Vorin med nr 3 Skrevet 27. juni 2007 #1 Skrevet 27. juni 2007 Jeg var hos legen i dag og la fram min bekymring ang at den lille har vært så mye roligere der inne de siste ukene. Bevegelsesmønsteret har endret seg veldig. Han sa at jeg skulle telle timene mellom hver gang jeg kjente noe, og at det skulle gå ca 4 timer hver gang, gjorde det ikke det kunne jeg ringe han imorgen og få en henvisning til ul med en gang. Så, den ellers så rolige luringen har selfølgelig laget masse leven i hele dag, og jeg kjenner både store og små bevegelser.........så nå ble jeg så usikker. Skal jeg be om ul likevel? Hva ville dere gjort? Jeg hadde en kraftig urinveisinfeksjon, så kanskje det bare er den som har tatt oppmeksomheten fra bevegelsene der inne. men tenk hvis det blir så stille igjen at jeg nok en gang går rundt å bekymrer meg....hmmm. Ikke så lett, vil jo helst ikke si til legen at det har vært stille når det faktisk har vært masse liv!!!???
varg veum Skrevet 27. juni 2007 #2 Skrevet 27. juni 2007 JEG ville nok bare sett det an da.... kan jo ringe i morrra ettermiddag vis det er lite liv.. Jeg reiste opp på ul og sparketest selv pga lite liv... og med engang vi kom opp der va hun stein aktiv--på kanten til pinlig ja..hehe
Kosel Skrevet 27. juni 2007 #3 Skrevet 27. juni 2007 jeg ringte selv føden pga lavt aktivitetsnivå og de ba meg komme inn. Junior lå stille og rolig og gadd ikke sparke, men hadde veldig fin hjerterytme og alt så bra ut. de dyttet i meg masse saft og vi klarte å få lurt han til å komme med et par spark, var på UL og alt var bra. Kjempe beroligende for min del, og med engang jeg satte meg i bilen på tur hjem så startet han for fult med sparking og dytting - og det fortsatte hele dagen/kvelden/natten - jeg er sikker på at han merket at mamma blei urolig og stresset og påvirket av det, og når jeg roet meg ned og kom tilbake til det vanlige så havnet han tilbake i vante rutiner og. Men som Jm sa til meg der innne så er det bedre å reise inn hver dag om så er hvis det er lite aktivitet enn å gå hjemme å bekymre seg:) blir sliten av det..
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2007 #4 Skrevet 27. juni 2007 Det at vi faktisk bare kan ta en tlf og si at vi kjenner lite liv og er bekymret synes jeg er kjempeflott!! Jeg gjorde det selv her om dagen. Hadde mye modninggsrier og kjente lite liv i to tre dager så da ringte jeg og forklarte situasjonen. Jordmora sa at det bare var å komme inn hvis det var lite liv. I det jeg la på røret begynte lillegull å sparke som bare rakkærn.. Ringte dermed inn igjen og sa at jeg kjente liv igjen og ville se det an. Altså jeg syns vi skal være forsiktige med å utnytte tilbudet når vi kjenner liv allikevel! Beskylder ikke HI for dette altså men det er noe jeg har tenkt mye på. Mange som har lyst på en ekstra ul og drar inn selv om de fint kunne klart seg uten tror jeg............ Mange som blir sinna på meg nå???...derfor: ANONYMKNAPPEN
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2007 #5 Skrevet 27. juni 2007 jeg må bare spørre hvad er i redde for ved lite liv,hvad kan det betyde, måske meg der er dum,men min sparker ikke så mye mere det er mere bevægelse og og den daglige hikke,så noen gange kan jeg pludselig tenke hmm har jeg merket ham idag,men i løbet av den næste time eller to kommer der altid et livstegn som hikke eller et lite dyttt,og så tenker jeg det er ok,jeg fikk en overraskelses ul i tirsdags av min lege fordi han synes det ville være sjovt at se til babyen så jeg ved alt er ok.men der er ikke så mye aktivitet hehe hodet er festet og han fyller godt derinne. mit spørsmål er vel egentlig er det ikke greit så længe man bare merker liv innimellem noen barn er jo roligere enn andre,synes selvfølgelig man skal ta tilbudet om ul hvis man er urolig for det er ikke sundt,men hvad er i urolige for??tror jeg for første gang tar en anonym selv jeg,men vil virkelig gjerne vite hvad der kan være galt hvis man føler mindre liv i en periode.
Kosel Skrevet 27. juni 2007 #6 Skrevet 27. juni 2007 jeg ringte føden fordi det ene dagen hadde vært veldig avtagende aktivitet ( normalt veldig aktiv liten krabat inni her), og dagen etterpå fikkjeg ikke "kontakt" prøvde med mat, søtt, dusj, gå tur, men ingen reaksjon... jm sa at det er når det er unormalt for deg/dere at det er riktig og ringe. første tegnet på at et foster ikke har det bra er visst nok at det bare legger seg til og ikke "gidder" å dytte, snu seg, sparke osv.. ville nok aldri tenkt over det hadde det ikke vært for at jm, leger og alle forum/blader og bøker sier at en skal kjenne liv hver dag og at man skal ringe føden/jm og få en vurdering hvis det er store forandringer i aktivitetsnivå. - så vurderer de om du bør komme inn eller ikke
Pooos PoPpEkLaR :) Skrevet 27. juni 2007 #7 Skrevet 27. juni 2007 Klart man skal ringe når man ikke kjenner liv! Det er jo derfor de er der for å kunne hjelpe oss og forhindre det som ikke skal skje! Men er enig med noen oppover her at hvis man allikevel drar inn når man kjenner liv like etter samtale med jm så er det lite vits i. Man bør ikke utnytte muligheten for å få seg en ekstra ul. Det kan jo faktisk hende at noen gjør det..det er IKKE bra. Men takk for at de har åpent så man kan komme med bekymringene sine:)
Kosel Skrevet 27. juni 2007 #8 Skrevet 27. juni 2007 mhm. tenk hvor mange som faktisk har oppdaget at ting trenger å settes i gang e.l. fordi de har ringt og blitt bedt om å komme inn. - samtidig så er det vel slik at enkelte er i overkant hysteriske og de som kanskje utnytter muligheten for ekstra ul. men super takknemlig for tilbudet og oppfølgingen jeg har fått av jm/lege og fødeplass
Pooos PoPpEkLaR :) Skrevet 27. juni 2007 #9 Skrevet 27. juni 2007 Ja det er klart..er veldig forsiktig merker jeg når jeg skrev det jeg skrev, for jeg mente ikke å sikte ut noen!! Men jeg har da hørt om de som sier "ring føden da vel, så får du ekstra ultralyd!" Er litt kjipt gjort synes nå jeg...Men er ikke en av dem selv, så da skal jeg ikke bry meg om det:) Forresten har jeg selv vært der inne på SØF og fått ekstra ul, men da hadde jeg smerter og kjente ikke liv på 1 1/2 døgn og hadde kraftig uvi (derav smertene), så jeg er veldig fornøyd! Alt var bra med lille baby:)
Kosel Skrevet 27. juni 2007 #10 Skrevet 27. juni 2007 nei, man blir litt ekstra varsom og vil ikke tråkke noen på tærne... Alt var bra med junior og, men han lå på -14% estimert kroppsvekt, så de ville ha meg inn på nytt for å se at han har lagt på seg litt.. (det har hvertfall mamma gjort..hehe:)
Pooos PoPpEkLaR :) Skrevet 27. juni 2007 #11 Skrevet 27. juni 2007 Ja vekta er det ingen trøbbel med herr i gården...er det noe man kan i svangerskapet er det å spise!!! Hehe:) Blir spennende å se om h*n har feta seg opp litt da..sannsyneligvis har h*n vel det:)
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2007 #12 Skrevet 27. juni 2007 Var på sjekk i dag på sykehuset. Jordmor presiserte at uten pasienter, ingen sykehus... Altså; de er der for oss. Fikk bestemt beskjed om å ta meg en tur dersom jeg ble bekymret. Godt å bli litt beroliget hvis man tenker mye og blir stresset av det, tenker nå jeg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå