Hera83 Skrevet 28. juni 2007 #1 Skrevet 28. juni 2007 Hvordan gjør dere det med fellesutgifter? Har dere en felleskonto hvor begge setter inn penger? Hvordan er fordelingen deres da? Prosentvis etter hvor mye dere tjener eller en fast sum for begge? Hva med lån som samboeren deres hadde før, f.eks. huslån og billån? Forandrer dere lånet slik at navnet ditt også står der? Eller har dere samboerkontrakt hvor alt slikt er oppklart? Mange spørsmål, men håper noen kan svare på dem! På forhånd, tusen takk!
Gjest Skrevet 28. juni 2007 #2 Skrevet 28. juni 2007 vi har en felleskonto og en sparekonto (banken krevde det når vi tok opp lån til huset). her går alt i en bøtte. det har vi praktisert siden vi flyttet ilag. har man familie så har man felles inntekt og utgift fant vi ut.
veslamøy Skrevet 28. juni 2007 #3 Skrevet 28. juni 2007 vi har en felleskonto som vi betaler inn på hver månes. Vi betaler inn like mye hver, selv om han tjener mer enn meg. Vi har ikke lån fra før av verken han eller jeg, men hadde vi hatt det ville ikke jeg betalt for det han eventuelt skulle hatt. Samboerkontrakt har vi skulle skrevet for lenge siden, men ser ikke ut til at det blir noe av det.
Birthen Skrevet 28. juni 2007 #4 Skrevet 28. juni 2007 Jeg bor med en jurist, så vi har samboerkontrakt.... Og det er bra, for hvis jeg skulle inn på boliglånet, så måtte vi betalt ny dokumentavgift, og det er mange mange tusen kroner. Men avtalen er ok, da er jeg sikret det samme som ham for huset hvis vi skulle gå fra hverandre. Trist tanke, men man kan jo aldri vite dessverre. Han tjener mye mer enn meg, så vi betaler inn på regningskonto i forhold til hva vi tjener. Synes det funker fint og er rettferdig. Jeg liker å ha en egen konto slik at jeg kan handle meg noe uten å måtte forklare for den andre hele tiden. Litt privatliv er fint selv om man elsker hverandre.. :-)
Chunky81 Skrevet 29. juni 2007 #5 Skrevet 29. juni 2007 Vi har felles rekning og spare konto, og hver vår lønnskoto. Tjener omtrent det samme, så vi setter inn samme beløp. Har ikke skrevet samboer kontrakt ennå, men bør vel gjøre det snart. Skal gifte oss om 1-2 år, men tenker å skrive kontrakt før den tid, bare for å være på sikre siden. Alt står per i dag på mitt navn (lånet står på begge sitt), og prøver bevist å fordele hvem de ulike kjøpene står på, slik at vi står likestilt om det skulle gå gale.
Gjest Skrevet 29. juni 2007 #6 Skrevet 29. juni 2007 vi får lønn samme dag..så jeg betaler huslånn og regninger så da går hans lønn på mat og andre ting...enkelt og greitt..
lille tre Skrevet 29. juni 2007 #7 Skrevet 29. juni 2007 Tjener tilnærmet likt og har bare felles lån ( utenom studielån). Deler alle utgifter som er felles 50% via listeføring av utgifter ( istedet for konto og kort). Gjelder mat, hus,bil,barn, ferie osv Har egne lønnskontoer, sparekontoer, fond osv. Som vi disponerer fritt uten at den andre har innsyn, jeg kan shoppe klær uten at han ser det :-) Og han kan gå så mye på fotballkamp han bare vill. Har både samboerkontrakt og testament, i tilfelle rottefelle. Dette hadde vi også før vi fikk barn. Lykke til med orden i boet :-)
Gjest Skrevet 29. juni 2007 #8 Skrevet 29. juni 2007 Jeg pleier å si at han tjener og jeg bruker.. ;-) Neida.. fra spøk til alvor... Vi fikk felles økonomi da vi kjøpte vår første leilighet, ca 1/2 år etter vi ble sammen. Jeg har alltid tjent mindre enn han, og hadde ikke klart å dele alle utgiftene 50/50. Derfor går alt inn på en felles konto, så bruker vi det på det som skal betales. Vi hadde ingen private lån på hus/bil, jeg hadde et lite forbrukslån da vi ble sammen, dette innlemmet vi i leilighets-lånet, der vi begge står ansvarlige for gjelden. Nå har vi vært samboere i 8 år (uten samboerkontrakt.. uff) og vi har nå et system der all lønn/barnetrygd osv kommer inn på felles konto. Der har vi hvert vårt visakort som vi bruker i det daglige. Jeg har "ansvar" for å betale regninger som kommer hver måned, sette av penger til regninger som kommer sjelden (f.eks årsavgift, nrk lisens, kommunale avgifter osv), og ordner slike ting. Det som er igjen hver måned sparer vi litt av og bruker resten.. I det store og hele så har nok jeg et høyere privat forbruk enn han, jeg bruker mye mer penger på klær, jeg driver med scrapbooking, lager perlesmykker.. og handler dill og dall til huset og oss... Han sier alltid at så lenge jeg ikke bruker mer enn at vi klarer oss er det ingen problem... Er utrolig glad for at han er sånn, jeg hadde ikke hatt mulighet for å bidra like mye økonomisk som det han gjør, særlig siden jeg i perioder kun har jobbet ned i 50% stilling. Men da prøver jeg selvfølgelig å ikke klage over oppvask og husvask, legging av jentungen hver kveld, osv osv...men jeg tar ansvar for slike ting, når han er på jobb, jobber overtid og er ute og reiser med jobben. Så vi gjør hvert vårt arbeid, bare at mitt ikke alltid er lønnet i form av kroner og øre.... ;-)
Bolla&mikrogutten:) Skrevet 29. juni 2007 #9 Skrevet 29. juni 2007 Vi har hatt en veldig avslappet ordning med det økonomiske i våre to år med samboerskap:) Lånet på leiligheten har vi i hvert vårt navn, og det er 50/50, billånet derimot står kun på han. Nå er det slik at han er i fulltidsjobb og tjener relativt godt, mens jeg er student, så han betaler flere utgifter enn meg, dette blir særlig nå som vi skal bli en liten familie, da er det greit ha felles økonomi. Den som tjener mest, kan også betale mest:) Samboerkontrakten er enda ikke ordnet, men det er mest på grunn av treghet fra vår side, slik at den skal ordnes før lille nurket kommer til:)
pippi lotte Skrevet 29. juni 2007 #10 Skrevet 29. juni 2007 Vi har en ganske gammeldags holdning til økonomi, han tjener og betaler mens jeg bidrar når jeg kan. Hus og lån står i begges navn, men bare han betaler. Felles og sine regninger betaler han og jeg betaler mine. Funker bra så lenge jeg ikke bruker mer enn hva som går inn, han er grei sånn. Men forhåpenligvis når barna er større og jeg kan jobbe mer så kan jeg bidra til felles kassen.
kaur *har født!* Skrevet 29. juni 2007 #11 Skrevet 29. juni 2007 Her går alt i samme pott. Vi har ingen ordning på hvem som betaler hva, men fordeler regningene slik at vi har sånn omtrent likt igjen til forbruk med tanke på at det er jeg som står for kleskjøp til hele familien - innkludert mannen min, så står det som regel mer på min konto enn hans. Ellers sparer vi hver våre fond og har hver vår sparekonto og vi har våre veldedige formål som det blir overført penger til hver mnd. Sparekonto og fond er til eget forbruk, men dersom det skulle bli krise av ett eller annet slag, så ville vi tatt av det. Når det gjelder hus, så er det jeg som er hjemmelshaver og vi har akkurat overført lånet på meg. Det sto på han i ett par år. Jeg hadde eiendom før vi giftet oss, men dersom vi skulle gå fra hverandre, vil han nok kunne regne med å få det han har vært med å betale på og verdiøkning mens vi har vært gift. Jeg regner med en del forskudd på arv snart (moder'n vil ordne ting mens hun ennå lever) og når moren min går bort vil det nok bli litt da også. Dette vil gå inn i bolig som MIN del. Mannen min vil nok også arve en del, men han har en bror som er psykisk syk som han vil sikre fremtida til, slik at arven vil bli øremerket broren slik at han har ett sted å bo og mat på bordet.
jentebabymom Skrevet 29. juni 2007 #12 Skrevet 29. juni 2007 han betaler mere en meg...tjener 3 ganger mere enn meg.vi er forarnøyde begge to.vi sliter ikke, å diskuterer heller ikke økonomien så mye.har vi hus og bil og det vi trenhger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå