snuppsnupp Skrevet 27. juni 2007 #1 Skrevet 27. juni 2007 Hvis noen av dere er på facebook også, så vil jeg bare oppfordre dere til å bli med i en gruppe som heter: "Vi som ønsker strengere straffer for pedofile overgripere" Mannen min og jeg startet denne gruppen nå etter det tilfellet vi hadde i byen vår .Vi ønsker å samle så mange medlemmer som mulig, for på sikt se hva vi kan bruke det til i forhold til å riste regjeringa en gang for alle, på tide de får høre hva vi i befolkningen mener om straffen som gis pedofile i dag.....les mer om gruppen på facebook. Vi er snart 1500 medlemmer på bare 5 dager... Tips gjerne andre om den også... På forhånd takk http://www.facebook.com/group.php?gid=2384651109
blond Skrevet 28. juni 2007 #2 Skrevet 28. juni 2007 Godt initiativ!! Pedofile får absolutt for lave straffer!!
Dotten Skrevet 28. juni 2007 #3 Skrevet 28. juni 2007 Dytter denne opp igjen. Nå har 11 av mine venner joinet Pluss meg. Men det er enda noen igjen på lista .... Så det er blitt over 2000 medlemmer nå. Kjempebra!
little old lady hoo Skrevet 29. juni 2007 #4 Skrevet 29. juni 2007 Nå har jeg ikke vært å sett på den gruppen, og hva det er dere vil, men er det slik dere tenker å redde verden? At noen sitter i 5 år i stedet for 3 år? Hva skjer når de DA kommer ut? DA er de vel fix ferdige normale mennesker...eller?
snuppsnupp Skrevet 29. juni 2007 Forfatter #5 Skrevet 29. juni 2007 Oj....da har du misforstått hva vi ønsker....disse menneskene skulle vært booka inn på livstid,kastrert og iallefall ikke på noen som helst måte hatt lov til å bosette seg i et hvilket som helst nabolag blant barnefamilier som de gjør i dag. Det er latterlig hva slags straff de får her i Norge,det er en skam og flaut og ja....jeg kan fortsette i det uendelige om hva jeg mener om rettsystemet i landet vårt. Hvis du blir med på gruppa så kan du lese og få med deg hva USA gjør for å bekjempe dette og hva slags straffer de får der....De jobber aktivt med å bekjempe dette og der får dem til og med straff bare for å i det hele tatt ha prøvd seg på å lure små barn.....bla en som må se for seg 35 år bak murene.... Jeg kunne skrivd et langt brev her,men hvis du vil være med på å kanskje gjøre en forskjell på sikt for å bekjempe denne kriminaliteten,så er det opp til deg hvordan du vil gjøre det....en ting er iallefall helt sikkert.....ingenting skjer hvis vi skal ha en holdning som at hvis vi starter noe, så tror folk at vi er ute etter heder og ære og at vi skal redde verden....det er ikke det som er vår drivkraft for å bruke fritiden til dette,men det er for at vi vil verne om våre og andres barn, for det må vi i dagens samfunn.Vi står mye sterkere sammen og vi har et felles ønske og det er at våre barn skal være trygge...
blond Skrevet 29. juni 2007 #6 Skrevet 29. juni 2007 Ja til lengre straffer, men livstidsdom og kastrering er jeg tvilende til om hjelper for noe annet enn hevngjerrighet. Hvor mye er du villig til å betale for at en pedofil skal sitte i fengsel livet ut? Det kan bli 80år, er du klar over det? Dette er typisk emosjonelt ladde saker, nettopp derfor er det viktig å holde en viss distanse til saken og basere det man sier på kunnskap og ikke bare følelser. Spesielt hvis du skal bruke denne lista til annet enn å vise at vi er mange og sinte.
snuppsnupp Skrevet 29. juni 2007 Forfatter #7 Skrevet 29. juni 2007 Jeg er klar over at det kan bli så mange år ja....men er du villig til å ta risken i å ha en pedofil nabo? Dette med livstidsdom og kastrering er min personlige mening,som jeg forøvrig deler med en MASSE andre mennesker.Jeg poengterer at det overhodet ikke er begreper vi profilerer med i vår gruppe.Det håper jeg kommer tydelig frem av å lese informasjonen.På wall'en vår får imidlertid folk få skrive det de mener,uten at vi sensurerer noe.(Såfremt ikke det kommer noen slibrige pedofile kommentarer.) Distanse til saken.....tror vel kanskje det er derfor ingenting skjer i Norge med slike saker fordi vi distanserer oss.... Du nevner kunnskap....kunnskap om dette emnet kan vel kun erhverves ved å enten jobbe aktivt med dette over tid,eller ved å ha opplevd slikt overgrep på nært hold.De færreste av oss har dette,Det er heldigvis en minoritetsgruppe.Og vi trenger MANGE medlemmer.Og vi mener nå at følelser betyr vel så mye som kunnskap i denne gruppa. Distanse til saken.....tror vel kanskje det er derfor ingenting skjer i Norge med slike saker fordi vi distanserer oss. Men JA...vi ønsker oss debatt og seriøse uttalelser fremfor hatfulle utsagn.Hjelp oss gjerne med dette...er du ikke medlem, er du iallefall hjertelig velkommen
little old lady hoo Skrevet 29. juni 2007 #8 Skrevet 29. juni 2007 Siden jeg anser livstidsinnesperring og kastrering som noe usannsynlig at vi i Norge vil gjøre mot mennesker, og slettes ikke vil skrive under på noe slikt, er kanskje ikke denne gruppen noe for meg. Hadde du derimot ville endre straffesystemet til noe som kan innebære kontroll/frivillig kjemisk kastrering eller andre tiltak dere mener vil kunne hjelpe på problemet hadde det kanskje vært mer interessant. Du nevner USA her, og USA har til enhver tid ca 1% av sine innbyggere i fengsel, og dersom fengslene er noe riktig fremstilt gjennom media (har ikke annen kjennskap), er det ikke akkurat institusjoner som skal slippe ut mennesker som skal klare seg som lovlydige borgere. Tvert imot er fengselsstraff i USA et ganske sikkert tegn på at du skal dit igjen. I Norge har vi ca 1 promille av våre innbyggere i fengsel til enhver tid, og i de fleste fengsler jobbes det hardt, både av innsatte og ansatte for at de innsatte skal kunne komme ut av fengsel med verktøy og ferdigheter de trenger for å kunne leve et lovlydig liv. Jeg ønsker iallefall ingen tilnærming til amerikanske tilstander her. I din verden er kriminelle noe man "kvitter seg med" for alltid. Slik er ikke min virkelighet, og derfor vil jeg heller gjerne jobbe med andre metoder for å sikre samfunnet så godt vi kan.
blond Skrevet 29. juni 2007 #9 Skrevet 29. juni 2007 Jeg tar allerede risikoen med å ha pedofile naboer, for hva vet vel jeg om legningen til mine naboer? Ikke så mye annet enn hva de selv velger å vise. Og om naboen min er pedofil så betyr ikke det at h*n forgriper seg. Kunnskap kan man få på mange nivåer. Man kan høre personlige historier både fra overgripere, fra utsatte og fra pårørende, man kan forske på utallige temaer innen pedoseksualitet, effekten av fengselsstraff, psykologi osv, det er et hav av relevante temaer. Følelser er viktige, men hvis følelser skal overstyre rettsvesenet så vil det bli vidt forskjellige utslag, og ikke bli særlig "rettferdig". Man løser ikke mange problemer med å fenglse overgripere for livstid. Man må jobbe på mange felt samtidig. Hvorfor begår noen overgrep? "Fordi de er syke" er ikke svar godt nok. Jeg er ikke medlem av facebook, så jeg kan ikke hjelpe her, men det finnes mye litteratur om temaene som du kan fordype deg i. Det finnes også en del organisasjoner du kan få hjelp og informasjon fra.
snuppsnupp Skrevet 29. juni 2007 Forfatter #10 Skrevet 29. juni 2007 Blond......Hva mener så DU er en passende straff? I USA ble ifjor en 36 år gammel mann dømt til 800,ÅTTEHUNDRE års fengsel for å ha forgrepet seg seksuelt på flere barn (ca.40),inkludert sin egen sønn på TRE MÅNEDER!!!! Hva burde strafferammen være? Er spent på å høre din mening.Er i utganspunktet ikke ute etter å debattere emnet her,men snarere å rekruttere:) Vi ønsker at folk skal se vår profil,hvis de ikke liker det de ser,er det ikke noe poeng å melde seg inn.Men gruppen vokser i stor fart....vi er snart 3000 i løpet av en uke.Alle som ønsker en diskusjon vedr.straffenivået i slike saker er velkommen i gruppa:)
blond Skrevet 29. juni 2007 #11 Skrevet 29. juni 2007 Jeg kan ikke svare i antall måneder eller år. Jeg er ingen jurist og jeg kjenner ingen konkrete saker. Jeg har ikke kompetanse til å si hva som er "riktig" straff (har du?). Men straff er delvis samfunnets hevn og delvis en mulighet forbryteren har til å gjøre opp for seg og få en ny start. Jeg vet ikke hva slags tilbud pedofilidømte får i fengselet, men tilbudet må tilpasses den enkelte. Noen vil kanskje ønske å få psykologisk behandling og kastrering, da bør de få det. Jeg ser ikke helt at man løser noe ved å gi 800 års fengsel (ingen lever så lenge.. ), men slik jeg har inntrykk fra media mener jeg at mange får for lave straffer (slik at en endring i adferdsmønster ikke er mulig på så kort tid), dette gjelder også ved incest og voldtekt. Men man skal være varsom med å synse for mye om saker man tross alt ikke har innsikt i. En kjent psykiater (husker ikke i farten hvem det var) mente at veldig mange pedofile overgrepsmenn egentlig er skaphomofile. Er det tilfelle vil det være forebyggende at samfunnet blir mer åpent og aksepterende i forhold til homofili, for å nevne ett forebyggende tiltak. Hva vil du gjøre med lista du etterhvert får på facebook?
snuppsnupp Skrevet 29. juni 2007 Forfatter #12 Skrevet 29. juni 2007 Hvordan kan man tilegne seg kompetanse for straffeutmålinger av slike saker? Hvis det nå er slik,så må vel vårt rettsvesen være i besittelse av en slik "kompetanse",eller hva? Og med denne kompetansen til grunn,er strafferammen etter paragraf 195 blitt til.Er denne rettferdig,synes du? Du er jo enig i strengere straffer,og da må det bety at du også mener det er inkompetanse i vårt rettsvesen. I tillegg mener du tydeligvis at det er mulig å endre adferdsmønsteret til en pedofil på lang sikt. I følge norsk språk er pedofili karakterisert som en legning i likhet med heterofili og homofili. Hvis dette er riktig, tror du at man kan undergrave en pedofil overgripers seksuelle lyster med psykologi.... Slik at han over tilstrekkelig tid er "kurert" og aldri vil forgripe seg på et barn igjen? Ville du latt denne overgriperen passe barnet ditt etter endt soning? Du siterer enda en paralell mellom homofili og pedofili som jeg regner med at de fleste homofile forakter. "Det er så vanskelig å fortelle at jeg er homofil,jeg tror jeg konverterer til pedofili istedet." Vær så snill...gi meg navnet på denne psykiateren.Det er virkelig en smarting. Til slutt kan jeg nevne at vi har drøftet noen idéer.Kanskje vi,når vi blir veldig mange 50 000 + + kan gå sammen om å donere pengegave til Stine Sofie's stiftelse.Vi har selv vært støttemedlemmer der i lang tid, og det anbefaler vi deg også.Se på www.barnerett.com Vi velger å tro at kvantitet betyr masse i vår gruppe.Vi blir mer slagkraftige:)
blond Skrevet 30. juni 2007 #13 Skrevet 30. juni 2007 Hvordan du kan tilegne deg kompetanse? Ved å studere relevant litteratur, ved å undersøke rettspraksis, ved å lytte til dem som jobber med saker. Det stod noe om temaet voldtekt i Dagbladets Magasinet i dag (ikke samme tema, men behandlingen som tilbys kan det være nyttig for deg å vite noe om). Hvilken straff forbrytere får avhenger av mange forhold og jeg har ikke oversikt over alle disse. Jeg sier ikke at det er inkompetanse i vårt rettsvesen, det er din tolkning. Hva som er rettferdig kommer vel an på hva man ser det i forhold til. Landets lover er i stadig forandring, endres, nye kommer til og gamle blir revidert eller forsvinner. Min mening er at det ikke hjelper på lang sikt å bare bure folk inne, det må mer til for å få til en forandring. Vi har dessuten forvaring som "straff", som i praksis kan forlenges uendelig hvis forbryteren er så farlig for samfunnet at det er uforsvarlig å la denne komme ut i samfunnet igjen. I noen tilfeller tror jeg en pedofilidømt kan endre sitt adferdsmønster, men det forutsetter blant annet et ønske om det og aktiv handling. Jeg vet at mennesker har evne til å forandre seg, men det krever mye. Du snakker om å konvertere til pedofili, men jeg skjønner ikke hvorfor du sier det. Jeg er ikke sikker på hvem det var som snakka om temaet pedofile overgrepsmenn og homofili. Saken her var at en del menn som blir pedofile overgripere har en homofil legning. Dette er absolutt ikke det samme som at homofile er pedofile eller blir pedofile fordi det er "lettere" enn å være homofil. Skjønte ikke hvorfor du sier dette. Jeg synes du viser liten ydmykhet og er noe nedlatende når du uttaler at den psykiateren jeg nevnte er "virkelig en smarting". Er du psykiater eller har tilsvarende høy utdanning og erfaring innen temaet? Høres ut som om du engasjerer deg emosjonellt og er lite kritisk til deg selv og kunnskapsnivået ditt.
blond Skrevet 30. juni 2007 #14 Skrevet 30. juni 2007 Søk på Thore Langfeldt, som er psykolog og forsker. Han har seksuelle overgrep mm som spesialfeldt.
snuppsnupp Skrevet 1. juli 2007 Forfatter #15 Skrevet 1. juli 2007 Jeg forstår ikke hvorfor jeg i det hele tatt gidder å diskutere med deg. Du må jo for all del mene hva du vil.Dette blir jo bare for dumt. Gruppeprofilen er saklig mener nå vi.....vi ønsker generelt strengere straffer for disse overgriperne,vi nevner INGENTING om hverken kjemisk/mekanisk kastrering,livstid,dødsstraff i informasjonen......Og du mener vi er for emosjonelle. Hmmmmm........ Riktignok dukker det mange følelsesladde kommentarer fra medlemmer opp på "veggen",ofte noen uheldige,(Og sikkert fra oss i admin.også) men vi sensurerer ingenting av dette,det føles ikke riktig. Du har ikke engang vært innom vår profil.Vi har medlemmer som har blitt seksuelt misbrukt og som har fortalt sin historie til oss.Disse er veldig glade for at noen har startet denne gruppen.Du må gjerne kritisere oss,det er helt greit,men gruppen vår øker i antall medlemmer hele tiden,og det synes nå vi er positivt.Vi trenger ikke å være forskere for å si hva vi ønsker og mener. Denne diskusjonen er avsluttet for min del,og ingen av oss har vel egentlig oppnådd noe med denne :-\ -eller hva?
blond Skrevet 2. juli 2007 #16 Skrevet 2. juli 2007 Hva blir for dumt? Mine meninger? Man må selvfølgelig ikke være forsker for å ha en mening, men man blir mer troverdig (og får større gjennomslagskraft) dersom ens meninger er bygget på mer enn en kilde. Jeg har ikke vært innom profilen deres, men siden du legger det ut her på forumet må du regne med diskusjon. Det er jo opp til deg om du blir med på diskusjonen eller ikke. Jeg svarer deg ut fra hva du skriver her inne ikke ut fra hva som ligger på facebook. Så jeg kritiserer ikke profilen på facebook siden jeg ikke har sett den. Når jeg engasjerer meg i en diskusjon, eller et tema, håper jeg å lære noe om temaet, den andres tankegang eller å finne ut hva jeg selv mener. Jeg synes det er nyttig å diskutere, men det er ikke alltid at at den andre ønsker å diskutere på samme nivå som meg. Det er interessant i seg selv, synes jeg. Ikke ta det personlig, det er ikke sånn ment. Jeg synes iallfall det er viktig å skille mellom hva enkelt-individer har opplevd og konsekvensene av det fra "objektiv" kunnskap i form av forskning og faglig kompetanse. Begge deler er viktig og supplerer hverandre. Det ene er ikke viktigere enn det andre og det ene forutsetter det andre. Det er fint at dere får mange medlemmer og jeg håper at listen deres får en effekt. Å tipse politikere kan være en måte å vise fram hva "folk" mener om temaet. Ellers står jeg fast ved at det kan være lurt å sette seg inn i forskning og hva som skjer på et nasjonalt nivå med tanke på å jobbe seriøst med temaet. Kanskje gruppen deres på facebook kan være første steget i den retningen? Jeg skal ikke fortsette mer. Du vil ikke fortsette diskusjonen (som jeg heller vil kalle en meningsutveksling pga dens form) og det er helt greit. Jeg regner med at du leser dette innlegget selv om du ikke svarer mer.
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2007 #17 Skrevet 3. juli 2007 Jeg syns det er fint jeg at vi nordmenn skriker litt høyt om saker!! Vi er flinke til å irritere oss over ting foran tv men gjør aldri noe med det. Meldte meg inn jeg... Vi burde fysisk gå ut og protestere mot ting istedet for å sitte hjemme å riste på hodet!!! STÅ PÅ
snuppsnupp Skrevet 4. juli 2007 Forfatter #18 Skrevet 4. juli 2007 Tusen takk for det,koselig at du er blitt med. Vi har fått 2 tilbakemeldinger på 2 uker med kritikk på hva vi står for,å med tanke på at vi snart er 7000 medlemmer så føler vi at vi er på rett vei:-) Tror vi alle er enig om at barna våre og dems sikkerhet er det viktigste, og ikke hvordan den som utfører disse grusomme handlingene skal få et liv etterpå. De som kan klare å forgripe seg på et barn har etter min mening ikke noen som helst rett til å få et godt liv etterpå. Men i psykologiens verden må "vi" ta vare på de stakkars psykisk syke pedofile og verne om dem så de også kan leve godt,når de en gang har gått igjennom sin behandling.....som ikke er garantert funker i det hele tatt.Men det er klart at psykologene skal jo ha noe å leve av de også.....
Kanskje snart? *igang igjen * Skrevet 14. august 2007 #19 Skrevet 14. august 2007 Hmm ble litt av en debatt dette..;-) Men kan naa dytte opp innlegget litt jeg da..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå