Lotta med novembergutt Skrevet 28. juni 2007 #1 Skrevet 28. juni 2007 Hva gjorde dere da dere fant ut at dere var gravide? Kontaktet dere rådgiver på skolen, eller fant dere ut av alt selv? Det meste står jo på lånekassens sider - samt høyskolens, men føler liksom at jeg aldri blir her sikker på hva jeg har rett på/ikke rett på, lov til/ikke lov til... Er jo masse som skal stemme for at det i det hele tatt skal gå - så skummelt å sjanse på det man har lest seg til selv :\ What to do?
Gjest Skrevet 28. juni 2007 #2 Skrevet 28. juni 2007 hei hei! skal prøve å hjelpe deg så godt jeg kan, har nemlig akkurat vært igjennom det samme:D det første jeg gjorde var å snakke med årskoordinator for vårt kull. Jeg sa jeg kom til å ta permisjon fra 1.mai 2007 selv om jeg har termin 27.september. Jeg utsetter dermed en siste eksamen som jeg melder meg opp til neste vår. Dette gjør jeg i hovedsak for å få fødselstipend fra lånekassen. Jeg søkte så til skolen (Høgskolen i Bergen for min del) om permisjon grunnet svangerskap og la ved en bekreftelse fra legen min om at jeg ikke ville klare å fullføre året samtidig som medstudenter. (var ikke helt sant, men var godt å få litt ekstra tid til siste eksamen også, samt jeg var en del plaget med kvalme og tretthet i vår) Fikk selvsagt innvilget fra skolen. Så har jeg søkt til lånekassen om lån/stipend for neste år. Her har jeg også skrevet et brev og sendt ved kopi av legeerklæring og innvilgelse fra skolen om permisjon. Best å ha alt på det rene for å ikke plutselig å stå uten penger når bebien kommer. Jeg har fått beskjed fra dem om at med en gang barnet er født må jeg sende inn et skjema som heter G. (er på www.lanekassen.no) Dette skjemaet skal eg sende inn med en gang eg har kopi av fødselsattesten til bebeien. Man får da fødselspenger fra lånekassen i 10 mnd som stipend. Sum er litt avhengig av fars inntekt også. Jeg tror jeg får ca 7000kr i mnd Så over jul igjen betaler jeg semesteavgiften, godkjenner studieplanen på studentwebben og melder meg opp til ny eksamen våren 2008. Jeg er da ferdig utdannet til jeg er ferdig i permisjon.' I tillegg til disse 7000kr fra lånekassen så får jeg også foreldrepenger med grunnlag av deltidsjobben min så jeg og samboer skal nok klare oss bra. Hadde jeg ikke jobbet ville jeg fått engangsstønad og om jeg var alene ville jeg også fått overgangsstønad. Dette er det NAV som har ansvaret for . Jeg bestiller time for å snakke med NAV nå i juli fordi det er lettere å få ordentlig svar når man treffer en som jobber med det enn dem på telefonen. Har vært masse frustrasjon for min del om hvordan jeg skulle gå frem så håper jeg hvertfall kan få gi videre min erfaring. Lykke til, bare å spørre om jeg har skrevet noe uforståelig
Gjest Skrevet 28. juni 2007 #3 Skrevet 28. juni 2007 en liten ting til... jeg kan tenke meg at du akkurat har blitt gravid så dvs at du sikkert har termin noen mnd før eksamen til våren(?) så da vil du ikke ha behov for legeerklæring om at du tar permisjon, det var bare fordi jeg tok ut pemisjon mer enn 3 uker før termin...
Lotta med novembergutt Skrevet 28. juni 2007 Forfatter #4 Skrevet 28. juni 2007 Hei du - og tusen takk for svar Har klippet ut og limt inne det du skrev i et word-dokument:) Så har jeg det til senere! Jeg har ikke blitt gravid enda - kun i planleggingsfasen foreløpig. Vi tenkte prøve nå i høst slik at terminen (forhåpentligvis) faller neste sommer, etter eksamenene. Da er jeg egentlig ferdig, men har noen hengefag jeg tenkte bruke perminsjonstiden min på. Så hva jeg lurer på vet jeg egentlig ikke. Er vel dette med om jeg kan melde meg opp til enda ett år ved høyskolen, og om jeg må gå via samordna opptak da. Kommer jo kun til å gjøre det for å få støtte ett år til, altså fødsespenger. Har jo lest flere steder at dette går bra, så regner med at det ordner seg - men fortsatt litt skummelt. Også er det det at jeg MÅ ta 70 stp neste år, for å i det hele tatt ha rett på støtte det året jeg forhåpentigvis går hjemme med baby. Er nemlig forsinket i utdanningen. Og tenk om jeg får et hardt svangerskap med masse plager :\ Men er jo ingen som kan forutsi det nå... Det kommer sikkert til å komme mange spørsmål etterhvert som ting skjer, og da gjelder det å holde tunga rett i munnen og ta en ting av gangen. Er her jeg gjerne skulle "leid inn" en rådgiver fra skolen som fiksa alt for meg, men det greieste er kanskje å undersøke masse på forhånd... Takk igjen:)
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 28. juni 2007 #5 Skrevet 28. juni 2007 en ting som jeg lurer på er: Jeg har termin 27 september :=D og lurer på når jeg må søke skolen om permisjon? Har fått innvilget KS nemlig, men dato er ikke bestemt enda. For snakket med lånekassen og er jo sm du sier 3 uker før en må søke om permisjon hvis ikke må en ha sykemelding. Så jeg bør ta kontakt med skolen sånn i begynnelsen av september/slutten av august???
Gjest Skrevet 28. juni 2007 #6 Skrevet 28. juni 2007 til nathalie81: ja meld deg opp til et nytt fag på høstsemestret og gå direkte i permisjon eller så må du ha en eksamen du kan ta etter permisjonen. For å få penger fra lånekassen må man ha vært "godkjent" eller hva de kaller det for lån/stipend siste 6mnd... love 3: arti at vi har samme dato jeg ville kontaktet skolen og hørt hvem de vil du skal søke til og sende søknad i sommer. Dersom det planlagte KS kommer i september en gang så ville jeg søkt om permisjon fra 1.september .. da vil man uansett få det godkjent ettersom det er så tett opp til fødsel/KS.... du kan også søke lånekassen allerede nå fordi da blir søknaden din behandlet nå og ikke når alle andre søker senere i sommer. da er det et spørsmål i søknaden om du venter barn i løpet av stuidieåret og det gjør du jo:D jeg har forøvrig også hørt slik at man får fødselspenger fra lånekassen selv om man ikke tar eksamen så om du går på et studie du ikke skal ta egentlig så er det allikevel stipend man får og ikke lån.. (tror de ønsker å sette ned fødselalderen hos oss damer om dagen hmmm... håper jeg har gjort det noen lunde forstått er jaggu en labyrint de lager for oss.. utrolig kjekt at jeg kan bidra litt, da føltes ikke all "researchen" så meningsløs:D
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 28. juni 2007 #7 Skrevet 28. juni 2007 tusen takk for info:=) Det er virkelig mye info en skal finne ut av jah! Har søkt på vanlig lån/stipåend til lånekassen, og forsto det slik at 1 utbetaling blir i august også sender jeg inn skjema G når babyen er født sammen med permisjonspapriene.. Skal snakke med skolen:) igjen tusen takk..:=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå