Maddie&prinsen + knøtt på vei Skrevet 28. juni 2007 #1 Skrevet 28. juni 2007 Er det sånn at man bør gå til tannlege minst en gang i svangerskapet?? I tilfelle når i svangerskapet ville dere gjort dette??
sol og varme Skrevet 28. juni 2007 #2 Skrevet 28. juni 2007 jeg har vært en gang og ser ikke grunnen til å gå mer enn kun en gang, fordi de kan ikke ta røntgen -de bare sjekker tennene og så får man satse på at man ikke har noe hull... men skal ta en grundig sjekk rett etter fødselen...
pilutt1 Skrevet 28. juni 2007 #3 Skrevet 28. juni 2007 øhh...kan ikke ta røntgen? Har de begynt med det i år da eller? Tok røntgen sist jeg gikk gravid,fikk en bly-kappe over meg som beskyttet babyen for stråler....
jutu Skrevet 28. juni 2007 #4 Skrevet 28. juni 2007 Snakka med tannlegen min for en uke siden. Han sa at de ikke tar røntgen på gravide, og annbefalte at jeg heller kunne komme på en grundig sjekk en måneds tid etter fødselen!
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 28. juni 2007 #5 Skrevet 28. juni 2007 Har ikke råd til å gå til tannlege i svangerskapet. Min mor e tannlege, så hu får sjekka tenna mine når hu kommer på besøk til oss:)
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2007 #6 Skrevet 28. juni 2007 Man kan ta røntgen under svangerskap, det er svært små stråledoser som ikkje stråler mot fosteret, og i følge Statens Strålevern er det ikke farlig for fosteret. Men en annen ting at for bare for vanlig undersøkelse så er det jo ikke nødvendig å gjøre det akkurat under svangerskapet, så det er mest vanlig å vente til etterpå . Så sant det ikke er tannverk eller andre grunner som gjør at man må ta bilde. Det er ekstra viktig med god hygiene som gravid, da man lettere kan få tannkjøttproblemer. Men dersom alt virker greit og man ikke har vondt noen plass er det like greit å vente til svangerskapet er overstått. Man gjør minst mulig behandling under svangerskap. Hilsen tannlege...
shinee Skrevet 28. juni 2007 #7 Skrevet 28. juni 2007 jeg har litt tannpine i perioder i ei tann,ikke så mye at det plager meg så mye,men jeg orker ikke gå til tannlegen før det blir nødvendig for jeg har blitt skremt av alt dette pratet om tannlegen!har hørt at du verken ska ta bedøvelse eller røntgen,åsså er det heller ikke påvist om fyllinger skader barnet...så jeg venter like gjærne til etter svangerskapet:)
Maddie&prinsen + knøtt på vei Skrevet 28. juni 2007 Forfatter #8 Skrevet 28. juni 2007 Tusen takk for svar, jenter!!! )
Gjest Skrevet 28. juni 2007 #9 Skrevet 28. juni 2007 blir forvirra altså, tannlegen min sa også til meg når jeg var der at man ikke kan ta røngten når man er gravid, og plutselig er det en annen påstått tannlege her inne på debatten som sier det er ok? hmm.. da kommer det vel an på hvem som er tannlegen din da...
linevims Skrevet 29. juni 2007 #10 Skrevet 29. juni 2007 I all verdens rike, hva slags tannlege var dette, en eldre herre? Blykappe over magen brukte de hos skoletannlegene allerede på 1970-tallet. Denne tannlegen burde rapporteres, etter min mening, for enhver gravid pasient må kunne forvente å få trygg og faglig forsvarlig behandling. Var selv til tannlege, tidlig i første svangerskap. Gjett om jeg hadde mange tanker og stor uro pga behandlingen etterpå. Måtte reparere en plombe som falt ut. Etterpå leste jeg i en bok kalt noe slikt som "Sunt svangerskap", og der ble det advart mot risikoen ved utskiftning av amalgam, slik jeg hadde gjort. Men alt gikk bra, har en flott jente på snart fem. Det går nok bra i ditt tilfelle også, men jeg synes du bør snakke med legen og jordmoren din om dette. Om ikke for annet enn å varsle dem om tannlegers ulike synspunkt på dette feltet.
InsertCuddlyNickHere Skrevet 30. juli 2007 #11 Skrevet 30. juli 2007 Statens strålevern har en egen informasjonsside om røntgenstråling der det står mye interessant: http://www.nrpa.no/index.asp?strurl=//applications/system/publish/view/showObject.asp?infoobjectid=1000664 Klipper og limer ting å legge merke til; [qoute] 5. Hva er hensikten med å legge et blyteppe over pasientens mage? Noen påstår at bruk av blyteppe forværrer situasjonen fordi "strålene stenges inne av teppet og slår fram og tilbake"? * Hensikten med blyteppe er først og fremst å skjerme for primær stråling. * Dersom feltet er mer enn 5 cm fra gonadene vil teppet ikke ha noen effekt, fordi dosen til gonadene kommer fra spredt stråling inne fra pasienten selv og ikke utenfra (med en halvverdilagstykkelse i vev på noen cm, så det blir fort veldig lite igjen). * Teppet kan imidlertid ikke øke mengden av spredt stråling heller (refleksjon av røntgenstråling fra bly er minimal), så teppet gjør ingen skade. 6. Er det lurt å skjerme pasientens gonader (eggstokker og testikler) ved for eksempel thorax fotografering? En skjerming av pasientens gonader, ved for eksempel røntgen thorax, vil ikke gi noen praktisk dosereduksjon. Den spredte strålingen som genereres ved eksponeringen, vil i all hovedsak genereres i pasienten selv, og den kan ikke skjermes vekk. I tillegg er gonadene langt fra primærstrålefeltet ved røntgen thorax. Dette bør avdelingen ha en enhetlig holdning til, slik at man unngår at pasienter synes at ”radiografen som tok bildene forrige gangen var flink, fordi jeg fikk blybeskyttelse”. 7. Skal man spørre alle kvinner i fertil alder om mulighet for graviditet uavhengig av hvilket område man skal undersøke, eller bare dersom undersøkelsen omfatter abdomen/bekkenområdet? Ja, man bør spørre i alle tilfeller. Dersom kvinnen er gravid er det viktig å gi informasjon om doser og risiko, slik at hun ikke senere bekymrer seg unødig. Dersom hun er gravid, eller må betraktes som tidlig gravid, gjelder følgende: * For undersøkelser av hode, nakke, tannlegerøntgen, ekstremiteter, røntgen thorax og mammografi, ser vi ikke noen grunn til spesielle forholdsregler fordi stråledosen til foster er neglisjerbar. * Rene utredningsundersøkelser i området abdomen, rygg og bekken bør søkes utsatt til siste halvdel av svangerskapet, hvis det er medisinsk forsvarlig. * For røntgenundersøkelser i området nedre abdomen/bekken av gravide i første trimester må den medisinske indikasjonen avveies spesielt nøye. Alternative undersøkelsesmetoder må vurderes (MR), eller at undersøkelsen tilpasses for om mulig å begrense stråledose til foster mest mulig (få bilder, streng innblending, korte gjennomlysningssekvenser, CT med høy pitch, lavere mAs). Av logiske årsaker må ikke dette flytte fokuset vekk fra hensynet til mors liv og helse, d.v.s. akutte skader og tilstander som må utredes. 12. Hva med skjerming i tannlegerøntgen? Det er små felt i tannlegerøntgen, men deler av primærfeltet kan teoretisk sett gå uskjermet forbi kjeven mot veggen. Vi ser imidlertid liten hensikt med blyforkle i fanget. Hvis en skal skjerme, må det være i form av en thyroideabeskytter. 18. Jeg er gravid og skal til tannrøntgen. Er dette farlig? Ved fotografering av tennene brukes små strålefelt. Strålingen er rettet mot kjeven og mesteparten absorberes i kjevepartiet. Stråledosen til pasientens hud og kjeve er lave, og spredt stråling ned til mageområdet er neglisjerbar. Noen tannleger tilbyr en blyholdig skjerm for beskyttelse av skjoldbruskkjertelen, eller et blygummiforkle over magen. Dette kan en ta i mot for å føle seg helt trygg. Strålevernet anser i alle tilfelle ikke stråledose til foster fra tannrøntgen som noe problem. 23. I hvilke perioder av graviditeten er det farligst å bli bestrålt? Embryo og foster er strålefølsomt under hele svangerskapet og hovedregelen er derfor at man bør unngå direkte røntgeneksponering av buken og bekkenet under denne perioden. Risiko og type skade er imidlertid avhengig av både dosen til foster og stadium i svangerskapet. Generelt sett gjelder at foster er mest strålefølsomt i 1. trimester, mindre strålefølsomt i 2. trimester og minst strålefølsomt i 3. trimester. Dersom bestråling skjer før det befruktede egget har festet seg i livmoren vil en av to ting skje. Dersom bestrålingen har ført til skade på egget vil det ikke feste seg og ender i en tidlig spontanabort (ofte før man vet at man er gravid). Dersom egget fester seg har ikke bestrålingen ført til noen skade og egget vil utvikle seg til et embryo og siden til et foster. Typer av skader på embryo og foster deles hovedsakelig inn i misdannelser, skader på sentralnervesystemet og hjernen samt utvikling av ulike krefttyper, spesielt leukemi. Misdannelser har størst sannsynlighet for å inntreffe under organogenesen (uke 3-11 etter konsepsjon), altså den perioden av svangerskapet da organene dannes. Skader på sentralnervesystemet og hjernen har størst sannsynlighet for å inntreffe når disse er under utvikling (uke 8-25 etter konsepsjon). Risiko for kreftutvikling vil være lik under hele svangerskapet. Risiko for misdannelser og skader på sentralnervesystemet og hjernen er minimal i forbindelse med vanlige røntgenundersøkelser, da det kreves en viss terskeldose (over 100 mGy) før skadene inntreffer. Dosen fra de fleste røntgenundersøkelser ligger godt under denne terskeldosen. Kun veldig omfattende CT undersøkelser av buken og bekken samt kompliserte intervensjonsprosedyrer kan normalt nærme seg disse terskeldosene. På den annen side eksisterer det ingen slik terskeldose når det gjelder utvikling av kreft. Risiko for kreftutvikling er antatt å være lik som for barn generelt og er lik gjennom hele svangerskapet. Dersom det skulle skje en utilsiktet bestråling av foster mener Strålevernet at det ikke er noen indikasjon for provosert abort dersom dosen til foster ligger under 100 mGy. Her er i tillegg eget skriv om røntgen og graviditet: http://www.nrpa.no/archive/Internett/Publikasjoner/Straleverninfo/2005/StralevernInfo_15_2005.pdf Det jeg legger merke til er at blyforkle kun tar vekk primærstrålingen - annen stråling virker det som til dels blir reflektert fra røntgenutsatte bein og organer ut i kroppen uten at en har mulighet for å stoppe det. I tillegg er det sjanse for at primærstråler reflekteres i veggene i rommet og at en dermed blir utsatt for strålingen likevel. Blyforkleet kan det mao se ut til at er en noe falsk sikkerhet. Legg merke til at risikoen for misdannelser fra stråling er høyere jo tidligere en er i svangerskapet. De sier alt dette, men samtidig fraråder de ikke tannlegerøntgen for gravide - strålingsdosen er "neglisjerbar". Om en har lest noe om statistikk vet en imidlertid at "neglisjerbar" ikke er lik "0% sjanse for at strålingen skader fosteret". Det betyr kan hende at sjansen er mindre enn 1%. Vi utsetter sikker fosteret for farligere ting i løpet av svangerskapet, men personlig syns jeg ikke det er verd risikoen. Jeg kommer til å be om å slippe røntgen når jeg drar til tannlegen neste uke. Etter litt søk på nettet virker det for øvrig som om danske tannleger fraråder røntgen til gravide. I norge kan det virke som om tannlegene ikke er enige om hvor neglisjerbart det er med "neglisjerbar risiko"?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå