Gå til innhold

Når sykemeldes 100%....??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i butikk og det blir mye stå`ing og gå`ing i løpet av dagen, og merker nå at jeg synes det er slitsomt. Får veldig vondt i bena, kjennes ut som to store klumper(mulig de ser ut som det også..hehe) Er 50% sykemeldt(pga ryggen), så jeg har jo ikke de lengste dagene men det er tungt allikevel.

Men så føler jeg liksom at det er for tidlig å bli 100% sykemeldt og vet ikke helt hvordan jeg skal spørre legen om det...Føler meg litt dum hvis jeg spør om det...hvis dere skjønner hva jeg mener..??

Noen som har det litt på samme måte? Og når ble dere fullt sykemeldt?

Takker for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare dytter litt...

Skrevet

Om du føler du ikke greier å jobbe mere så skal du høre på kroppen din:)

Skrevet

Arbeidsgiveren skal jo tilrettelegge for deg. Kanskje du må få en stol å sitte i på jobb f.eks. Dersom arb.giver ikke kan tilrettelegge skal du ha svangerskapspenger. Du er jo egentlig ikke for syk til å jobbe, men du klarer ikke den jobben du har.

Snakk med legen din om dette. Si at du plages og spør hva han/hun anbefaler...

Skrevet

Hvis du synes det blir mye å være hjemme hele tiden fra nå kan du jo be om sykemelding på f.eks 60 prosent da (jobbe 2 dager i uken) eller 80 prosent (1 dag i uken) Da får du fortsatt følelsen av at du gjør noe, samtidig som du ikke sliter deg ut. Selv er jeg 31 uker og er sykemeldt 60 prosent. Det funker helt fint, får da får jeg hvilt meg godt og hentet meg inn mellom hver gang jeg jobber.

Skrevet

Jeg vil også anbefale deg å minske arbeidstid gradvis, ellers kan tiden som er igjen til fødsel bli veldig lang.. :) Svangerskapspenger, som ble nevnt lenger oppe, blir bare gitt dersom det er fare for barnets helse, og i dette tilfellet er det jo du som har problemer pga bein og rygg. Prøv å få tilrettelagt jobben med å variere mellom stående og sittende arbeid dersom mulig, og kanskje kan arbeidsgiver støtte deg med penger til et par støttestrømper? Dette gjør iallfall arbeidsplassen min. Disse hjelper godt mot hevelse, men det er dessverre ikke alltid like godt å gå med om sommeren. Et godt argument for å få de er at en fraværsdag koster arbeidsgiver omtrent 2500 kr for egenmelding eller første 16 dager sykemelding, mens støttestrømpene koster 200. Så det tjener de fort inn igjen! :)

Lykke til videre!

Skrevet

Har blitt forklart at man får svangerskapspenger om ikke arbeidsgiver kan tilrettelegge arbeidet for deg, eller arbeidet er farlig.

Kunne fått svangerskapspenger for bekkenløsningsplager, men pga. en annen diagnose som ikke var svangerskapsrelatert, måtte jeg ha vanlig sykemelding.

Synes ikke du skal presse deg i jobb, når du allerede nå har problemer med å jobbe 50%. Man trenger også mye krefter til tiden etter fødsel, det er det mange som ikke er klar over. Vet ikke hvor lang tid du har igjen før permisjon, men den tiden går fort. Har selv vært 100% sykemeldt nesten halve svangerskapet, og det har gått fort.

Skrevet

Angående hvor mye en sykedag koster arbeidgiver: arb.giver er fritatt for arbeidgiverperioden når den ansatte er gravid. Da blir sykepengene betalt av trygda fra dag en.

Skrevet

Hm, på en måte er det jo bra at arbeidsgiver får sykepenger umiddelbart. Dermed er i alle falll ikke det en grunn til å være skeptisk til å ansette kvinner i fertil alder, der er mange nok som er det uansett! Men dumt arbeidgivere ikke har mer trykk på seg til å tilrettelegge.

Kan man ikke jobbe pga graviditeten må man la være, om det betyr tilrettelegging eller sykmelding. Viktigst er egen og barnets helse, uansett. Men helt enig med annen innlegger om at det heller ikke er riktig å melde seg av hvis man har kapasitet. For at hjulene skal gå rundt, må vi jobbe. Dessuten er det jo ganske destruktivt bare å gå rundt og tenke på forestående fødsel i lange tider, vel?

selv har jeg siste dag på jobb i morgen- jobbet helt uten sykmelding til termin takket være litt fleksibel arbeidsgiver. Veldig glad for å slutte nå, da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...