TM2006 Skrevet 27. juni 2007 #1 Skrevet 27. juni 2007 Vi har frem til nå gitt jenta vår multivitaminer, folsyre, d-dråper og jern. Hun har fått dette i flaskesmukken og det har fungert helt opptimalt..............frem til en vakker dag for 3 uker siden hvor hun begynte å blånekte. Ikke snakk om å få det i henne. Nå som hun er 6 mnd skal hun jo kun ha jerntilskudd. Dette smaker rett ut grusomt. Så mitt spørsmål er: Hvordan får dere andre med premature babyer til å "godta" jerntilskuddet????
Caker*fikk to babyer 21.06.06* Skrevet 27. juni 2007 #2 Skrevet 27. juni 2007 Dette med jern er jammen meg rart.. vi brukte jern som "belønning" til Iver, for at han var flink og svelget tranen sin.. Han elsket jernet fra dag èn han! Jeg skjønner ikke helt at du syns det smaker fælt.. Bruker du Neofer som har stått i kjøleskap? Det smaker da frukt - ja, med en viss bismak, men det går fort over om du gir noe annet å drikke etterpå! Men over til spm ditt.. du kan jo prøve å "gjemme" jernet i grøten, eller i melka eller noe, kanskje? Og så tror jeg virkelig på at ens egen holdning til ting smitter over på barna... Skap en forventing, eller lag en ablegøye - gjør det morsomt å ta kjipe ting.. Kanskje det funker..
Mamma 10 uker på forskudd Skrevet 28. juni 2007 #3 Skrevet 28. juni 2007 Vi blandet jern med litt melk på flaske og gav. Etterhvert på skje. Ga også fra sprøyte som vi stakk i munnen mens hun var bitteliten. Gikk alltid greit. Forsøk å blande med vann, eller sviskesaft hvis hun liker det. Eller sånn babysaft. Mener ikke at du skal gi saft i store mengde, bare blande litt i sånn at hun svelger jernet. Minuset er at melk og melkeprodukter er med på å hemmer jernopptaket i kroppen. Så det beste er å gi jern for seg selv. Men vi fikk legen til å ta blodprøver av henne når hun var ca året, og prøvene var (nesten) fine så da kuttet vi ut. Hadde fortsatt litt lavt jerninnhold i blodet, men ikke verre enn at det ville gå seg til etterhvert. Og det har det gjort Lykke til.
<3 storefis&lillefis <3 Skrevet 29. juni 2007 #4 Skrevet 29. juni 2007 du vet hun skal ha tran også...?
Mamma 10 uker på forskudd Skrevet 29. juni 2007 #6 Skrevet 29. juni 2007 Trenger ikke både tran og multivitaminer Men fordel med en av de ja...
Caker*fikk to babyer 21.06.06* Skrevet 1. juli 2007 #7 Skrevet 1. juli 2007 Jeg forstår ikke... multivitaminer?? Det har ikke Iver fått - usikker på hva alt han fikk på sykehuset var, men jeg har ikke fått beskjed om å gi han det!! Han fikk D-dråper til han var ca 4 mnd'er fra fødselsdato - da begynte vi med små små mengder tran, og folinsyre til han var et halvt år. Jern har han fått to ganger daglig til han nå fylte ett år. Nå får han bare 5 ml tran hver dag.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2007 #8 Skrevet 1. juli 2007 Da har du sikkert fått d-vitaminer istedet for multivitaminer. Tran skal ikke tas før de er ca. 6 uker korrigert alder, derfor gis det multivitaminer. Kan erstattes med tran etter 6 uker korrigert. Hvis jeg ikke husker helt feil. Sikkert forskjellig praksis fra sykehus til sykehus, og ut i fra hva babyen trenger mest.
TM2006 Skrevet 2. juli 2007 Forfatter #9 Skrevet 2. juli 2007 Ja, og tran (eller d-vitamindråper som vi gir). Dette går greit men jernet er det verre med gitt.....
TM2006 Skrevet 2. juli 2007 Forfatter #10 Skrevet 2. juli 2007 Det er nok forskjellige oppskrifter på hvor lenge de skal ha hva. Kommer kanskje ann på hvor mye premature de er og evt grad av dsmatur.... ? Vi fikk beskjed om multivitaminer og folsyre frem til 6 mnd. Og tran (d-vitamindråper) og jern frem til ett år. Tran skal de jo helst ha hele oppveksten. Takk for gode tips. Har prøvd alt nå, men jern vil hun rett og slett ikke ha. Barnelegen sa vi skulle ta en pause, og prøve igjen senere. Kan jo evt ta en blodprøve å se om hun faktisk trenger jerntilskudd......
cathie Skrevet 3. juli 2007 #11 Skrevet 3. juli 2007 Jenta mi får jern på sprøyte i munn, hun synes det smaker kjempe godt og blir veldig fornøyd da hun ser flasken. smatt smatt!!
Alba44 Skrevet 20. juli 2007 #12 Skrevet 20. juli 2007 Lillegutt får nycoplus og jern. Skal nå også vennes litt til tran.
Mayla;) Skrevet 20. juli 2007 #13 Skrevet 20. juli 2007 Vi har fått beskjed om å bruke Nycoplus Multi og tran det første leveåret, og jern fra 6 ukers alder. Foreløpig går det greit, men han gulper mye av tranen stakkars... Har litt ømtålelig mage! Blir spennende å se hvordan det skal gå med jern.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå