eller et hedensk hjem?

Hva er best for barna?

.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Religiøst eller hedensk?

Trodde "hedensk" betød "med annen religion enn min". Var f.eks. og så noen graver fra republikk-tiden i Roma. Den (katolske) guiden kalte dette "hedenske graver", men de gamle romere var da vel religiøse, selv om de av naturlige årsaker ikke var katolikker?

Skrevet

Jeg tror barna har det best i et hjem hvor foreldrene forteller at det "virkelig" finnes både tannfe, julenisse, jesusbarn og påskehare. Og hvor foreldrene etterpå innrømmer at "det var bare noe vi sa fordi det er så bra for barna å ha en barnetro". Det viktigste er ikke hva barna tror på, men at de tror på noe overnaturlig.

Skrevet

Så man kan bare velge mellom religisøt og hedensk? Selv er jeg ateist og føler meg ikke akkurat som en hedning, men...

Jeg kommer til å oppdra mine barn som ateister, fordi jeg er det selv og mener det er det beste. Jeg har jo meningene mine og livsførselen min fordi jeg mener det er det rette. Det er jo litt selvmotsigende å f.eks være religiøs og ikke ville at barna skal være det!

Skrevet

Hedensk betyr ikke-jødisk, så det omfatter alle religioner og livssyn som ikke er jødedom...

I moderne tid har hedensk blitt knyttet til det som ikke er kristent, så det er fortsatt like feil å sette religiøst opp mot hedensk.

Når det gjelder oppdragelse vil vel alle si at deres barn har det best med å vokser opp i den troen som foreldrene har, det være seg kristendom, islam, ateisme, ba'hai eller spiritisme.

Jeg er kristen og kommer til å gi barna mine en kristen oppdragelse, for jeg mener at det er det beste for dem.

Skrevet

Tror i alle fall at barna ikke har det bra i et hjem som deler verden inn i kristne eller hedninger...

Det viser en utrolig forakt for trosfrihet og ytringsfrihet, og vitner ikke om inkluderende og medfølende foreldre

Skrevet

Barn har det best med oppegående voksne forbilder som ikke tror på overnaturlige ting som guder, tusser og troll!

• 3 uker senere...
Skrevet

jeg tror at en mellomting er best.. la barna tro på¨det de vil. men jeg kommer absolutt IKKE til å dra de med til kirken bare fordi jeg ble med noen ganger med mine besteforeldre. har ikke veldig mye til overs for kristendommen, og vil ikke prakke det over på mine barn. om de velger å kalle seg kristne når de blir større, får være deres sak.

Skrevet

Jeg tror barna vokser opp og har det bra så lenge de får kjærlighet fra sine foreldre, mat, tak over hodet...at de får respekt og forståelse, at de får vokse og leve i sitt tempo -slik at de en dag vokser opp og blir voksne mennesker som forstår og respekterer andre... Den som tror at barn som vokser opp i et religiøst hjem får det bedre enn de som ikke gjør det må virkelig tenke om igjen... det er ikke religion som gjør oss til gode foreldre...!

Skrevet

Alle velger vel det de mener er det beste for sine barn, og mine vokser opp i et ikke-religiøst hjem. Om du velger å kalle det hedensk, så gjerne for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...