Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Hvordan fordeler dere utgifter og inntekter i deres forhold? Vi har noen problemer med å finne en god løsning. Jeg tjener 100.000,- mer enn han, og må derfor betale en større andel av utgiftene - slik har vi like mye å rutte med. Vi er ikke gift, og har bare vært samboere i 1år. Jeg har et særkullsbarn, samt en opparbeidet formue på ca. 1.000.000,-

Vi har nå solgt min leilighet og vi har kjøpt en felles. Egenkapitalen kommer fra meg, men vi skal eie leiligheten 50-50 - er dette lurt?

Noen dyktige økonomer her????

Usikker!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke noen økonomiekspert!! Hjemme hos oss er det omvendt jeg har ikke bringt noe inn i forholdet og tjener ca 200tusen mindre enn mannen min. Nå er vi gift vi da, og han betaler de store regningene. Vi har nettop kjøpt hus og ettersom vi er gift og ikke har noe særskilt avtale utover det, måtte vi delt hvis vi hadde gått ifra hverandre, (håper nå ikke det skjer da;)) Hvis vi ikke hadde vært gift ville jeg at det som han bringte inn i forholdet, skulle han få beholdt, som bilen sin og formuen sin. Men det som vi nå stifter sammen ville jeg delt.

Dere må vel ha en kontrakt hvor du har formuen din som du har opparbeidet på forhånd helt for deg. Når det gjelder egenkapitalen vet jeg ikke hvor mye du har betalt der, men det er vel også lurt å sette det beløpet i kontrakten, at hvis det sko skjære seg så må han betale deg egenkapitalen i tillegg til evt kjøpesum... Vet ei venninne av meg ordnet noe sånn hos en advokat, vet jo aldri hva som skjer i framtiden. Ellers går det jo fint å eie leiligheten 50-50, må jo nesten det hvis dere skal starte livet videre....jeg vet ikke...samboere 1år er jo ikke så lenge men jeg var faktisk gift etter 1år og har nå vært gift i 6 så det kan gå bra;)

Skrevet

Skal dere kjøpe leiligheten sammen og eie halvparten hver, men du skal spytte inn egenkapitalen?? Nei, nei, nei!!! Skriv samboerkontrakt (dere har jo felles gjeld), hvor det kommer fram at du eier en større del enn han, siden du har egenkapital. Hvordan dette gjøres fordelingsmessig, det aner jeg ikke, men bruk en rådgiver eller jurist til dette/ eller snakk med rådgiveren i banken sånn at det blir rett.

Du kan bli sittende med skjegget fullt av postkasse dersom dere skiller lag, og det er du ikke interessert i vil jeg tro...

Skrevet

Hei!

Du må definitivt skrive en kontrakt hvor du får spesifisert hvor mye egenkapital du går inn med. Da er du sikret denne ved et eventuelt brudd. Jeg ville kostet på meg en time hos en advokat jeg slik at dette blir riktig!

Lykke til!

Skrevet

Dere bør helt klart skrive en kontrakt som forteller hva hver enkelt av dere tok med inn i samboerskapet og hva dere eventuelt skal ta med ut igjen. Dette gjøres hos en advokat og tar vistnok 1-2 timer.

Vi er gift uten særeie.

Mannen min tjener mer enn meg og han hadde egenkapital da vi kjøpte sammen. Selv om vi er gift uten særeie vil han ta ed seg mye mer enn meg ut dersom vi blir skilt. Selger vi leiligheten får han verdistigningen på det han hadde oppspart + det han har tjent mer enn meg i lønn. Vi skal derfor skrive en kontrakt som sier han skal få med seg nøuaktig den samme summen ut som han hadde med seg inn. Det han har tjent mer enn meg mens vi er gift skal deles på to.

Nå er vi et team og da skal det ikke gjøre noen forskjell hvem som tjener hvor mye.

Skrevet

Det følger også av reglene i ekteskapsloven at det en tar med seg inn i et ekteskap, kan en forlods ta ut igjen, samt verdistigning av det ;-) Så det er bare å kunne dokumentere det. Alikevel alltid lurt med samboerkontrakt.

Vi er gift, men jeg synest vi har en rimelig fordeling av inntekter/utgifter. Min mann tjener ca. 200 000,- mer en meg i året. Vi har felleskonto som dekker felles utgifter, og en prosentvis del av lønnen går til felles forbruk. Min mann har likevel mer å rutte med hver måned, siden han tjener mer, men han dekker også stort sett større utgifter utenom det vanlige. Stort sett det meste av inntektene våre går i det store "felles hullet", men det er ok å ha en god prosentvis andel av lønn å disponere som en vil.

Skrevet

Er i nøyaktig samme situasjon som deg (bortsett fra at vi har rukket å gifte oss på dette året). Vi holder på å selge min leilighet, over egenkapitalen skal brukes til ny bolig. Vi kommer til å tinglyse en ektepakt der egenkapitalen er mitt særeie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...