Gå til innhold

Et spørsmål utenom det hele....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt dumt spørsmål, men jeg prøver...kansje noen av dere vet om et smutthull....

Hvis jeg kun har 13, 8% fast jobb, og ikke tjent meg opp nok enda til foreldrepenger (jobber 100% i sommer, just ferdig som student i mai), kan man melde se arbeidsledig når høsten kommer samtidig som jeg holder på den lille stillingen.....er liksom ikke så mye i mnd med 13, 8%?

Noen som vet hvordan det er med å være ferdig student og gravid og penger? Er det kun engangsstønad som gjelder eller finnes det noe annet jeg ikke har sett ennå? Kan og nevne at min lege ville sykemelde meg i november/desember 06 pga en operasjon og i februar 07 pga mistet i sa....men som student nyttet ikke det. (ville ta alle examenene og prøve å gjøre mitt beste istedet for å slite med dem nå igjen....)

Er det noen som vet?

Jeg skal ta kontakt med nav, men litt greit å vite om det finnes noen smutthull jeg ikke vet om......

På forhånd takk for innspill:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vist du jobber 100% hele sommeren å sykemelder deg etter det blir sykepengene utreknet etter de siste månedenes inntekt.dvs at du får sykepenger utifra 100% stilling.å sykepenger gjelder som lønn. å har derfor tjent deg opp til å motta fødselspenger.de rekner ut et snitt av det du har tent hele sv.skapet inkludert sykepengene. jeg tjener selv på å gå sykemeldt.har utbeltalt nesten 9000kr i måneden på sykepenger,noe ej aldri hadde klart å tjent om jeg skulle jobbet siden jeg ikke har noe fast arbeid.

håper du forsto noe av dette, jeg er langt ifra god til å forklare:)

Skrevet

Du kan fint være arbeidsledig og få dagpenger/arbeidsledighetstrygd og samtidig jobbe litt (under 50%).

Du fører bare opp de timene du har jobbet på meldekortet annenhver uke, og så trekkes du i dagenger for de timene du jobbet.

Det er alltid kinkig økonomisk å få barn når man nettopp er ferdig med studiene, og ikke har opparbeidet seg rett til foreldrepenger ennå. Da er det bare engangsstødnaden som gjelder, så vidt jeg vet.

Hvis du fremdeles kan få studielån, synes jeg du skal undersøke om du kan melde deg opp i et lite fag til, og dermed få rett til permisjonsutbetalinger fra Lånekassen i tillegg til engangsstødnaden.

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

For all del meld deg opp som student til høsten!!! 100% studier, og ta permisjon fra det...du trenger ikke ta noen fag i etterkant, og får fødselsstipend.

Står det her om dette på Lånekassen sine sider:

Når du får barn på slutten av utdanningen

Du kan ha rett til fødselsstipend i perioden fram til utdanningen er ferdig, og eventuelt for sommerferien. For å ha rett til fødselsstipend for neste semester, må du enten være i utdanning eller ha permisjon fra en utdanning. Du bør derfor søke om opptak for neste semester selv om du har tenkt å ta en pause fra utdanningen for å være hjemme med barnet. Når du har fått opptaket, kan du søke permisjon fra utdanningen.

http://lanekassen.no/templates/Page____3015.aspx

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...