Gå til innhold

holder på å bli sprø!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger sovetips!

Fikser ikke dette stort lenger...

Gutten vår på 3 mnd har vært en engel med soving fra dag 1 men nå tror jeg han skal ta igjen for tapt tid...vi har hatt fast mønster en lang tid med at han legges i 19-tiden, får en flaske kl 23 og så sover han til 5-6 tiden og etter litt mat noen timer til. For en uke side var han så utslitt og overtrøtt en kveld at jeg så meg nødt til å legge han kl 1830 og han sovnet momentant etter bare litt mat. Vekket ham kl 23 og ga ham mer mat. Så plutselig våknet han kl 3 og igjen kl 6, jeg trodde dette var fordi han hadde blitt lagt litt tidlig...men neida siden da har dette blitt det nye mønsteret. Har veldig lite å gå på etter en lang periode med eneansvar for ham og fysiske plager så merker dette takler jeg bare ikke. Nå våkner han altså kl 3 og når han våkner igjen kl 6 så er han klar for ny dag. Det er IKKE mor! Etter 1 uke slik føler jeg meg helt ute. Kl 3 har jeg prøvd med smokk/kos men han skriker etter mat. Han er altså flaskebarn.

Noen tips til hvordan vi kan få bort kl 3 matingen???

Han er nå oppe i 8 måltider om dagen, det skal vel egentlig være 5-6 når han er tre måneder?

Takknemlig for alle tips!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er sikkrert ikke det du vil høre - men jeg synes du må regne med at en 3 mnd gammel baby trenget ett nattmåltid - og klokka 06 er faktisk å regne som morgen.

Hva med å slutte å vekke ham klokka 23 for mat og se om han da kanskje sover helt til tre før han må få mat? Dersom du legger deg tidlig nok burde det være overkommelig å stå opp en gang om natta?

Min som nå er 8 mnd spiste to ganger om natta til han var 6 mnd, og det regnet jeg som veldig normalt. Vi sluttet ikke med nattmåltider før vi var godt i gang med fast føde.

Skrevet

Vekk ikke ungen din for å gi han mat om han ikke lider av undervekt og du har fått beskjed om dette av hs. Min sønn er snart 10 mnd og har i lange perioder våknet 5 og 6 og nektet å sove lenger. Beklager å måtte si det, men jeg tror du bare må legge deg tidligere og sove når han sover for det er fryktelig vanskelig å gjøre noe med det, er min erfaring. Prøv evt med tettere mating om dagen, så kanskje han ikke trenger den kl 3.... Er jo litt tidlig med nattavvening enda! Kanskje hs kan hjelpe?

Skrevet

Bare et spm, som kanskje går litt bort fra temaet.. hvorfor driver alle å legger barna sine (altså så små som d er snakk om her) i 6-7tiden?? Ikke noe stygt ment, men er jo vanlig å begynne med det når de er eldre det.Virker bare som at det er nå den siste perioden at det har blitt "in" å legge de små når 1 1/2-2åringer pleier å legge seg. Er jo ikke rart at det er så få som ikke sover natta igjennom.

Jenta mi får siste måltidet sitt kl 9 og da sover ho til 7-8 dagen etter. Ho sov natta gjennom fra ho var 5uker og gjør d fortsatt ennå..

Her velger jeg å være anonym, siden det er så mange som sikkert kommer til å reagere på det!

Skrevet

For oss så fungerer det best å legge sent, anonym, og det kommer jeg til å fortsette med helt til det er nødvendig å endre på det. Jeg liker ikke å stå opp tidlig, og hvis jeg legger Nikolai kl 7 så er han klar for å våkne kl. 4 eller 5. Så jeg legger han når vi legger oss (rundt 12) også sover vi til halv ti, ti. Deilig:)

Skrevet

Ja det samme mener jeg Kozy=) helt enig med deg, men mente de andre som driver å legger babyen i 6-7tiden-da ber de jo om det da..

hilsen meg over deg;P

Skrevet

Når gutten min var 3mnd hadde vi ikke kl 19 leggetid. Dette startet ikke før han var 5 mnd. Nå er han 6mnd og helt utslitt kl 19 og sovner uansett om han har fått mat eller ikke. Når han var 3 mnd var han som regel våken til kl 21-22 også fikk han kveldsmelka også var det natt. Han sov da til rundt kl 04-tiden også var det natt igjen frem til kl 08-09. Da var det morgen. Nå som han legges kl 19 er det så klart at han vil opp kl 06-06.30. Han har jo da sovet i nesten 12 timer. Han våkner fortsatt kl 04 for mat, men vurderer å prøve med nattavending om en mnd. Trur du bare må gjøre som de andre sier her å gå å legge deg tidligere. Vet det er kjipt, men jeg legger meg som regel kl 21-21.30. Er helt dø om kveldene, ikke mye tv titting og slappe av alene her heller. Skal man klarer å følge opp med babyen har man nesten ikke noe valg.

