Gå til innhold

Oppskrift på sunn og god pizza

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjerne med grov bunn...

Elsker pizza, men det blir som oftest kjøttdeig og masse ost på... Har lyst til å prøve en litt sunnere variant.

Noen forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bytter ut hvetemel med økologisk sammalt spelt, og bruker karbonadedeig fremfor kjøttdeig. Hvis du bruker litt pamesan i osteblandingene så trenger du mye mindre ost siden den er så sterk i smaken.

Andre ganger så dropper jeg karbonadedeig og lager det til med bare grønnsaker. Steker aubergine, squash, paprika og løk i litt olivenolje og og har på litt pamesan (eller annen kraftig ost) på toppen.

Tomatsaus lager man enkelt og sunt ved å bare blande like deler tomatpure og vann, også krydre etter egen smak.

Skrevet

Jeg tar ofte å bytter ut deler av det fine hvetemelet med grovt mel. Tar det jeg har i skuffen, grov hvete, grov rug, sammalt - hva som helst, ofte blandet sammen litt av hvert.

Bruker mye biffkjøtt (av både okse og svin). Mer rent kjøtt, og sunnere.

Eller karbonadedeig, i stedet for kjøttdeig.

Fyller opp pizzaen med løk, paprika, ananas etc

Mye ost er derimot et must for meg, men prøver å blande i mer smakfull ost, så jeg ikke trenger så mye ;)

Skrevet

Velg grov bunn ja, bland gjerne oliven i deigen (svarte), det er kjempegodt og sunt. Krydder som f.eks chili setter fart på forbrenningen, så bruk en god del av dette. For å sette smak på kjøttet kan du bruke en pakke tacokrydder. Bruk mye grønnsaker, som paprika i forskjellige farger, mais, løk, tomater, raspet gulrot. Og topp med lettere ost og urter.

Server også pizzaen med salat, da spiser man automatisk mindre pizza. Og drikk masse vann til. Ruccolasalat er godt å ha på pizzaen etter den er stekt.

Alternativer til kjøttdeig, kan du bruke karbonadedeig, kylling, reker eller kakunpølser.

En oppskrift med grov bunn:

Pizzabunn : 0,5 kg hvetemel (fin )

1 dl kornblanding (havrekli , ell tilsv

50 g gjær

2 spisesj. rapsolje (eller annen sunn olje )

1 tsj salt (seltin )

lunka vann (til det blir en fin og fast deig.

fyll : kylling , krydder , lett ost , eller hva en ønsker i pizzan bare det er sunnt !!!! fks : chilli , løk , persille , mais , paprika

pizzan lages som en vanlig hjemmelaget pizza .

jeg bruker å lage den på steinplate (anbefales)

får en tynn og sprø bunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...