Gå til innhold

Oppstanasig 4åring..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på 4 år som er blitt litt for tøff i munnen mot mammaen sin.. når hun spør om noe (hun er flink å spørre!) og jeg svarer nei (feil svar), så svarer hun eplekjekt tilbake "Men jeg skal det". Hva var vitsen med å spørre når hun har bestemt seg? hun godtar aldri et nei fra meg, begynner å blir lei dette.Andre ganger når jeg svarer nei begynner hun med "jeg vil, jeg vil, jeg vil" og slår seg helt vrang. Har forklart henne tusen ganger at det er jeg som bestemmer, og er klar på det at har jeg først sagt nei, så holder jeg på det.

Jobber på butikk , og ser andre barn som spør, får nei og sier okei. Jeg vil også ha et slikt barn, som godtar et nei!

Hjelp noen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min datter er en av disse jentene som godtar et nei (hurra), somregel vel og merke. Det er klart at det er dager hvor hun svarer meg frekt og det ene med det andre, men det slår jeg hardt ned på hver gang uten unntak!

Det blir hard snakk om respekt og at siden jeg snakker pent til henne og ikke hever stemmen, sier stygge ord og/eller svarer henne stygt forventer jeg det samme til henne.

Sier hun ikke unnskyld for oppførselen sin kan hun sitte på rommet sitt og tenke litt på hvorfor jeg ble sint og hvordan jeg snakker til henne i forhold til hennes oppførsel på det tidspunktet.

Somregel tar det ikke lange stunden før hun roper til meg og vil prate (be om unnskyldning).

men jeg er oxo konsekvent på at hun mer eller mindre aldri får noe i butikken, og ALDRI uten uinntak godteri. da stikker heller jeg dit uten henne og kjøper.

De ytterst få gangene hun får noe ekstra i butikken, som et blad eller noe sånt er jeg nøye på å forklare at f.eks "du får dette bladet idag fordi du var så flink og ryddet rommet ditt igår, eller spiste opp all maten din, hjalp meg med ditt eller datt osv"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...