Trultemora er presseklar!! Skrevet 27. juni 2007 #1 Skrevet 27. juni 2007 Hvorfor velger dere som dere gjør? Noen med gode/dårlige erfaringer med sykehusene? Er bare 5+3 ca men tror jeg skal søke fødeplass allerede!
mamman te JM og M Skrevet 27. juni 2007 #2 Skrevet 27. juni 2007 da søke du te æ tuppa!!! tihi.... skal ta imotH*n æ sju!!!! tihi!!! vil være med!!!!
Mor til en stor og en liten Skrevet 27. juni 2007 #3 Skrevet 27. juni 2007 Du bør søke fødeplass så raskt som mulig og det kan du gjøre selv uten å gå til lege. Skriv mail eller brev og skriv din forventete termin utfra siste mens og dine personlige data. Husk personnummer. Legen din sender papirene so sykehuset skal ha når du har vært på første time. Du kan regne med å få svar 2-3 uker etter du har søkt. Jeg søkte selv til riksen da jeg var i uke 6 og fikk plass, men har hørt om andre som ikke har fått plass enda de har termin før meg, men søkte senere.
Trultemora er presseklar!! Skrevet 27. juni 2007 Forfatter #4 Skrevet 27. juni 2007 jo, tenkte å søke nå, men vil gjerne ha tips om hvor man bør søke/ikke søke!
Mor til en stor og en liten Skrevet 27. juni 2007 #5 Skrevet 27. juni 2007 Jeg søkte på riksen pga kompetansen der og fordi jeg har en venninne som har født der og er meget fornøyd. Sambo ville også at vi skulle få plass der fordi han føler seg tryggere på at vi får den hjelpen vi trenger om noe skulle skje. Men, for all del, Ullevål er garantert like bra å føde på, men riksen er også nærmere oss enn Ullevål.
ennaH Skrevet 27. juni 2007 #6 Skrevet 27. juni 2007 Det kommer an på hvor du bor. I teorien er det fritt sykehusvalg men i praksis har hvert sykehus sitt nedslagsfelt. Så i tillegg til at et av sykehusene kan være praktisk fordi det ligger nærmest hjemstedet ditt, kan du godt bli avvist av de andre av samme grunn. Ullevål er kjent for å ha underkapasitet og at de derfor avviser fødende i døra. Jeg opplevde selv å bli avvist der med fem minutter mellom riene, og måtte da hastevelge mellom Ahus og Bærum sykehus. Det ga en veldig dårlig start med mye stress på et tidspunkt da jeg i grunnen bare ville føde. Det anbefales ikke. Ahus (som jeg har valgt denne gang) opplyser at det er svært sjelden de avviser fødende. Noe av grunnen til at Ullevål er populært, er muligheten for å ligge på pasienthotell. Noe slikt har ikke Ahus ennå. Der er det for det meste firemannsrom.
jordbærsjokolade Skrevet 27. juni 2007 #7 Skrevet 27. juni 2007 Jeg fødte på Ahus, og fødeavdelingen der var kjempe bra, men barselavdelingen var for meg et fullstendig kaos. Ble helt utslitt av å være der, men juni skal visst være den mest travle måneden, så mulig det var grunnen. Ikke missforstå, personalet var bra det, men de hadde så utrolig mye å gjøre at det nesten ikke hadde tid til noe som helst. Jeg ble helt matt så dro hjem samme dag som fødselen!
Ioren Skrevet 28. juni 2007 #8 Skrevet 28. juni 2007 Jeg valgte Ahus, litt fordi jeg trodde jeg måtte (hadde hørt så mye om lite kapasitet på de to andre) og litt fordi at det er kortest fra oss. Vi har 7 minutter til Ahus (og kan unngå rushtrafikkveier), mens vi har ca 30 minutter til de to andre, ikke avskrekkende langt, MEN, jeg nekter å kjøre gjennom Oslo i rushen når jeg skal inn dit altså....! =P Har i ettertid angret litt, har fått mange skrekkhistorier fra Ahus, men de var vel mest fra barsel, og jeg håper at siden vi bor så nære at vi kan slippe å være der særlig lenge =) Sett at alt står bra til selvfølgelig... Jeg har ikke noen erfaringer med føden/barsel på noen av stedene, men har gode erfaringer fra gastroskopisk avdeling både på ahus og riksen =P ikke at det har så mye å si kanskje =P Hadde ikke samboeren min hatt eksamensperiode i oktober så hadde vi dratt "hjem" til Levanger og bodd hos mamma og pappa og født der oppe, men det passer ikke denne gangen desverre.. Jeg er nemlig litt mammadalt =P Pluss at jeg har hørt veldig mye bra om fødeavdelingen der.. Spora litt av jeg gitt.. =P
SusyQ Skrevet 28. juni 2007 #9 Skrevet 28. juni 2007 Riksen avviser heller ikke fødende. De må nemlig ha god ekstrakapasitet for å ta i mot alle kompliserte fødsler som automatisk sendes til dem. Jeg tenkte det var like greit å være der ekspertisen var samlet i utgangspunktet. Har hørt om flere førstegangsfødende som føler seg veldig overlatt til seg selv på pasienthotellet på Ullevål. Du ligger jo alene, også må du ringe for å få besøk av sykepleier/lege, men da må du først forklare hvorfor du ringer, også prøver de først å forklare på telefon, så spør de om du har sett videoen (om amming) så kommer de kanskje og hjelper deg etter 30 min tl 1 time. Har inntrykk av at det passer best for de som har født før og vet hva de går til. På Riksen har de både 1-mannsrom og 2-mannsrom med eget bad og stelleplass til barnet. De har også veldig fokus på å hjelpe deg å få i gang ammingen (er godkjent Mor Barn Vennlig sykehus). Er jo her Gro Nylander jobber, så det sier litt om nivået på ekspertisen. Har vært der oppe og snakket med de tre ganger og de var hvertfall veldig hyggelige, fleksible og imøtekommende. Vi er på sykehuset så kort allikevel at jeg tenker jeg gjerne vil få med meg all den hjelpa og rådene fra sykepleier og lege som jeg kan :-)
*Muffin* og mini Muffin * Skrevet 28. juni 2007 #10 Skrevet 28. juni 2007 Jeg fødte på Ahus for 4 uker siden. Hadde jeg fått en annen jordmor så hadde jeg nok hatt et litt bedre inntrykk av Ahus. Hun jeg fikk gav meg ikke smertestillende, selv om jeg spurte etter det( les skrek) flere ganger. Hun hadde den oppfatningen av at dette skulle man klare uten, og litt vondt skulle man ha!! Snakket med flere jordmødre etter fødselen som mente at det var helt feil å ikke gi meg smertestillende når jeg ville ha det...(noe jeg mente selv også)
Trultemora er presseklar!! Skrevet 28. juni 2007 Forfatter #11 Skrevet 28. juni 2007 Noen flere meninger her? Tar iallefall ikke Ahus da!!!
Jubalov Skrevet 28. juni 2007 #12 Skrevet 28. juni 2007 Jeg fødte på Riksen sist og skal gjøre det igjen om noen uker:-) Var strålende fornøyd. Her kan ikke pappaen sove sammen med mor og barn, men du blir fulgt opp tett, mange som stikker innom og hører om det er noe du trenger hjelp til (i motsetning til hva jeg har hørt om pasienthotellet på Ullevål hvor mange føler seg veldig overlatt til seg selv). Søkte meg derfor dit igjen og ble overlykkelig da jeg fikk plass. Anbefaler stedet varmt, men har hørt om folk som både har vært veldig misfornøyde MEN også fornøyde med Ullevål også. Kommer an på hva du ønsker. Gro Nylander kom forresten innom rommet mitt sist med to stundeter på slep. Hun lurte på om hun kunne se på brystene mine og vise studentene hvordan man kunne stimulere til melkeproduksjon. Den dama vet hva hun gjør - det er det ingen tvil om. 20 minutter etter at hun og studentene hadde gått ut av rommet rant det fortsatt fra den ene puppen. Helt utrolig!
kokelimonke Skrevet 28. juni 2007 #13 Skrevet 28. juni 2007 Jeg ble anbefalt av flere jordmødre og søke på riksen, men fikk ikke plass -søkte uke 8- så nå skal jeg på ullevål. Og vil bare si at de gangene jeg har vært der nå har jeg bare møtt positive, hyggelige mennesker, er positivt overrasket! MEN -nå sitter jeg her 3 dager før termin og har fått helt noia for at jeg skal bli avvist når ting skjer. og selv om de har endret sine rutiner så skjer det fortsatt, og nå VIL jeg på ullevål, det er noe med hva man har innstilt seg på! Det gjenstår jo å se hva jeg synes etter å ha født, men skulle jeg søkt i dag hadde jeg nok søkt riksen igjen fordi der er det vel bortimot garantert at du ikke blir avvist. Men jeg tror også at det er mye menneskene man møter som avgjør hvordan fødselsopplevelsen vil bli, og idioter kan man møte overalt Lykke til med valget Ü
firegutterihus Skrevet 28. juni 2007 #14 Skrevet 28. juni 2007 Jeg tror det er vanskelig å få plass på Riksen. Har ikke født der selv, men har inntrykk av at veldig mange ønsker seg dit pga. at det er et nytt og flott sykehus. Selv ble jeg avvist på Ullevål med nummer to og måtte haste av sted til Bærum. Skal også føde på Ullevål denne gangen. Jeg fikk nå beskjed om at jeg ville blitt avvist allerede den dagen jeg var der på den ordinære ultralydundersøkelsen, dersom de ikke har plass til meg. Får du termin på samme tidspunkt som veldig mange andre, så henviser de deg videre med en gang. Håper dette stemmer. Har også hørt at du blir overlatt til deg selv på hotellet, men jeg er 3. gangs fødende, og tror for min del at det kan være greit med litt ro. Kan være ganske slitsomt om du må dele rom med andre som har barn som skriker mye eller som får mange besøk på rommet. En annen ting er at de ikke flytter deg på hotellet dersom du har komplikasjoner i forbindelse med fødselen (eks. keisersnitt). Mange av de jeg kjenner som har født på Ullevål har vært veldig fornøyd med helsepersjonellet og har følt seg godt ivaretatt under fødselen. Hotellet er det veldig delte meninger om, men de fleste har satt pris på å bo der.
Maud Skrevet 29. juni 2007 #15 Skrevet 29. juni 2007 Jeg har født to ganger før, en gang på Aker og en gang på Ahus. Aker eksisterer jo ikke lenger, men der var det skittent og slitent. Jeg var veldig fornøyd på Ahus, i hvert fall med fødselsopplevelsen. Fikk en kjempeflink jordmor, hun hadde god tid til oss og alt var perfekt. Likte ikke så godt å ligge på barsel, det var det samme både på Aker og Ahus, det å dele rom med andre er slitsomt! Denne gangen har jeg igjen fått plass på Ullevål og håper å ikke bli avvist når fødselen er i gang...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå