1 gull 07,1 gull 2010. Skrevet 28. juni 2007 #1 Skrevet 28. juni 2007 begynte litt med rotfylling idag..dro ut nerven..au;-(skal tilbake igjen å gjøre resten å sa da at jeg måtte ta bilde..da mener de vell røntgen og det??
fairy Skrevet 28. juni 2007 #2 Skrevet 28. juni 2007 Vil tro de mener røntgen da. Så hvis du er gravid er det lurt å si i fra om det.
1 gull 07,1 gull 2010. Skrevet 28. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 28. juni 2007 ja,jeg sa idag at jeg var gravid..er 18 uker..får si til de at jeg ikke kan ta røntgen
kidos! Skrevet 28. juni 2007 #4 Skrevet 28. juni 2007 Heisann. Jeg er tannlege, og det er en gammel misforståelse at man ikke kan ta rtg når man er gravid. Det er veldig lite stråling det er snakk om, og da kun mot hode/hals, som er langt unna magen.Du får faktisk mye mere stråling av en vanlig flytur, uansett hvor kort den er. Hvis du føler deg ukomfortabel med kun den lille halskragen kan du be om en stor blyfrakk som dekker hele deg. Det er nermest umulig å rotfylle på skikkelig vis uten rtg. Hvis du googler "statens strålevern" kan du lese mere om graviditet og rtg inne på deres side. Sikkert litt mere betryggende å lese om det der og ikke ta en fremmeds ord.
kidos! Skrevet 28. juni 2007 #5 Skrevet 28. juni 2007 Hvis du går inn på radiologi i venstremargen, så finner du noen valg. Nederst i den ene artikkelen finner du en link videre til en artikkel som heter svangerskap og stråling eller noe slikt. Det er denne artikkelen de fleste tannleger forholder seg til. Kan være litt mye fagspråk der, men hovedessensen er at tannlegertg er helt ufarlig. Det er mange tannleger og da spessiellt av den eldre garde som fortsatt ikke tar rtg. Før i tiden var det mere rtg i apparatene ( disse er ikke lovlig lengere), eller så gidder man bare ikke ta diskusjonen med en gravid og hormonell dame. Det er til syvende og sist hun som bestemmer, men da journalfører man ofte at hun ikke vil ta rtg på tross av faglig råd om å gjøre dette, og selv må ta ansvaret for det dette måtte gjøre med kvaltieten på behandlingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå