Gå til innhold

Dere som gir mme...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi har de siste dagene vært så vanskelig å legge. Hun gråter og gir tydelig utrykk for at ting ikke er bra. Har prøvt alt, men til ingen nytte. Hun virker sulten, men når jeg tilbyr pupp så suget hun litt, slipper og blir enda sintere enn det hun var... Tenkte da at hun ikke var sulten allikevel! Hun har holdt det gående i mange timer de siste dagene. I dag tenkte jeg at jeg skulle prøve noe nytt så jeg ga henne en flaske med tillegg for å se om hun var sulten likevel, men at det var puppene mine som var tomme. Hun drakk 60 ml. Er dette mye til å vere 3 mnd?? Har ikke peiling jeg hvor mye dere gir en 3 mnd gammel baby til et måltid. Vil ikke overfore henne heller så derfor spør jeg :)

Håper noen vil svare!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

60 ml er lite, altfor lite om det var et måltid. Om det bare var en slurk etter et måltid med pupp så var det greit.

Småen er 2.5 mnd og han drikker 135ml(lager av 120ml vann) per måltid

Anbefalt mengde(står på kartongen) 2-3mnd er 130-160ml

Skrevet

Hei! 60 ml er ikke mye, på den alderen er et måltid ca 130 - 160 ml. Da var hun sikkert litt mett fra før av :-)

Skrevet

gutten min er 12 uker , og spiser 150 - 180 per måltid :)

Skrevet

For meg virker det som at jenta di er i en økeperiode, dvs. at hun prøver å øke melkemengden din ved å suge mer. Dette skjer som du sikkert vet i visse perioder for en liten baby. Da bør du prøve å bare la henne suge så mye og ofte hun vil i noen dager, så vil du i nok (i de fleste tilfeller) få nok melk. Prøv å få slappet mye av, drikk mye vann, gjerne litt ammete, sov nok. Dette er faktisk veldig viktig for å få nok melk.

Det er jo ikke så lett å bedømme andres baby, men vår gutt var stor og veldig sulten, jeg slet veldig med å få nok melk. Derfor fikk han ofte en flaske mme før sengetid, i tillegg til pupp. Da endelig ble han fornøyd og sovnet. Dette er et valg du må ta selv, om du ønsker å jobbe for å klare å fullamme, eller om du vil gi litt tillegg. Hvis du gjør det siste, kan det være at det blir vanskelig å klare å fullamme igjen (jeg sier absolutt ikke at det er umulig, men da må du gjøre en innsats senere).

Det beste er jo om du kan klare å øke melkemengden din, så du slipper å styre med amming OG flaske, men hvis du er veldig sliten og ikke får slappet noe av blir det en ond sirkel. Jeg angret ikke på at jeg ga litt ekstra på kvelden ihvertfall, men prøvde å øke ved å drikke mye, drikke ammete, pumpe litt ekstra osv. Må si at det ikke ble så mye bedre, jeg slet og slet for å få nok melk. Han ble først fornøyd og lettere å legge da vi startet med grøt.

Uansett vil jeg anbefale deg sterkt å prøve å øke ved å la henne suge masse en tid framover og se om det bedrer seg.

Dette ble langt og rotete, men håper det var til litt hjelp. Lykke til, vet hvor slitsomt det er.

Skrevet

Det var godt å høre at det var lite! Det var det jeg ville høre! Hun fikk pupp 1/2 time før så hun var nok litt mett, men tydeligvis ikke mett nok til å sove. Jeg var nemlig litt bekymret for om jeg overforet henne og at det var derfor hun sloknet med en gang. Men da var det nok bare det at hun endelig ble mett nok til å sovne!

Skrevet

Ja da ble hun nok god og mett og sovnet;)

Skrevet

Ja jeg tror hun har hatt en økeperiode for hun har drukket veldig ofte de siste to dagene. Jeg har latt henne suge så mye hun vil, men nå i kveld var hun så overtrøtt at alt jeg gjorde ble galt. Hun fikk pupp før jeg ga flaska men bare gråt og gråt. Ventet en stund og tilbø puppen en gang til, hun sugde litt men ble bare enda sintere. I går gråt hun helt til klokken 01.00 (pleier å sovne 21.00) og var så overtrøtt at hun var umulig å roe. Til slutt sloknet hun av utmattelse. Hadde ikke lyst at dette skulle skje i natt også for hun begynte på samme måte.

Var litt sliten i kveld...

Det dumme er at jeg har rikelig med melk til henne på dagtid, men på kvelden er det nesten tomt og hun blir liksom ikke mett! I morgen skal jeg pumpe meg og heller gi henne det på flaske på kvelden. Har ikke så lyst å gi tillegg. Vil egentlig ha nok til henne selv. Har ingenting imot tillegg, men vil helst gi henne bare mm så lenge det går.

Skrevet

Var det dumt av meg tror du?

Skrevet

Jeg gir bare mme så har ikke så gode kunnskaper om amming og det som følger med der.

Er jo det med økedøgn da småen må få suge masse for ¨å få opp produksjonen. Men om jenta var kjempe grinete og urolig og ikke ville suge mer på puppen så kan det nå i mine øyne være greit å gi tillegg. Men kan kanskje være smart å pumpe deg litt, eller håndmelke, så du får stimulert produksjonen. Siden jenta nå sikkert er mett og ikke vil ha mat på en liten stund;)

Skrevet

Jeg tror hun har hatt økedage ja, men nå var hun fullstendig overtrøtt! Hun sover hele natten så puppene er vant med en så lang pause. Får se i morgen om hun fortsetter med puppemasen sitt :). Da får jeg heller amme lenger utover natten får å øke produksjonen enda mer.

Skrevet

hei :) vil bare si et par ting :) for det første er dte helt naturlig å ikke ha så mye melk på kvelden, etter en hel del amming på dagen :) det er helt normalt .) ligger en link til det på ammedebatten, om kveldsvåk :)

for det andre, jeg slet og med lite melk en periode om kvelden... som sagt er det normalt, men jeg begynte å pumpe.. først tømme puppen helt etter et måltid, til hvert måltid om dagen, i noen dager, til jeg merket prod var bedre om kvelden, for så å gå over til bare å pumpe litt om morgenen..det tok vel en fire dager, før mini var fornøyd om kvelden, uten gi tilleg( jeg pumpet som sagt, og ga mm tilleg etter pupp). gjerne pumpe litt oftere på kvelden, det gjorde jeg... må pumper jeg en gang i blant, og har kjempein prod hele døgnet.. merker jeg har mindre på kveld allikevel, men han blir mett :)

Lykke til :)

Skrevet

Har ikke hatt problemer tidligere med å få henne mett på kvelden. Har latt henne suge så mye hun ville på kvelden og hun har lagt seg helt greit og sovnet raskt. Men de siste dagene har det vært umulig å få henne til å sove på kvelden og jeg har gått rundt her med en fullstendig overtrøtt baby som hverken vil spise eller sove for hun har vært så trøtt og sint. Så derfor ga jeg henne denne flasken i kveld for å se om hun da kunne roe seg slik at hun kunne hente inn litt søvn. Det har nok vært en øke periode de siste dagene, og jeg har gitt henne så ofte hun ville ha. Har slengt fram puppen ihvertfall hver 1,5 time i hele dag, så er litt sliten i puppene! Men det har jo vært koselig også da med all kosen!

Har ikke tenkt å fortsette med å gi flaske på kvelden hvis det ikke blir krise sånn som nå. Har gått så greit med amminga til nå, og hun har ikke hatt behov for noe tillegg. Men som sagt følte jeg at det i kveld hadde hun behov for å bli mett og sovne. Utrolig egentlig at hun ikke var mett når hun la seg så mye som hun har spist i dag! Men sånn er det vel med økedager!

Skrevet

ja, dete rhelt utrolig... hvor mye det egentlig er plass til.. jeg har og gitt min mme, det var en gang :) s ikke vondt ment til deg i det hele ttt det jeg skrev, håper du ikek tolket det sånn.. da var jeg så sliten etter tre dager han hadde vært våken HELE dagen, så jeg kalrte rett å slett ikke å få ut no.. så kjenner til frustrasjonen ja :) men det går seg til, som regel :) det viktigste er at de er mette :D

Skrevet

Følte det var litt negativt det du skrev, men tok det ikke ille opp! Hun har ikke sovet så mye de siste dagene, men sutret og hengt i puppen! Håper det roer seg, og at produskjonen går opp slik at hun blir mer fornøyd! Nå sover hun så godt i sengen og snart skal mammaen legge seg også!

Har vært noen slitsomme dager, og puppene føles ganske slunkne i kveld! Utrolig at hun har spsit så ofte og så mye, og hun har i tillegg gulpet mye mindre enn vanlig. Ikke alt vi skal fortså med disse små! Skulle ha fulgt med bruksanvisning :)

Skrevet

det var absolutt ike ment negativt :) var bare egne erfaringer, jeg sliter nemlig en del med amming generelt :) ja uff, de døgnene hvor de henger i puppen og sove er dumt, det er utrolig slitsomt... husker når jeg måtte bgyenne å pumpe flere ganger daglig, hvor slit det va.. da var jo mini aldri fornyd, så jeg måtte gi flaske tilleg, pluss vanlige amminger pluss pumping...burde egentlig gjøre det ennå, pga jeg bruker skjold, men det beste for meg er å pumpe når det trengs :)

bruksanvisning, ja, du sier noe... de fleste sier at man forstår hva barna vil til enhver tid, på gråten oppførsel osv.. men det er ikke alltid like lett, så ja, hadde vært strålende med en bruksanvsning!

Skrevet

hvis hun ammet først og drakk morsmelk etterpå er det ganske mye! og hvis du ammer lenge av gangen gir dette en "falsk" metthet, og tar mye av energien, og blir fort sulten igjen... jeg fikk en regel om å bare amme maks 10 min på hvert bryst, og gi flaske hvis han ville ha mere..

Skrevet

Jeg ammer max 5 m inutt på hvert bryst. Gjerne bare et par minutter per bryst før hun slipper. Da har hun tømt brystet godt. Hun spiser fort og utdrivingsrefleksen kommer igang veldig fort. Så det kan vere at hun blir fort mett, men at det bare varer en stund. Sånn er det med meg ihvertfall... Spiser jeg fort blir jeg fort mett! ....men fort sulten igjen! Vet ikke hvordan jeg skal få henne til å spise saktere for utdrivingsrefleksen er ganske sterk hos meg så hun har ikke så mye valg... Kan ikke akkurat holde igjen på den...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...