Skrevet

Må si meg enig med deg her! Her stresser vi ikke heller med å få jenta i seng tidlig. Hun legger seg i 21 tiden og våkner mellom 6 og 7. Våkner ikke for mat om natta. Hadde vi begynt å stresse med å legge henne tidligere hadde vi bare fått en tidligere morgen vil jeg tro. Hun er litt trøtt i 6 tiden, men da går vi bare en tur eller bysser henne i søvn, så sover hun i 1 time ca. Funker veldig bra!

Skrevet

Okeeei, har bare hatt en sånn fin rytme i over 1 mnd nå og det funket for begge. Men har jo vært innstilt på at en rytme ikke er for evig. Er bare så sinnsykt sliten grunnet fysiske ting som skjer med meg så takler vel denne endringen utrolig dårlig. Når det er sagt så er det pappa som er oppe kl 3 så kan ikke klage på det heller. Vi har funnet fram til rytmen med legging i 19-tiden etter hans eget mønster. Han sover veldig lite på dagen, til tider bare 1 time totalt fra kl 8 til kl 19 så derfor blir han nok tidlig trøtt. Før la vi ham i 22-tiden men når vi kveld etter kveld opplevde en overtrøtt og kjempelei gutt i 19-tiden så prøvde vi å følge hans ønske. Og det har som sagt funket supert i over 1 mnd...

Skrevet

Vi legger nurket i 18-19 tiden, dette er ikke noe vi har valgt frivilig. Hun er dødstrøtt og vil bare sove i sengen eller hyle. Hun våkner ikke før 6, men dette synes vi er litt vel tidlig og har prøvd å drøye leggingen noe som fører til mye gråting. Det er vel tortur å holde babyer som er stuptrøtte våkne. Vi har forresten prøvd å gjøre det til en lur i 18 tiden, men hun vil ikke sove andre plasser enn i senga da, utrolig rart at de kan være så bestemte så tidlig. Hun er 3 mnd.

Skrevet

vi legger småen i 19-20 tiden fordi han er så trøtt at han klarer ikke og holde seg våken og dette er med en lur mellom 16-18 , han våkner kl 4-5 for og få mat så sovner han igjen til halv 8 -8 . synes det går helt fint og stå opp.

Skrevet

Min gutt på 7 mnd har alltis styrt leggetiden selv. De første mnd var det når vi selv la oss, han våknet ofte for mat da, men senere ble det kl 9 og så 8 og så 7. Helt av seg selv. Som noen andre sa over her så gidder vi ikke å prøve å holde ham våken, det er jo umulig, han bare gråter og hyler da.

Jeg også gir min flaske kl 23 når vi legger oss, men jeg vekker han ikke nødvendigvis, bare stikker flaska i munnen og så drikker han, Av og til prøver jeg å kutte den ut, men da våkner han med et vræl i 1-tida og skal ha mat. Han kan våkne om natta av og til, men får ikke mat igjen før kl 9.

Skrevet

Våres gutt på 3 måneder sover ingenting på dagtid så han må legge seg klokken syv for det er kun da han sovner. Han har sin egen rutine. Vi har ei jente på ett år som også har lagt seg klokken syv og har gjort det siden hun var et par måneder. Skal vi få litt voksentid så må de ta tidlig kveld. To -tre timer uten barn på kvelden tror jeg ingen har vondt av.Legger ikke ettåringen våres seg klokken 7 er hun kjempesur dagen etter og er veldig trøtt.

Folk må få legge ungene sine når de vil for min del men jeg legger våres klokken syv :)

Skrevet

Jenta mi legger seg imoeelom 7-8 en plass. Da har vi bada og spist og hun er trøtt. Sover da til mellom 5 og 9...(ingen nattmåltid) Våkner hun 5 tar jeg hun i senga mi og da sovner hun med en gang. Virker som hun da vil ha nærhet bare. Hun er 3,5mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...