Gå til innhold

Virker som veldig mange med babyer i seteleie tar keisersnitt?? Eller?


fellesferiebarn & novemberbarn

Anbefalte innlegg

Mitt lille nurk ligger også i seteleie, og jeg skal inn på sykehuset på mandag for ta røntgen av bekkenet og vurdere keisersnitt eller setefødsel om han ikke snur seg. Men det virker som om veldig få her inne har setefødsel? Eller tar jeg feil? Er det høyere risiko med setefødsel enn keisersnitt?

 

Og en annen ting; om det skulle bli at legen sier at jeg må ta keisersnitt; hvor lenge før termin er det vanlig at man gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg hååååpte virkelig på KS siden snuppå ligge i seteleie, men eg må føde vaginalt siden eg e fleirgongsfødande....

 

Det er vel ca 10-15 dagar før termin de tar ks trur eg.. komme sikkert litt an på nårtid de merker seteleie også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal føde i setet.

Termin 17/7-07

Vet ikke om det er få som velger d for tiden,men ble anbefalt å gjøre d av legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha KS 12 dager før termin. Vurderte å forsøke setefødsel, men det er litt usikkert hvordan tilstanden til babyen er når den skal ut. Veldig lite bevegelse for tiden, den har det fryktelig trangt pga todelt livmor. Legen lot meg velge helt selv, og hadde absolutt ingen argumenter å gi meg for å forsøke setefødsel. Så da føler jeg at jeg har gjort det riktige valget. Hører jo veldig mange gode fødselshistorier fra de som har hatt setefødsel også, så jeg tror vel at det også oftest går helt fint! Litt større risiko er det jo ved seteleie uansett hvilken løsning man velger. KS er jo normalt ikke det beste for barnet hvis det ellers er friskt? Vanskelig tema synes jeg.

 

Jeg tror det varierer litt hvor lang tid i forveien de setter opp KS, på Riksen hvor jeg skal er det vanlig med 6-10 dager før tror jeg. Meg tar de litt tidligere nettopp fordi det er trangt og lite liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes det er et vanskelig tema jeg også, vanskelig å vite hva som er best. Jeg får bare vente til mandag og høre hva legen sier, kanskje jeg ikke får noen valgmuligheter engang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man får velge, så tror jeg det er viktig å kjenne på sin egen magefølelse jeg. Den avgjørelsen man tar skal man være fortrolig med.

 

Kanskje det vil føles som en liten "nedtur" hvis det blir KS, men tanken på det også tror jeg vil modnes hos de fleste. Selv syntes jeg det var litt trist sist (hadde Ks med nr. 1 også, av samme grunn som nå). Men når det fikk sunket litt var jeg fortrolig med det, og etterpå var jeg sikker på at jeg hadde valgt rett. Derfor var valget lett denne gangen når situasjonen var nøyaktig den samme som sist. Hadde vært fint å få oppleve en vaginal fødsel, men tross alt tenker man jo på hva som er best for barnet og hva som gir minst risiko. Legene på Riksen har aldri forsøkt å overtale meg til verken det ene eller andre, de anbefaler ingen ting. Lot meg velge helt selv. Men da jeg valgte KS hadde de absolutt ingen innvendinger, så som sagt tror jeg dette var det riktige for meg.

 

Så jeg bare går og gleder meg til fredag jeg nå. Tenk da skal jeg endelig få se nurket. Rar følelse det, å ha en bestemt dato! Èn uke igjen i dag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg fekk iallefall ikkje velge.

Hadde veldig lyst på KS, iallefall ikkje setefødsel. Men eg tør ikkje å prøve å vende, så derfor måtte eg bare la ting gå sin gang..

 

Hadde eg fått velge heilt sjøl, så hadde det ikkje vore tvil om at eg hadde valgt ks nei.. Men eg fekk ikkje velge...

 

jaja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en ekstra ul på tirsdag ble det konstantert at jenta vår ligger i seteleie, ble litt paff.....ho har ligget med hodet ned veldig lenge. Derfor blir det enda en ny ul førstkommende tirsdag, for å se om ho kan ha snud seg da (har ikke særlig stor tro på det, i grunn...men vi får se..). Om så er, at ho ikke har snudd seg selv, vil det visstnok bli gjort forsøk på å snu henne fra utsiden. Om ikke det fører til vellykket resultat, vil jeg gjøre alt for å stå på mitt og kreve ks. Orker ikke tanken på setefødsel, eller gå i usikkerthet mtp leie fram til fødsel starter på naturlig vis. Hatt nok belastninger og plager i svangerskapet som det har vært, om jeg ikke skal uroe meg unødvendig for dette også. Tvi tvi. Håper resultatet og løsningen er noe jeg kan være komfortabel med. Både lege og jm jeg går til sier rett ut at ingen kan tvinge en til setefødsel, selv ikke om bekkenet skulle være bredt nok. Får håpe og tro det stemmer.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg meine også å tru at det er slik at de ikkje tvinger førstegongsfødande til å ha setefødsel sjøl om bekkenet er bredt nok, så bare kryss fingrane for det, så kommer du nok til å få det som du vil om det skulle vise seg at hu ikkje har snudd seg til tirsdag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha ks på mandag pga seteleie og for trange mål. Mitt inntrykk er at veldig mange har for trangt bekken for setefødsel, og dermed ender opp med ks. Grensen gikk visst på 32, og jeg var 30. Dermed ble jeg oppfordret til ks, selv om jeg faktsik hadde begynt å vende meg til tanken på å føde vaginalt dersom målene tillot det. Nå er jeg fortrolig med at det blir ks, men synes det er litt trist at min første fødselsopplevelse skal være en operasjon.

 

Men taswe- at du ikke vil prøve å snu?! Jeg prøvde det på onsdag, og det var ikke noe særlig behagelig, men heller ikke direkte vondt. Vet du tenker mest på barnet, men det føltes veldig trygt pga ctg både før og etter samt ul underveis. Lykke til uansett:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten ja, i Stavanger tar de ks ca en uke før termin om alt ser ok ut! Tror det er litt forskjellig fra sykehus til sykehus, men det var visst forskning som viste at det ikke var så mye problemer med lungene for de barna som ble forløst med ks en uke før som de som var tatt to-tre uker før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beibiboom

 

Eg veit også at dei tar ctg både før og etter snuing, samt ultralyd, men eg tar bare ikkje sjansen på å reise derifra om hu skulle snu seg tilbake. Vett ikkje kor navlestrengen ender då, eller om andre ting skjer, og då får eg heller ta det som det kommer og satse på at hu har snudd seg til eg skal på sjukehuset i neste veke.

Dersom hu fremdeles ligge i seteleie, men har festa seg og eg er moden, så setter de meg antageligvis i gong på onsdagen. Men det får eg vite då..

 

Men, kor kjenner du best at hu hikker? Etter tirsdagen så trur eg muligens hu har snudd seg, for nå kjenner eg hikkingen langt nede attmed hoftebeinet.. Og før meiner eg på at eg kjente det best oppe under ribbeinet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...